28 maart 2024, 21:09:35

Tamme valkparkiet 1 jaar

Gestart door Albert Coremans, 19 januari 2003, 20:19:01

« vorige - volgende »

Albert Coremans

Ik ben sedert een week in het bezit van een valkparkiet. Ik kreeg deze van een collega wiens zoontje zijn "speeltje" moe was. Het zou gaan om een handtamme parkiet, maar niet bij mij.
De vogel begint wild in de kooi te vliegen als ik hem eruit wil nemen, komt niet bij, gaat steeds vliegen. Soms durft hij het al eens aan om op mijn hand te zitten, maar zodra ik deze beweeg is vogeltje al weer gevlogen.
Vraag is nu :
- Kan iemand mij beschrijven hou ik het aanpak om het vertrouwen van deze valkparkiet te winnen.
- kan ik hem nog aanspreken met een andere naam dan diegene die hij al had?
Dank bij voorbaat

Paul

Hoi Albert,
Ten eerste is je valkje nu in een niet vertrouwde omgeving en daar moet ie eerst misschien wel een weekje aan wennen.
Daarna niet meteen proberen te pakken met de hand dat vinden ze vaak niet fijn.
Vaak lukt het al beter om je valkje met lekkere dingen om te kopen.
Probeer hem trosgierst uit je hand te laten eten, daar zijn ze gek op en helpt ze soms over de drempel heen.
Ook veel op een rustige toon tegen hem praten door voor zijn kooi te gaan zitten.
Je zal zien dat je valk echt naar je luisterd als je tegen hem praat.
Hij zal niet met een dag tam zijn , zeker bij oudere valkjes duurt dat veel langer maar je moet toch wel zien dan hij zich steeds meer op zijn gemak gaat voelen.
Volgens mij is het geen probleem om hem een andere naam te geven, de mijne hebben altijd de naam gehouden die ze al hadden maar denk dat dat geen probleem is.
Ik heb er een bijna een jaar en die was superwild en al een paar jaar oud maar die komt nu eindelijk op je vinger zitten en ook af en toe bij ons op de schouder.
Van die hadden we het helemaal niet meer verwacht maar met veel geduld lukt het vaak wel.

Groetjes,  Paul

Ralf

Hallo!!! ;)

Door de nieuwe omgeving is hij nog wat bang dit wennen zal een weekje duuren.
Je moet veel met hem praten en de hand tegen de kooi aanleggen, blijf wel op gelijke hoogte van je valk want anders denkt hij dat hij aangevallen wordt.
Er gaat natuurlijk een beetje tijd in zitten maar daar krijg je geen spijt van als hij tam is.

Sterkte ermee

p.s hou je me op de hoogte vind ik wel leuk om te weten.

Groetjes

max

mijn valkje vloog ook altijd van mijn hand dus heb hem toen gekortwiekt dit hielp
zeker en na een tijdje heeft hij zijn geknipte veren er uit getrokken en hij kan dus weer vliegen maar een vriend
heeft dit ook gedaan maar na nu ongeveer 3kwart jaar verder
heeft zij nog geen enkele veer uit getrokken dus pas hier mee op :-/ p.s.deze kon nog wel redelijk vliegen dat is mischien de rede  :-/ (mijne kon dit niet. dit is mischien het verschil)
verder veel succes net je nieuwe aan winst ;D