9 mei 2025, 01:10:19

poep eten.

Gestart door Britt, 24 juni 2004, 16:22:20

« vorige - volgende »

Britt

24 juni 2004, 16:22:20 Last Edit: 24 juni 2004, 22:09:11 by stijn_05
hallow.

ik hoorde dat het schadelijk kan zijn dat een vogel een ander vogel zijn poep op eet..
ik ben dus bang dat hij ziek word ..
het zit zo.
smokie mijn valk van ongeveer 4 maanden eet zijn eigen poep..
maar ook het poep van een bourksparkiet die ook in dit huis rond vliegt.
ik hoorde dat het eten van poep van een andere vogel wel schadelijk kan zijn en dat van zichzelf niet zo is dit waar??
zojah wat kan ik er aan doen dat hij het niet eet??
groetjes britt

kok_roy

24 juni 2004, 16:34:31 #1 Last Edit: 24 juni 2004, 16:37:54 by kok_roy
Soms doen mensen de buitenvoliere het liefst overdekt omdat de uitwerpselen van andere vogels schadelijk kunnen zijn.
De uitwerpselen kunnen alleen ziektes overbrengen maar dan zou jij bourks ziek moeten zijn.
Maar in zijn eigen poep pikken eten kan geen kwaad, doen wel meerdere valkparkieten.

Groeten Roy :P

Inger m

Hoi,
Een vogel hoeft niet perse ziek te zijn om ziektes te verspreiden. Het is ook mogelijk dat ze drager zijn van een ziekte.

Of het eten van eigen uitwerpselen geen kwaad kan, durf ik niet zo te zeggen, ik weet wel dat vogels dat doen, maar ze kunnen zichzelf wel degelijk (her) besmetten. Bv. wormeieren in ontlasting kunnen via opname weer uitgroeien tot wormen.

Van de ontlasting zelf opzich wordt de vogel ws niet ziek (als ze beide gezond zijn).
Het is opzich wel handig om het eten van ontlasting proberen te beperken door regelmatig de ontlasting weg te halen. Zorg verder voor voldoende afwisselende voeding en afleidingsmaterialen, bv takken.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

kok_roy

Ik heb even de zoekmachine gebruikt en hier staat er ook wat over:
http://www.valkparkiet.com/nl/vraag/25.htm

Inger m

24 juni 2004, 18:21:37 #4 Last Edit: 24 juni 2004, 18:24:30 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ontlasting eten wordt bij veel dieren idd gezien. Bij sommige diersoorten (bv. konijnen) is het zelfs noodzakelijk (maar dat heeft te maken met het verteringssysteem). In andere gevallen wordt het gezien als afwijkend gedrag bv. honden, paarden), verveling (bv. paarden) of voedingsgebreken.

Ontlasting bevat oa afvalstoffen en allerlei bacterien (waaronder ook diverse potentieel ziekmakende bacterien). Het is dus wel iets om op te letten. Het hoeft lang niet altijd kwaad te kunnen, maar het lijkt mij niet goed als ze steeds alles opeten, omdat dit nog weinig goede voedingsstoffen zal bevatten.

Ik zou het gewoon proberen te beperken door ontlasting weg te halen en wanneer je het ziet kun je de vogel even wat anders te doen geven (niet perse straffen oid), het moet nl geen (verkeerde) gewoonte gaan worden... (ik zal s kijken of ik er ergens meer info over kan vinden...)

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

kok_roy

Het kan in ieder geval niet goed zijn en misschien wel slecht dus inderdaad beter niet dan wel lijkt mij.