10 mei 2025, 02:53:41

blok schoonmaken, wanneer???

Gestart door Marloes, 28 juni 2004, 17:08:38

« vorige - volgende »

Marloes

Hoi allemaal,

Ik heb mijn nestblok op mijn slaapkamer staan, nu begint dat een beetje te ruiken en ik had al eerder een stuk gelezen over dat je het blok wel schoon kan maken, maar welke leeftijd moeten je jongen dan hebben?
En waar laat je ze???

En nog een vraagje, ik wil de jongen handtam maken voor ze weg gaan, maar wanneer mag je ze een beetje bijvoeren???
Dan bedoel ik niet met de spuit ofzo, maar gewoon wat losse zaadjes met de hand geven.

Groetjes Marloes.

Tara

Hoi Marloes,

je zou het blok nu al wel even kunnen schoonmaken hoor, de jongen even ergens in een bakje met eventueel iets zachts, bv. een handdoek en vlug het broedblok schoonmaken.

Volgens mij zal het niet zo veel helpen om zaadjes te geven, want die eten ze vaak als ze al vliegen, je kan best gewoon de jongen vaak uithalen. Vooral met een week of drie kan je ze voor langere periodes uithalen.

Groetjes, Tara

kok_roy

Tara, hoe lang is zo'n 'langere periode'?

Groeten Roy :P

Peter

CitaatHoi allemaal,

Ik heb mijn nestblok op mijn slaapkamer staan, nu begint dat een beetje te ruiken en ik had al eerder een stuk gelezen over dat je het blok wel schoon kan maken, maar welke leeftijd moeten je jongen dan hebben?
En waar laat je ze???

En nog een vraagje, ik wil de jongen handtam maken voor ze weg gaan, maar wanneer mag je ze een beetje bijvoeren???
Dan bedoel ik niet met de spuit ofzo, maar gewoon wat losse zaadjes met de hand geven.

Groetjes Marloes.
Hoi Marloes,

Wij maken het blok schoon als het vies begint te worden, of als het sterk gaat ruiken. Dit verschilt per nest, soms om de 2 a 3 dagen en soms om de week of langer. Het ligt ook erg aan de tempratuur, hoe warmer hoe vaker het moet.

Wij zelf halen de jongen elke dag uit het blok en zo wennen ze erg snel aan mensen. Als trostgierst wil bij voeren kan dat pas vanaf een week of 4 tot 4,5 dan pas eten ze de gierst een beetje.

Groetjes,
Peter

Tara

Hoi Roy,

als jongen maar enkele dagen oud zijn, worden ze meestal maar even uitgehaald hier bij mij om te zien hoe ze het doen, maar als ze een week of drie-vier waren nam ik ze af en toe eens mee met mij naar binnen om ff op de kamer te zitten voor een minuut of 20 bijvoorbeeld.

Groetjes, Tara

Marloes

hoi allemaal,

Hartstikke bedankt voor de antwoorden, ik heb er echt veel aan!!!

Ik weet een hoop van valkjes, maar af en toe kom je dingen tegen dat je niet weet wat je het beste kunt doen en wanneer je dat het beste kunt doen.

Ik heb trouwens foto's van het oudste jong, maar kan ze niet bij het forum er op zetten, ik weet niet hoe dat moet.

Dus ik mail ze wel naar lique en peter.

Verder gaat het met de jongen prima, heb alleen nog een vraag, ik heb ooit gehoord dat je het geslacht van de jongen eerder kunt weten dan 6 maanden, en dat door het gedrag van de jongen. Als de jongen stil waren als je het blok open doet zijn het vrouwtjes en als ze veel lawaai en bewegingen maken zijn het mannetjes, klopt dat???

Groetjes Marloes.

Tara

Hoi Marloes,

nee dat klopt niet, ze maken allemaal lawaai, want ik had lutino's die 100 % zeker vrouwtjes waren en die maakten ook lawaai, daar kun je dus niet van afgaan.

Wel kan je soms uitrekenen wat pop wat man wordt, maar vaak worden ze beide de zelfde mutatie en dan weet je het ook niet.

Groetjes, Tara

Tara

Hoi Marloes,

hier de foto van je valkje, het is een wildkleurtje zo te zien :-). Witmaskers hebben witte dons dus ;-).

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Marloes,

Wat leuk dat je jongen zo goed gaan :-)
Ik heb zelf een rieten mandje en daar leg ik wat toiletpapier onder in dat is zacht en tijdens het schoonmaken van het broedhok leg ik de jongen daar even in dat gaat prima en ze kunnen er nooit uit vallen als ze jong zijn.
Neem ze elke dag in je hand dan worden ze meteen al tam.
Na 4 a 5 weken kan je ze wat trosgierst proberen te voeren als je ze bij je hebt dat pikken ze dan vaak al een beetje.
Als je dat zo doet worden ze prima tam :-)
Succes met je kleintjes.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

het maakt niet uit waar je de jongen in zet als je het blok schoonmaakt. Ik zet ze altijdi n een emmer met op de bodem beukensnippers. Een emmer is lekker hoog en glad, kunnnen ze niet uitklimmen etc..

SDC:D