19 april 2024, 13:29:05

valk is agressief tegen spiegel

Gestart door eliza, 21 januari 2003, 23:44:44

« vorige - volgende »

eliza

hey,

ik heb sinds ongeveer een jaar een valkparkiet en hij wil altijd bij ons zitten als hij eruit is. maar als hij zijn eigen spiegelbeeld ziet, begint hij te slaan met zijn vleugels, te blazen, pikken en een soort hoge tsjirpgeluiden te maken naar zichzelf. hij lijkt erg kwaad of zelfs bang. ook als hij buiten vogels vertoont hij dit rare gedrag. hij had eerst een spiegeltje in zijn kooi, maar die draaide hij steeds om, dus die heb ik maar weggehaald. ik vraag me af waarom dit is, want mijn vorige (gras)parkiet was niet van zijn spiegeltje weg te slaan en voerde hem zelfs. valkparkieten zijn toch groepsdieren, dus ze zouden hun spiegelbeeld toch juist leuk moeten vinden?
ik hoop dat iemand mij een antwoord hierop kan geven!
alvast bedankt
groetjes Eliza

Paul

22 januari 2003, 05:23:26 #1 Last Edit: 22 januari 2003, 05:24:42 by Paul
Hoi Eliza,
Als valkparkieten in een spiegel kijken denken ze inderdaad dat daar een andere valkparkiet zit.
Meestal denken mannetjes dan dat er een rivaal zit en willen ze die aanvallen of wegjagen.
In de natuur hebben ze veel meer de ruimte en gaan ze een meter verderop zitten en dan zien ze elkaar niet meer als dreigend.
Ze leven inderdaad in groepen met meerdere vogels, soms wel honderden.
Ik heb een van mijn valkjes al bijna 12 jaar en die wil ook absoluut niet meer bij mijn andere valkjes in de buurt zitten anders is het meteen blazen en wegjagen maar als ze een eind van elkaar zitten is er niks aan de hand.
Elke valkparkiet heeft een ander karakter en reageert dus weer net even anders op bepaalde situaties.
Misschien dat jullie valkje jullie als groepsgenoten ziet en wil ie jullie beschermen tegen indringers van buiten.
Ik denk dat jullie een mannetje hebben, een vrouwtje reageert vaak minder aggresief op een spiegel.

Groetjes,  Paul


eliza

bedankt voor het antwoord! gelukkig is er dus niets raars met  mijn valkparkietje aan de hand........
groetjes eliza