5 mei 2025, 21:16:15

Bang voor mijn hand

Gestart door Inge Loves Speedy, 18 juli 2004, 17:03:19

« vorige - volgende »

Inge Loves Speedy

18 juli 2004, 17:03:19 Last Edit: 18 juli 2004, 17:03:40 by admin
Ik heb een valkparkiet Speedy,
Hji is bang van mijn hand hij heeft nog nooit op mijn hand gezeten en ik heb hem nog nooit kunnen aaien, dan vliegt hij weg.
Hij is verder gewoon normaal, maar ik zou hem graag willen aaien.
Ik heb al vaak geprobeerd voorzichtig met mijn hand naar zijn kopje te gaan maar het lukt niet.
heeft u mischien een oplossing?
groetjes Inge

Irene

Hoi Inge, hoe oud is je valkje en hoe lang heb je hem al? Da's misschin handig om te weten om je vraag te kunnen beantwoorden!
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

bannanne

hey het is zeer belangrijk dat we weten hoe oud het valkje is, zoals hier boven al vermeld is.
ook kun je het proberen met wat lekkers te leggen niet zo ver van je hand en op den duur op je hand leggen zodanig dat het niet anders kan dan op je hand te komen, voor het aaien kan je ook proberen om voorzichtig langs achter te gaan zodanig dat hij of zij het nie op tijd ziet en dan het lekker vind, wie weet, er zijn genoeg verschillende mogelijkheden

Carla_en_Yoshi

Hallo.
Probeer met de ene hand trostgierst te geven,mischien kun je hem dan met de andere hand voorzichtig aaien,hierdoor is hij mischien minder bang.Iets hij lekker vind is hij wel mee te lokken en ;D heeft hij niet zo gauw door dat je hem aait.Zo kun je steeds verder gaan en zo hij ervaart hij het als iets prettigs.Als dit lukt kun je later de trostgierst weglaten.
Succes ermee,we horen wel hoe het gaat.

Groetjes van Carla.

birdy2

Wat ik altijd heb gedaan om een parkiet tam te krijgen is het volgende. (ook bij iets oudere parkieten is het bij mij gelukt).Door iets te geven wat ze heel erg lekker vinden (o.a. een beetje sla, trosgierst). in feite koop je een vogel om, maar bij mij helpt het heel goed. Het lekkers mag de vogel direct opeten als hij aan de opdracht heeft voldaan, maar als hij/zij dat niet doet niet altijd opgeven en alsnog dat lekkers geven. Veel geduld is er soms wel nodig. Vooral bij oudere vogels. En kijk constant naar het gedrag van de vogel. Dit kan heel verhelderend zijn en je duidelijk maken of hij/zij al aan de volgende stap toe is.

Stap1.
Met je vinger het lekkers tegen de tralies aan de vogel geven. Met Bemoedigde (bekende stem) woordjes is een vogel over te halen om het te eten. Wanneer dit lukt ga de volgende keer naar stap 2 of herhaal dit een paar keer.

Stap 2.
Met het puntje van mijn vinger het lekkers heel (erg) rustig naar de zitstok van de vogel bewegen. Evt. iets naast de vogel je vingers (muis) stilhouden. (Wanneer je je hand niet stilhoudt lukt het niet.) In ieder geval moet het lekkers in het zicht van de vogel blijven. Wanneer de vogel direct gaat eten heb je geluk en kun je een stap verder gaan. Anders heel even afwachten en kijken hoe hij/zij zich gedraagd. of terug naar stap 1. Ik moet wel opmerken, dat sommige vogels eerst even in je hand bijten om te kijken of je wel te vertrouwen bent. Maar probeer ook dan niet met je hand te reageren. Meestal doen ze dit heel zachtjes. Al hoewel ik parkieten heb, die het verschil nog steeds niet goed kennen tussen een hand en voedsel. :~|

Stap 3.
Stap 2 gelukt? Dan is de rest een stuk makkelijker. Je gaat nu op je platte hand (uiterste stukje van je hand  bvk beginnen) het stukje lekkers leggen en langzaam naar hem toe brengen. Eet de vogel direct dan naar stap 4 of de volgende keer herhalen. Niet gelukt. Blijven proberen. Evt een stap terug. Maar laat weten, dat jij de baas bent en geef niet te snel op!!!  Ze proberen je soms uit om te kijken of jij ze het lekkers ook geeft zonder, dat ze enige moeite hoeven te doen. En wanneer het de ene keer niet lukt, lukt het de volgende keer misschien wel.

Stap 4.
Het lekkers op je platte hand tegen een stok aanhouden. Wanneer hij/zij ervan eet, dan langzaam je hand terugtrekken. In feite is het op dit moment een spelletje.
Wie geeft het eerste toe? Maar doe het heel rustig aan, want het beste is dat hij niet of amper merkt dat je je hand beweegt. Hij zal zijn kop waarschijnlijk zover mogelijk uitsteken om het lekkers te pakken. Wanneer dit nog net mogelijk is blijf je hand stilhouden en wacht af of hij zelf bedenkt of hij probeert om op een "makkelijkere" manier te pakken. Lukt dat voor die vogel niet, ga dan weer langzaam naar hem toe en trek weer heel langzaam je hand weg. Na verloop van tijd zal hij of met zijn snavel of met zijn poot bij het lekkers proberen te komen. Uiteindelijk komen ze zo bij mij op mijn hand.

Uiteraard zijn er nog meerdere mogelijkheden om ze aan je hand te wennen. Evt. met nog meer tussenstappen of met meer en minder lekkers op je hand. Maar dat zullen anderen je waarschijnlijk ook wel kunnen vertellen. Het is in ieder geval een methode, die bij mij vaak resultaat heeft gehad. Ik hoop, dat je hier wat aan hebt.