18 april 2024, 06:20:06

zwanger????????

Gestart door mona32, 20 juni 2004, 22:25:13

« vorige - volgende »

mona32

20 juni 2004, 22:25:13 Last Edit: 20 juni 2004, 22:26:21 by mona32
 :o hoi hoi

wie kan me effe helpen ... heb een vrouwtjes valkje en ik vraag me af of ze zwanger is ze loopt met een gekromde rug door de voilere en is ook rustiger als normaal ..... maar voor zover ik weet heeft het mannetje er niet opgezeten want dan geeft ze hem een snauw en een grauw .... ze hangt wel steeds met der koppie in de ringen en maakt kirrende geluidjes maar als het mannetje er dan aan komt gaat ze snel weg ...... ook heb ik een broedhok .. (zo een die je standaart in de winkel koopt een boomstam) waarvan ik de bovenkant open heb gezet anders gaan ze er niet in .. nu zit dat vrouwtje er regelmatig in maar nooit samen met het mannetje ... daar issie ook veel te klein voor ..... zou het toch betekenen dat ze eieren gaat leggen  :) en is mijn broedhokje niet te klein ???
hoop snel op een antwoord
groetjuhssss mona  ;) ;) :)

Marianne

Hoi Mona,

Als ze niet met zijn tweetjes in het broedblok kunnen, hoe moet dat dan als je bv. 4 jongen hebt?
Die blijven ook niet klein en vliegen met zo'n 4 weken uit maar dan zijn het al hele valkjes hoor.
Ik denk dat je een te kleine broedblok hebt.
Het invlieggat moet zo'n 7 cm doorsnee zijn en het zijn best flinke blokken.

Ik denk niet dat je valkje "zwanger" is, ze leggen immers eitjes. Zwanger zijn betekend volgens mij dat en een levend jong in de buik zit.
Ik heb aan mijn popjes nooit verandering van karakter gemerkt als ze een eitje gingen leggen. Wel hebben ze een bolle achterkant tegen de tijd dat het eitje eruit komt.
Als jouw valkje een bolle achterkant had op het moment dat je het berichtje schreef dan zal ze nu onderhand wel een eitje gelegd hebben.

Succes!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

mona32

hoi marianne

bedankt voor je reactie ... zal dus op zoek moeten maar een nog groter broedhok .. maar deze is me in de winkel verkocht als zijnde valkparkietenbroedhok .. weet ik vee .. ik geloof dat ..lolzzz  :D blond denk ik ....

en nee me valkje heeft nog geen ei gelegd .. maar zag net wel dat het mannetje er toch bovenop zat  :o :o.... is ook voort eerst .. misschien dat dat dan betekend dat ze broeds is dan ?

groetjuhss mona

Marianne

Hoi Mona,

Er zijn nogal wat dierenwinkels die niet precies de maten van een broedblok weten.
Toen ik er naar op zoek was wilden ze mij er ook eentje verkopen maar ik had hier op het forum de maten gelezen en ik wilde perse een blok met die maten.
Ze hebben zo'n blok toen voor mij besteld.

Als je popje er alleen aan de bovenkant ingaat en niet langs het gaatje dan denk ik dus dat het blok te klein is.
Misschien kan je dit blok omruilen tegen een grotere ?!

Meestal als je een blok ophangt gaat eerst het mannetje op onderzoek uit. Is het blok goed bevonden dan zal hij de pop naar binnen proberen te lokken. Is jouw mannetje er ook al ingeweest?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

mona32

21 juni 2004, 01:32:47 #4 Last Edit: 21 juni 2004, 01:35:05 by mona32
hoizzzz

ja het mannetje gaat er ook regelmatig in .. maar niet samen ... maargoed dat ken dan ook nie want daar is het hok dan te klein voor  :-[..... en het vrouwtje gaat hier in de ringen hangen met der koppie en met der achterkant wrijft ze over het stokkie  en dan stapt het mannetje er bovenop .. maar ze doen het niet in het broedhok
zal morgen wel eens gaan kijken voor een nog grotere dan .. want zou het wel heel leuk vinden om ook eens een nestje te krijgen
groetjuhsss mona  ;)

Stijn dc

hoi

het is in ieder geval een goed teken dat het mannetje er al in geweest is, meestal doet hij als eerste zijn verkenningsronde.

veel succes.

