29 maart 2024, 01:26:21

voor het eerst een valkparkiet

Gestart door joyce_japie, 1 juli 2004, 15:51:39

« vorige - volgende »

joyce_japie

Hallo,
Ik heb vanmiddag een valkparkiet opgehaald bij mensen die er geen tijd meer voor hadden. het is een mannetje, ik weet niet hoe oud precies maar hij lijkt niet de jongste. (ze wisten het ook niet, kun je dat ergens aan zien eigenlijk?)

de valkparkiet is heel tam en heel lief. nu heb ik wat vragen, volgens mij heeft ie al een aantal baasjes gehad en ik wil dat ie nu bij mij een echt goed thuis krijgt alleen ik heb nog niet eerder een valkparkiet gehad. hoeveel voer moet hij precies eten? zijn er dingen waar je speciaal op moet letten? hoe groot moet de kooi zijn? tips?

de kooi die erbij zat vind ik nogal klein, hij mag wel als ik thuis ben gewoon losvliegen, maar ik vraag me af hoe groot een kooi zijn moet.

ik hoop dat iemand mij kan helpen, alle tips zijn welkom.   :)

groetjes van joyce.

boezempje

1 juli 2004, 16:35:50 #1 Last Edit: 1 juli 2004, 16:37:01 by boezempje
hai joyce_japie

van harte met je valkje.
je kunt moeilijk zien hoe oud ze zijn .maar als je een foto hebt zijn er meschien mensen op het forum die meschien wat kunnen zien ::)
en je vraag over een kooi.een maat van een kooi weet ik niet maar ik weet wel dat hij zijn vleugels uit moet kunnen slaan en dat hij wat klim ruimten heeft.en wat eten betreft moet je elke dag schoon water geven  en valkparkieten voer met niet te veel zonnenpiten en eivoer moet je ze ook geven,trosgierst mag je 2keer in de week geven.je moet wat maagkiezels in de kooi doen in een bakje of zo.een sepia blok in de kooi doen.en op de bodem houtsnipper en geen zand dat is slecht voor de oogjes.
ja en verder mogen ze fruit en groenten hebben.en als ze geen fruit eten kun je hem vitamine druppels in water geven.

groetjes en succes

esther ;)

Paul

Hoi Joyce,

Wat leuk dat je een valkje hebt opgehaald.
Esther heeft al wat tips gegeven over het voer :-)
Wat de kooi betreft kan die eigenlijk nooit groot genoeg zijn.
Maar minimaal voor 1 valkje is wel 50 cm breed, 32 cm diep en 60 cm hoog.
Als de kooi kleiner is zou ik zeker kijken voor een andere.
Maar de maten die ik gaf zijn minimaal beter is dus wat groter.
De enige manier om de leeftijd van je valkje te achterhalen is als hij een ring om heeft anders kan je het alleen maar inschatten.
Als ze heel jong zijn dan veranderen de veren soms nog dan kan je het daar aan zien maar zijn ze ouder is dat moeilijk.
Maar een valkje kan heel oud worden als hij goed verzorgd word ik heb er hier zelf een van ruim 25 jaar oud maar gemiddeld halen ze makkelijk 15 jaar.
Heb je geen foto van je valkje misschien is er wat over te zeggen.
Als ze geen fruit eten heb je ook gedroogd fruit van vitakraft bijvoorbeeld dat heet frutti Cocktail vaak eten ze dat wel.
Pas ook op als je valkje los is voor planten die je hebt staan veel zijn giftig voor valkjes.
En pas ook op dat ie niet tegen een raam vliegt daar kunnen ze zwaar gewond van raken.
Als je nog vragen hebt kan je ze gewoon weer stellen hier :-)
Succes met je valkje.

Groetjes, Paul

the_lost_valley

en pas op met teflon.. in de meeste gewone koekepannen zit teflon (anti-aanbaklaag). Die damp is giftig voor vogels. Als je een open keuken hebt, en niet genoeg ventilatie, kan de damp fataal zijn voor je vogel :(

Joyce28

Hoi Joyce,

Gefeliciteerd met je aanwinst,alles is hier al zo'n beetje gezegt over de verzorging
Wat voor maten heeft jou kooi dan?En kan je ook een foto laten zien van je nieuwe aanwinst?Ben wel benieuwd
veel geluk ermee  :)

joyce_japie

2 juli 2004, 02:14:21 #5 Last Edit: 24 december 2004, 02:22:47 by Angelique
Bedankt voor de reacties:)

Nog een vraagje,
de parkiet zit graag op mijn hoofd maar als ik hem daar af wil halen en met mijn hand in de buurt kom wordt hij boos. hij probeert dan te bijten (niet hard maar wordt wel boos). hoe leer ik hem dat af?

joyce_japie

2 juli 2004, 02:16:20 #6 Last Edit: 24 december 2004, 02:24:02 by Angelique
die foto's zijn niet helemaal gelukt zie ik..
ik weet nog niet helemaal hoe dit werkt maar ze staan op deze adressen:

Note van de Admin:
De foto's stonden op een andere webserver maar de foto's zijn niet meer online.

Joyce28

jammer ik zie allemaal kruisjes :-/

enne dat valt niet af te leren hoor,dan doen ze hier ook.
Vooral je hand niet terug trekken want dan heeft het valkje gewonnen.
Maar goed,gelukkig bijt de jouwe ook niet,en zal dat ook niet snel gebeuren ;)

joyce_japie

nog steeds kruisjes?  :( de foto's staan wel online..

Joyce28

Citaatnog steeds kruisjes?  :( de foto's staan wel online..


nee ik zie ze nu,maar we waren tegelijk aan het typen denk ik  :D

Leuk mannetje hoor,maarre je kooi is te klein voor een valkparkiet.
Je vind ook goeie en grote kooien op marktplaats  ;)

joyce_japie

dat dacht ik al, dat de kooi te klein was.  :'(

dus bij deze, als iemand een grotere kooi beschikbaar heeft, stuur me maar even een berichtje  ;)

ik hoop dat japie het leuk naar zijn zin zal krijgen hier.

boezempje

hai


ik  heb wel een kooi voor je is nieuw hebben ze een week ingezeten er kunnen 2valkjes in,
maar ik kom uit eindhoven :-/

groetjes esther

Joyce28

2 juli 2004, 02:42:22 #12 Last Edit: 2 juli 2004, 02:43:18 by Joyce28
Citaatdat dacht ik al, dat de kooi te klein was.  :'(

dus bij deze, als iemand een grotere kooi beschikbaar heeft, stuur me maar even een berichtje  ;)

ik hoop dat japie het leuk naar zijn zin zal krijgen hier.

Ik weet niet waar je woont,maar ik keek ff op marktplaats en er staat gelijk al een leuke kooi voor 12 euro op de 1e pagina,er staat bij dat ie een half jaar oud is,en ik zie op de foto dat er niks beschadigt is,misschien is dat wat?Die wonen in Nijmegen trouwens

boezempje


joyce_japie

2 juli 2004, 02:44:58 #14 Last Edit: 2 juli 2004, 02:46:08 by joyce_japie
thnx heb je daar misschien de url van?
groetjes joyce.

ps hoe zet ik een foto in dit stukje? sorry, ben pas een valkparkiet-eitje  :-[