10 mei 2025, 21:54:53

prutogen

Gestart door Timmety (de oude)_, 30 juni 2004, 01:44:26

« vorige - volgende »

Timmety (de oude)_

Hoi,
Mijn valkparkiet, had eergister aan de linkerkant een prutoogje, en hij hield hem steeds dicht, nu had ik water gekookt, en dit met een wattestaafje op de oog aangebracht (natuurlijk aflaten koelen) nu is deze goed aan het genezen, ma begint het andere oog.
Weet iemand wat dit is?
Tim

Paul

Hoi Tim,

Het kan door een bacteriele infectie komen dat de oogjes ontstoken zijn.
Als ze bijvoorbeeld op de tocht zitten kan dat gebeuren onder andere.
Als het niet al te erg is gaat het vaak vanzelf over maar word het te erg dan kan je er zalf voor krijgen of antibiotica bij de dierenarts.
Maar als het eerste oogje al is opgeknapt dan zal het tweede ook vanzelf opknappen denk ik.
Beterschap met je valkje.

Groetjes, Paul

suus

Hoi Tim,
Goed dat je gedestileerd water hebt gedept! Kijk de komende dagen niet alleen naar de oogjes van je valk maar ook naar de rest van het gedrag. Wellicht is het niet zo maar er kan ook iets anders aan de hand zijn en dat het met minder weerstand hierdoor zich uit in de oogjes.
Als je valk prima eet en drinkt, vrolijk is en de ontlasting ook goed is (daarbij het opknappen van de oogjes) is het prima, zo niet extra controleren en eventueel de da raadplegen. Ook kun je vitamine toevoegen aan het water voor algehele weerstand te verhogen. Maar als je regelmatig groente of fruit geeft is dit ook voldoende.
succes
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico