8 mei 2025, 08:32:00

verenuitval

Gestart door Me, 24 januari 2003, 20:27:00

« vorige - volgende »

Me

De veren van mijn lieve schat kraken soms gewoon af.  Gewoon ergens in het midden.  Ben er al mee naar de dierenarts geweest, maar ik vertrouw het niet zo.  Ze heeft me vitaminen meegegeven (condivit) en als het niet beterde moest ik teruggaan.  Nu, ik vraag me af of ze er veel van kent, want ze wist niet eens dat het een valkparkiet was en ze was er bang van.  Terwijl Fabio heel tam is en nauwelijks bijt.  Als hij bij is het zeker niet hard!  Ze durfde hem niet eens te pakken om eens naar z'n veren te kijken.  Ik heb het haar dan maar getoond.
Kan iemand me zeggen wat ik nu het beste doe?  
Hij is anders wel gezond, want hij vliegt rond in het huis, is supernieuwsgierig en kwettert vrolijk

Mandy

24 januari 2003, 20:46:08 #1 Last Edit: 24 januari 2003, 20:50:34 by Mandy
Hallo  :)

Veren kunnen wel eens afbreken als een vogel zich laat vallen (bv. bij geknipte vleugels) of als ze wild ergens tegen aanvliegen (bv. een nieuwe vogel in een voliére die nog moet wennen en snel in paniek rond gaat vliegen). :o
Ze zijn dan dus niet ziek en met de eerstvolgende rui worden deze veren weer door nieuwe vervangen. :)
Vitaminedruppels kunnen nooit kwaad natuurlijk, het is juist een goede aanvulling. ;)
Wat die dierenarts betreft daar zou ik inderdaad maar niet meer met je valkje heen gaan, ze kwam nou niet echt kundig over...
Je kan beter iemand in je omgeving zoeken die er wel verstand van heeft, want als ze al niet eens wist dat je een valkparkiet bij had... :-/...slechte zaak!
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Me,
Het enige wat ik over Condivit kon vinden was:

Tijdens kweek, bij jonge duiven, na ziekte, vanaf 2 weken voor de wedstrijden tot 1 week erna: 20 dr. per lieter water.

Voor valkparkieten kan je beter vitamine's nemen die speciaal op je vogel zijn afgestemt zoals Multi-vit van bogena want ik denk dat condivit speciaal voor duiven is.

Het kan ook zijn dat je vogel kalkgebrek heeft dat zijn veren zo snel knikken.
Heb je wel een groot kalkblok in zijn kooi hangen want dat hebben ze zeker nodig die kalk.
Ook kan je zo'n sepia in zijn kooi hangen daar zitten ook stoffen in die goed voor ze zijn.

Laat even weten hoe het verder gaat met je valkje,

Groetjes,  Paul

Tara

Hallo, mijn Laiko is ook erg slordig met haar staartveren vooral... Ze is zo geweldig dat de 1 na de ander wat kraakt :'(.
Maar als die vitaminen voor duiven zijn raad ik je aan geen te geven want ik heb ontworming meegekregen van duiven voor mijn valkparkieten en duiven zijn veel groter en sterker dan valkparkieten duzz let goed op aub...