SDC:D

daan

Hoi Mona,

Ik heb hier ok zo'n boomstam hangen, en in principe is dat gewoon goed hoor. Ook voor valkjes het is niet mijn favoriet want ik vind het kleiner als de 6 kantige blokken. Maar met een klein nestje kan het best hoor, ik heb wel een foto van de boomstam kijken of dat dezelfde als jou is kwa maat bedoeli ik hé.
En hier merk ik wel degelijk iets aan het gedrag van de pop, de achterkant is bol en ze zijn toch wel iets rustiger hoor. Het is niet niks al die eitjes leggen enzo. Het is best een topsport hoor.
Maar als het mannetje al gaat treeen is dat een heel goed teken.
Ik heb ff foto;s gemaakt van alle soorten blokken die ik heb hangen momenteel.
Dit is dus de boomstam:

Dit is de 6 kantige blok:

En dit is ook een prettig blok:

En de volgende trouwens ook:

ik heb dus van alles ennog wat hangen hahahaha.
En de 6 kantige is toch het meest in trek daar heb ik er 2 van hangen. Ik vind de boomstam wel het mooiste maar is wel het minste ruimte.
Succes met je eitjes en hopen dat ze bevrucht zijn joh.

Groetjes daan

Paul

Hoi Mona,

Je schreef:
Citaaten het vrouwtje gaat hier in de ringen hangen met der koppie en met der achterkant wrijft ze over het stokkie  en dan stapt het mannetje er bovenop .. maar ze doen het niet in het broedhok

Valkjes paren ook nooit in het broedhok dus wat dat betreft is dat normaal.
Ze moeten best truukjes uithalen met paren en dat lukt alleen op een stok en zeker niet in een broedhok of op de bodem bijvoorbeeld.
Een boomstam is altijd aan de kleine kant je kan het gat even opmeten dat moet minimaal tussen de 6 en 7 centimeter zijn dan kan het voor een valkparkiet zijn.
Maar zoals Daan al zei zijn die altijd aan de krappe kant.
Maar het kan best lukken met 4 jongen Mandy heeft er ook jaren mee gewerkt en in de natuur zitten ze ook meestal in krappe boomholtes.

Groetjes, Paul

mona32

21 juni 2004, 14:46:07 #8 Last Edit: 21 juni 2004, 14:48:46 by mona32
hoi hoi

daan en paul bedankt voor jullie reactie ... heb het gat opgemeten en is 6 cm.
dus denk dat het dan nog net te klein is ... kheb ook geprobeerd een foto te maken  ...zal proberen die erbij te zetten ..... ook 1 van snoopy in het broedhok en dan gaat ze zitten deinen .. wat betekend dat dan ? ... ook geeft ze soms van die enorme gillen .. heeft dat ook nog een betekenis ?
nou hoor der wel weer van

groetjuhsss mona

hier zit snoopy in het broedhok

de ringen waar snoopy in gaat hangen

het broedhok

me vogeltjesssssss

Stijn dc

hoi

dat broedblok lijkt me toch niet te klein hoor. door een gat van zes centimeter kunnen ze makkelijk door. Bij mij kruipen ze zelfs door 5 centimeter.

SDC:D

mona32

hoi hoi stijn

heb net da blok meegenomen naar de dierenwinkel en die zegt da die inderdaad niet te klein is ... ppffff dat scheelt weer  :D :D.....
maar hoe lang zit nu eigenlijk een ei in een vogel ? daar ben ik nog nie overuit ? ... straks heeft ze legnood of zo ... kweet het allemaal nie meer hoor .. zoveel verhalen zoveel antwoorden ... helluupppp ? ::) ::)

groetjuhss mona
p.s nog een foto dat ze in de ringen hangt ...

Lique

21 juni 2004, 19:30:30 #11 Last Edit: 21 juni 2004, 19:30:49 by Angelique
Citaatp.s nog een foto dat ze in de ringen hangt ...

Hoi,

Toen ik die foto zag, schrok ik wel enorm.
Ik had deze leuke ringetjes ook.
Totdat er iets gebeurde.

Chico vond ze ook erg leuk, en speelde er regelmatig mee.
Tot ik geschreeuw hoorde, en Chico in de ringetjes hing met zijn koppie, en er niet meer uit kon komen, zelfstandig.
Ik heb gelijk die ringetjes eruit gehaald en door midden gebroken (omdat op de vuilnisbelt grotere vogelsoorten verstrikt kunnen raken).
Ook kan je het onderstaande verhaal eens lezen:
http://www.valkparkiet.org/nl/vraag/k34.htm

groetjes Lique

Stijn dc

hoi

ja, die ringen, dat lijkt me erg gevaarlijk. Je ziet het zo gebeuren dat zen koppie er vast in zit, dan raken ze in paniek, en als je het niet merkt stikken ze vast en zeker.

SDC:D