28 maart 2024, 14:24:53

Een nieuwe valkparkiet kopen?

Gestart door Quantas, 23 januari 2003, 02:57:52

« vorige - volgende »

Quantas

Ik heb een valkparkiet gevonden, van in Juli vorig jaar. Ik heb hem mee naar huis genomen, omdat hij uitgehongerd was, en hij is er thuis weer bovenop gekomen. Hij heeft wat deuntjes leren fluiten bij ons, maar werd niet echt handtam, dus hebben we dat maar zo gelaten. Toch kwam hij heel dicht, behalve als we met ons hand ernaartoe gingen... We hebben zo eens geprobeerd iets te geven dat we tussen onze lippen hielden, en dat kwam hij wel halen. Hij durfde zo al eens iets mee eten wat we hem gaven van tafel, zo brood en nootjes... Hij was dus eigenlijk wel een beetje tam, maar niet handtam, hij had geen schrik, ik zal het zo zeggen ;)
Als we een liedje begonnen te fluiten, floot hij altijd lustig mee, en dat was wel leuk om te horen in huis. Nu hadden we een voliëre gemaakt, voor onze kanarie's in de tuin, en ja, ik heb toen beslist om hem erbij te zetten, omdat hij altijd maar binnen zat, en niet uit zijn kooi ging, als hij eruit ging, wilde hij er niet meer in, dan moesten we hem vangen, en we hebben een kat, dus mag hij niet vrij rond vliegen... Dus we zetten hem erbij, en de kanarie's hebben wel een 2weken lang vrij veel schrik gehad, hij deed niets, maar het was een aanpassing, een nieuwe grote vogel in de voliëre :)
Nu zit hij daar al een goede 4à5maand in, en ja, elke keer ik binnen kom, zit hij op de rand van de voliëre te wachten denk ik? En als ik dan begin te fluiten, begint hij te dansen. Ik weet het niet zeker, maar verveelt hij zich niet zo alleen als valkparkiet tussen die kanarie's? Ik weet dat het een mannetje is, dus ik was al aan het denken geweest om er een vrouwtje bij te zetten. Maar fluit hij dan nog? En zal hij nog dansen als ik begin te fluiten? En zal hij niets doen tegen dat vrouwtje? Ik weet niet hoe oud hij is, en dus ook niet hoelang hij nog zal leven. Hij heeft bovenop zijn gele kuif nu wel al een paar grijze pluimen staan, ik dacht dat dat door de ouderdom kwam, klopt dit? Zouden jullie mij aanraden om er eentje bij te zetten, of voelt hij zich niet alleen? Toen hij binnen zat, praatten we er wel elke dag tegen, dus misschien mist hij dat wel... Zo veel vragen allemaal, ik weet niet wat te doen? :s Ik hoop dat jullie me raad kunnen geven.
Greetz Andy

Mandy

Hallo Andy :)

Tjonge,jonge een heel verhaal zeg, je lijkt mij wel. :D
Maar wel heel duidelijk en beter teveel info dan te weinig. ;)

Als je er een vrouwtje bij gaat zetten zal hij zich niet zo eenzaam meer voelen als dat ie nu is uit je verhaal te lezen.
Hij is misschien wel bij mensen vandaan gevlogen omdat ie toch wel wat tam is, hij wacht nu immers ook op je.
Hij zit wel tussen kanaries, andere vogels dus, maar hij zal zich veel gelukkiger voelen met een soortgenootje. Dus met een man of pop, die keus moet je zelf maken. Als het je leuk lijkt om er ook mee te kweken kan je er natuurlijk een pop bij proberen te zetten, let dan wel op dat deze ouder is als 1 jaar wil je goede kweekresultaten krijgen. (kijk voor meer info over kweken in dit forum bij KWEKEN)
En als je een pop neemt zal hij alleen nog maar meer fluiten en dansen om juist indruk op haar te maken. Dat is het typische instinctieve macho gedrag dat bij mannetjes is aangeboren. Een valk kiest in de natuur z'n vrouwtje uit en blijft daar dan vaak bij. Nu zal hij niets te kiezen hebben, maar dat gaat vaker goed dan fout. Ze moeten natuurlijk ook eerst een periode aan elkaar wennen en de nieuweling ook aan een nieuwe omgeving. Je zou dan na 1-2 maanden een blok op kunnen hangen. Je kan het beste een pop bij een kweker halen (zowieso) en een afspraak proberen te maken dat als het niet zou gaan je ze terug kan brengen.
Alle wildkleur mannetjes valken hebben trouwens een gele kuif die uitloopt naar zwart in de punt, heeft dus niets met leeftijd te maken. Een valk kan 20 jaar worden en kan 15 jaar geslachtsrijp zijn.
Hopelijk heb ik wat vragen voor je beantwoord. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Ralf

Hoi,

Het is natuurlijker altijd leuker voor hem als hij een soortgenootje erbij krijgt!
Wil je er nog meer zou natuulijk voor een pop kiezen.
Er staan genoeg advertenties van nieuwe jongen kopen/verkopen misschien is er wel eentje bij jou uit de buurt bij.

Groetjes en succes met je valkje

Quantas

Bedankt om te reageren  ;)
Mandy, wat bedoelde je met de zin; Je zou dan na 1-2 maanden een blok op kunnen hangen. ?
Bedoel je daarmee dat ik ze eerst aan elkaar moet laten wennen, door de nieuwe ernaast te zetten in een kooi ofzo, en na een tijd vrij laten? Ik ben daarjuist er nog eens even bij geweest, en hij zat weer op dezelfde plek als altijd, precies te wachten?  :-/ Ik heb er even tegen gepraat, en dan ging hij al rechtop zitten, en terwijl ik tegen hem bezig was, hield hij mijn handen goed in het oog  :) Ik heb hem wat geluidjes laten horen die op mijn gsm stonden, want dat hoort hij graag  ;) En na een tijdje begon hij in slaap te vallen  :D
Ik denk dat ik wel vlug er 1 zal moeten gaan kopen, ik denk dat hij zich verveeld... Of anders zal ik eens wat anders moeten zoeken om hem bezig te houden, iets dat hij stuk kan bijten ofzo. Is het verstandig om een vogel te kopen op de markt? Bij zo van die mensen die vogels kweken. Iemand van ons familie heeft ook wel een valkparkiet, maar dat is nogal een wilde, als je te dicht bij komt, valt hij aan. Ik heb er zo'n medelijden mee, dat ik hem altijd wil meenemen, maar dan is er wel veel kans dat hij gaat vechten denk ik, of misschien niet. Maarja, ik ben aan het afdwalen  ::) Straks heb ik weer zo een hele pagina vol  ;)
Greetz Andy.

Mandy

hahaha, ja ik weet het , die pagina's zijn zo vol.

Nee, ik bedoelde met een blok een broedblok om te kweken.
Voor als je er een pop bij zou zetten. Als de pop gewend is en ze jouw valk accepteert kunnen ze best een koppel gaan vormen... :-* Dan kan je dus na een poosje een blok ophangen zodat ze daar misschien eieren in gaan leggen.
In een voliére hebben ze ruimte genoeg om aan elkaar te wennen.
Ik zou zeker niet op een markt een valkparkiet kopen, de kans dat je dan in de maling wordt genomen met een zogenaamde jonge gezonde pop en het een oude zieke man blijkt te zijn, is groot. Ik zou bij je in de buurt een kweker zoeken.
Die andere valk (bij je familie) is blijkbaar niet zo happy met mensen om zich heen, een soortgenootje zal 'm ws. ook wel beter doen. Hoe oud is die en is het een man of pop?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl