13 mei 2025, 13:17:39

Plukkie wordt geplukt

Gestart door Suzanne, 7 juli 2004, 14:56:23

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi,

Mijn popje Plukkie heeft een hele kale plek in haar nek. Eerst dacht ik dat het door de rui kwam, maar net zag ik dat alle nieuwe pennetjes verdwenen zijn en dat er bloedpuntjes in de plaats zitten. Ik heb haar nu apart gezet in een stuk van de binnen voliere, aangezien ik niet weet wie het heeft gedaan. Ik vermoed Jacco. Maar ik begrijp niet waarom hij het doet. Ze hebben geen nestje samen, helemaal niks in die richting. Heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt dat een popje geplukt werd terwijl er geen nest is? En wat kan ik er aan doen?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

7 juli 2004, 15:11:38 #1 Last Edit: 7 juli 2004, 15:12:22 by Cinnamon_valk
Hoi Suzanne,
Ik weet niet waarom valkparkieten dat doen bijelkaar. Maar wel dat het vaker voorkomt bij koppeltjes. Zo heeft bij een koppel bij mij zowel de man als de pop een wat kalige nek (ook als er geen jongen zijn). Ze plukken de jongen zelf niet.
Je kunt er ws weinig tegen doen, want inspuiten oid werkt vaak niet echt. Ik laat het gewoon zo... (ze moeten toch voor zichzelf kunnen opkomen... ;))

gr Inger

nb. wel een heel toepasselijke naam trouwens!
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

7 juli 2004, 16:59:59 #2 Last Edit: 7 juli 2004, 17:00:24 by blozend_appeltje
Hoi Inger,

Ik zat me ineens te bedenken dat ik nog van dat anti nagelbijt spul in huis had. En dat heb ik er nu opgesmeerd en haar terug gezet. Ik kan haar moeilijk in haar eentje laten zitten. Ik baal er alleen zo van. Ze was mijn mooiste valkparkiet (zat het mooiste in haar veren) en daar is nu niks meer van over  ???.

En idd een toepasselijke naam. Zat ik me ook al te bedenken  :D

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

ps: wat is dat spul vies zeg. Ik zit nu een bammetje te eten, en er zit nog wat op mijn vingers merk ik. Bitter, brrrrr.

Inger m

Ha,ha...ja das echt heel smerig!
Als je het toch hebt staan altijd ff proberen...er wel bij blijven staan, he! Eens kijken of hij nu een vieze bek gaat trekken als hij gaat plukken  ;)

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Suzanne,

Ik heb er ook last van een popje is hier echt helemaal kaal in de nek en op haar rugje.
Ik denk dat het bij mij door de stress van het mannetje komt maar ze zijn straalverliefd op elkaar ik kan ze niet uit elkaar halen dan gillen ze het hele huis bij elkaar.
Bij een ander koppel plukt de pop de man dus omgekeerd kan ook gebeuren.
Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden :-(

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi,

Ik heb haar toch maar weer apart gezet in de binnen voliere, want volgens mij is ze nu nog kaler geworden :(.

Er wordt niet gegilt, maar dat komt denk ik omdat ze elkaar gewoon kunnen zien (de binnenhokken grenzen aan elkaar). Ze heeft in ieder geval gezelschap van 2 grasjes.

Ik ben van plan te wachten totdat haar veertjes weer aangegroeid zijn en dan maar weer eens te proberen.

Gisteren hoorde ik van iemand dat die haar grijze roodstaart dagelijks moest douchen omdat anders zijn veren te zoet werden en hij zich zelf dan zou kunnen gaan plukken omdat dat lekker is. Ik vraag me af of dat bij valkjes ook zo werkt. In ieder geval heb ik Plukkie gisteren even gebadderd in een laagje water (ze wil nooit onder de plantenspuit). Gelukkig is ze hartstikke tam en kon ik dat gewoon bij haar doen. Ze mopperde wel een beetje  :D, maar ja het is voor een goed doel.

Groetjes

Suzanne

Inger m

8 juli 2004, 15:55:07 #7 Last Edit: 8 juli 2004, 15:56:54 by Cinnamon_valk
Hoi Suzanne,
Het douchen of sproeien van een vogel is goed voor de veren en voor de huid, zo blijft deze in goede conditie (niet te droog) en wordt veerstof verwijderd. Bovendien wordt de vogel extra gemotiveerd om zijn veren te gaan verzorgen.
In veel huiskamers is de luchtvochtigheid vaak wat aan de lage kant.

Echter dat van het zoet worden van de veren (?) en daarom verenplukken heb ik nog nooit gehoord...ik vraag me ook sterk af waarom en waarvan de veren zoet zouden moeten worden?

Het verenplukken bij vogels is een heel lastig probleem en kan tal van oorzaken hebben. Er is vaak ook geeneens een directe oorzaak aan te wijzen, er spelen vaak meerdere factoren een rol (zowel medisch als gedragsmatig). Ik vind zoet worden van veren en daarom zelf plukken een vreemde verklaring.

Wat wel zo is bij jonge vogels is dat de groeiende veren nog voorzien worden van bloed door bloedvaatjes, deze verdwijnen als de veer 'klaar' is. Dit zou mogelijk (?) lekker kunnen worden gevonden door de ouders door de wat zoete stof, bij vogels die hun jongen plukken. (Ook hier zal ws wel meer aan de hand zijn).

Er moet verder onderscheid gemaakt worden tussen het plukken van de eigen veren en het plukken van de veren van een andere vogel. Dit kan heel andere oorzaken hebben.

gr Inger
problem.