14 mei 2025, 00:33:05

Jong word niet gevoerd

Gestart door Paul, 20 juni 2004, 07:49:54

« vorige - volgende »

Paul

20 juni 2004, 07:49:54 Last Edit: 20 juni 2004, 07:58:47 by Paul
Hallo,

Casper en Kooka (dat zijn de twee valkjes van mijn broer die hier op vakantie zijn) hebben vandaag in de morgen hun eerste jong gekregen.

Het zag er in de eerste instantie heel goed uit maar we hoorde de hele dag al geen voerpiepjes.
Een paar keer heb ik gekeken en ook een keer het jong teruggelegd omdat het koud was het lag niet onder de vader :-(
Toen ik het teruglegde ging de vader er wel weer op zitten.
Toen we net keken was het jong meer dood dan levend :-(
Op zijn buikje is een dikke blauwe streep te zien net een hele dikke ader misschien is dat normaal maar het is me nooit eerder opgevallen.
De krop was helemaal leeg en ik heb hem wat handvoeding gegeven.
Met een beetje proberen heb ik er toch 0,8 ml in gekregen dat is niet wat het hoort te zijn maar de krop was wel een beetje gevult in elk geval.
Normaal moeten ze 1-2 ml hebben de eerste dagen.
Na het voeren was ie wel een stukje levediger en lijkt het weer wat beter te gaan.
Ik hoop dat de ouders het overnemen maar dit is hun eerste nestje dus ik weet niet of ze weten hoe alles moet.
Met broeden zijn ze wel heel fanatiek in elk geval.
Er moeten nog twee jongen uitkomen morgen komt de tweede die piept al en het ei is al aangepikt.
Hopenlijk voeren ze die wel en gaan ze dan het eerste jong ook verder voeren.
Ik had alleen nog een dicht blik Kaytee dus ik heb daarmee gevoerd.
Zouden de ouders morgen wel zelf gaan voeren want een jong vanaf de eerste dag grootbrengen lijkt me wel een hele opgave.
Als het niet anders kan doe ik het wel maar ik heb liever dat de ouders gaan voeren.
Ik heb tot nu toe alleen valkjes grootgebracht die 4 weken waren dat is natuurlijk veel makkelijker.
Het jong ligt in elk geval nu weer onder de moeder bij de eitjes.
En wie weet of die blauwe streep op het buikje normaal is?

Groetjes, Paul

Paul

20 juni 2004, 12:19:22 #1 Last Edit: 20 juni 2004, 12:19:44 by Paul
Hallo,

Hij kleintje leeft nog wel maar hij was net heel erg koud en we hebben hem weer even uit het broedhok warm liggen.
De piepjes lijken wel af en toe wat harder en de krop is nog steeds op opnieuw gevuld.
Kan het zijn dat de krop niet goed leegt als het jong te koud ligt of hebben de ouders vanmorgen toch nog een beetje gevoerd?
Ik kan nu in elk geval niet bijvoeren want er zit een redelijk balletje in de krop niet echt supervol maar dat heb ik hier nooit bij een jong gezien.

Groetjes, Paul

Marianne

Hoi Paul,

Sterkte met het kleintje.
Het verhaal klinkt een beetje zoals het bij mij ook met een paar jong is gegaan en dat is helaas niet goed afgelopen.
Het laatste jong had ook een blauwe streep over zijn buik, het jong dat ook een blauwe plek op zijn koppie had en vrijwel direct na het uitkomen dood is gegaan.
Ik hoop dat dit jong het wel gaat reden.
Ik had mijn jong niet gevoerd, wat jij nu wel gedaan hebt dus misschien is dat beter.
Succes!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Tara

Hoi,

een krop van een jong dat koud heeft, leegt idd niet goed, praktisch niet. Wel jammer hoor, hier had ik vorig jaar een nest en het eerste jong werd niet gevoerd, maar het tweede dan wel weer. Ik had het eerste kunnen overleggen bij Laiko, maar ik denk niet dat jij dat kan aangezien je geen nestjes meer hebt.

Misschien moet je het toch proberen over te nemen, het vergt veel werk en is riskant, maar toch, is zijn enige kans vind ik...

