8 mei 2025, 22:27:16

toch gelukt

Gestart door sofie, 24 juni 2004, 15:29:38

« vorige - volgende »

sofie

Hallo allemaal,

Eindelijk zijn mijn examens gedaan, ben na 3 maand echt sufgeblokt, maar nu toch even vakantie! 8)  Wel maar even, want volgende week heb ik al dienst in de dierenkliniek. Hoe dan ook, das niet te vergelijken met les of examens, alleen het wachten tot de prof komt controleren is soms vervelend.

En 'k heb nog goed nieuws : ik heb vier jongen van Lotti en Valkie.  :)
Sommigen weten misschien nog dat het vorige keer niet zo goed ging : de jongen stierven telkens binnen dag na het uitkippen doordat de ouders ze geen eten gaven, en was toen bang dat het polyomavirus zou zijn, hoewel dat eigenlijk niet kon ( tja, als je zo'n cursus vol vreselijke ziektes moet blokken, denk je algauw aan de ergste dingen!). Maar jullie hadden dus gelijk, onervarenheid geldt niet alleen voor het eerste jong, soms zelfs voor het hele nest.  De grasparkieten heb ik in zelfde volière gelaten want die hebben het toch te druk met hun eigen jongen om de valkparkieten lastig te vallen. Mijn twee andere valkparkieten heb ik toen wel in een aparte kooi gestoken (een grote zulle, ze komen niets tekort). Ik heb toen ook besloten om Flup te ruilen voor een vrouwtje. Het zit namelijk zo : ik had vorig jaar twee mannetjes gekocht om te laten paren met mijn twee vrouwtjes, maar had ze voor zekerste eerst een paar weken in isolatie gehouden, met als gevolg dat ze samen een "homokoppel" vormden en de vrouwtjes nog steeds alleen bleven. Heb toen voor de winter een van de vrouwtjes weggedaan en Valkie gekocht en hem samen met Lotti apart gehouden deze winter, zodat ze nu inderdaad trouw paartje zijn. Probleem was mijn 2 andere mannetjes : die joegen hun hele tijd op toen ze eitjes hadden en mogelijks ook oorzaak sterfte eerste jongen. :-/
Maar eind goed al goed : Flup, de vervelendste van de twee is nu weg en kocht Ziggy in de plaats en ze zit nu samen met Quick in aparte kooi, en mijn vier jongen zijn ondertussen tussen 2 en 1 week oud en groeien als kolen!

Toch nog enkele vraagjes :

Wanneer zou ik Quick en Ziggy er terug bijlaten in de volière : als jongen uitgevlogen zijn, of mag dat al iets vroeger? Zou niet graag opnieuw probleem hebben met onrust ouders, maar als ze al nieuwe eitjes leggen voor andere er weer bijkomen is dat ook niet zo'n goed moment hé? Zou liefst niet al te lang meer wachten, want volière is toch leuker dan een kooi hé, ook al is ze groot genoeg, en bovendien hoop ik dat als Valkie en Lotti misschien opnieuw beginnen, Quick en Ziggy het goede vb volgen! Ze zitten nu toch al bijna twee maand samen en gaf ze elke dag gekiemd zaad, eivoer, sla en extra vitamines in drinkwater dus Ziggy zal nu langzamerhand ook wel in conditie zijn.

Een tweede vraagje : is het normaal dat de jongen soms wel een uur alleen zitten omdat beide ouders eruit zijn? Toen ze nog heel klein waren, gebeurde dat nooit, maar laatste dagen zijn ze er 's morgens altijd beide uit als ik in voliere kom met nieuw eten. Heb aan de jongen gevoeld en hadden lekker warm, dus denk niet dat ze er al heel lang uitwaren, maar duurde dan nog wel half uur of langer voor ouders voldoende gegeten hadden en terug naar nestje gingen. O ja, toen ik voelde was het kropje van de jongen echt wel helemaal leeg 's morgens, is dat normaal? Heb zeker genoeg eten in voliere : geef 's morgens altijd meer dan ze opkunnen die dag, zeker wat betreft gewoon zaad, en geef elke dag drie lepels eivoer en vier lepels gekiemde zaden.

Alvast voor iedereen leuke vakantie gewenst,
Sofie

Inger m

Hoi Sofie,
Ik hoop dat je examens goed zijn verlopen! pff drie maanden lang blokken!
Leuk dat je jongen hebt!

In het algemeen zijn valkparkieten niet agressief. Als je voliere voldoende groot is kun je het andere koppel er binnenkort wel bij gaan zetten. Doe het op een moment dat je lang thuis bent, dan kun je het die dag goed in de gaten houden. Valkparkieten leggen vaak al eieren voordat de jongen zijn uitgevlogen. Je kunt ze ook eerst een tijdje met kooi en al in de voliere zetten, dan kunnen ze vast aan elkaars aanwezigheid wennen en kun je naar de reacties kijken.

Vanaf circa 2 weken zullen de ouders al veel minder bij de jongen zitten. Ze zijn dan ook al beter instaat zichzelf warm te houden. Als de omgevingstemp niet al te laag is dan gaat dat wel goed. Zolang ze warm aanvoelen is het niet iets om je direct zorgen om te maken...

De kroppen zijn idd vaak leeg s'morgens vroeg, ze voeren wel tot s ávonds laat, maar ik weet niet of ze ook de hele nacht door voeren. Als de jongen verder levendig zijn en de rest van de dag goed gevoerd worden is het ok.

Ik geef zelf onbeperkt eivoer, omdat dit veel aan de jongen gevoerd wordt. Ik denk dat drie eetlepels wel genoeg moet zijn, maar als ze dit steeds helemaal ophebben, zul je wat meer moeten geven. Als de vogels voldoende eivoer, kiemzaad en ander groienvoer eten zijn vitamine druppels niet noodzakelijk en zou je het niet hoeven geven. Vogels drinken relatief weinig en dan weet je niet of ze uberhaupt wel een effectieve hoeveelheid binnenkrijgen (geldt ook voor medicijnen door het water). Als ze via voeding voldoende vitamine binnenkrijgen is het geven van extra vitaminen lang niet altijd goed...

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

sofie

Kiekeboe,

Ik ben geslaagd!!! ;D

Met de valkparkieten gaat het ook uitstekend : mijn vier jongen doen het prima, het zijn een lutino, een fallow geparelde, en twee wildkleuren. Vorige zondag heb ik Quick en Ziggy terug in de voliere gelaten, en binnen het kwartier hebben de ouders van mijn jongen getoond dat zij nu de baas zijn en keerde de rust terug. :P
De ouders komen nu inderdaad steeds langer uit het nest, maar de jongen houden mekaar lekker warm en gezien hun spectaculaire groei zal de voeding ook wel ok zijn, wat ik wel dacht, maar ja, je weet nooit hé?!
O ja, ik denk dat ik me vorige keer niet goed uitgedrukt heb. Inger, ik geef mijn valkparkieten in de voliere geen vitamines bij, ik weet best dat dat zinloos, en ev. zelfs schadelijk is, aangezien ze elke dag sla, fruit , eivoer en gekiemd zaad krijgen. Wel heb ik Quick en Ziggy vitamines gegeven toen ze apart zaten, omdat ik die kooi enkel buiten kan zetten als het mooi weer is (geen vol dak), wat dit jaar lang niet elke dag het geval was. Ze kunnen binnen geen vit D aanmaken (zonlicht voor nodig) en daarom gaf ik ze dat dus bij. 8)

Ziezo, goede vakantie allemaal,
Sofie