Sterkte en succes.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

jammer dat ie niet zo goed gevoerd word. Hopelijk gaan ze hem nu toch beter voeren en warm houden. Hoe is het er nu mee?

SDC:D

Lique

Hoi Paul,

De streep is op zich redelijk normaal. Die hebben ze altijd wel zitten. Dat zijn volgens mij de darmen.
Meestal is deze bij erg jonge valkjes groenachtig.
Ik heb ook bij een jong die op sterven lag gezien, dat deze zwart was. Dit jong is er helemaal bovenop gekomen.
Met het voeren, moet je goed opletten. Ook moet hij genoeg warmte krijgen. Als de ouders dit niet kunnen geven, is het mss verstandig, om hem een warmtelamp aan te bieden.

Mocht het helemaal niet goed gaan, zou je bij een ander koppel een nestkast aan de kooi kunnen hangen, met een eitje.
Als ze fanatiek gaan broeden, kan je het jong overleggen, liefst met de schaal waar hij uit is gekomen.
Meestal wordt het jong (mits hij gezond is) wel gevoerd, door het pleegkoppel.

heel veel succes.

groetjes Lique

Tara

Hoi Lique,

mijn ervaring is toch, dat als er een eitje in een kast ligt bij een koppel, wat niet van hun is, en zij hebben geen nestje, dat zij daar toch niet op gaan broeden hoor. Ik vind het toch wat riskant dan ... Maar sommigen zouden het dan wel weer doen, maar tja, ik hoop dat het goed gaat met het jonkie hier van Paul.

Groetjes, Tara

Lique

CitaatHoi Lique,

mijn ervaring is toch, dat als er een eitje in een kast ligt bij een koppel, wat niet van hun is, en zij hebben geen nestje, dat zij daar toch niet op gaan broeden hoor. Ik vind het toch wat riskant dan ... Maar sommigen zouden het dan wel weer doen, maar tja, ik hoop dat het goed gaat met het jonkie hier van Paul.

Groetjes, Tara
HoiTara,

Als een andere valk ook een nest heeft, kan het makkelijk.
Het is het proberen iig zeker waard.

Paul

Hallo allemaal,

Het jong leeft nog steeds gelukkig.
Alleen lag het weer koud toen ik net keer en ik heb hem nu weer opgewarmd onder een lamp.
Ik heb steeds even gekeken en de krop is nog wel gevuld.
Zijn buikje is ook veel dikker dan vanacht dus dat lijkt me wel een goed teken.

En ik denk dat de ouders wel een beetje gevoerd hebben want om half 4 vanacht heb ik hem zijn eerste voeding gegeven en het lijkt me stug dat dat nog in de krop zou zitten na zoveel uren.
Ik heb hem net gewogen en hij weegt nu 4 gram.
Ook heb ik net even gezien dat hij ontlasting had.
Ik ga hem weer bij de eitjes leggen en hoop dat ze hem daar even warm houden weer.
Bedankt voor de tips allemaal.

Groetjes, Paul

Mandy

Ooo Paul, wat spannend zeg! :o
Ik hoop ontzettend dat "mijn" Casper goed voor haar kleintje gaat zorgen. Hij ziet er verder wel goed uit en dat er wat in de krop zit en hij gepoept heeft is een goed teken, maar ze moeten 'm ook wel goed warm houden natuurlijk. Gelukkig hou jij het goed in de gaten bij je logees, maar zo heb je er wel een hoop werk aan, jeetje, succes hoor!
Je hebt nu zeker geen nestjes waar je het jong eventueel bij over kan leggen?
En de andere eitjes, hoeveel zijn er nog bevrucht? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Lique

Hoi Paul,

Hopelijk komt het allemaal goed.
Wel ziet hij er heel erg bleek uit op de foto, dat kan zijn omdat hij koud is.
Wel heel fijn, dat ze hem gevoerd hebben.

Succes.

groetjes Lique

Tara

Hoi,

wat goed dat hij dus wss gevoerd is, hij ziet er heel wat beter uit dan op de vorige foto. Ik hoop dat hij het haalt, als hij maar warm wordt gehouden ...

tommy

hoi paul,
Wat een bofferd ben jij.
Twee valkjes te logeren en tatatata een jong hahahahah.
Maar als het jong koud ligt dan leeg de krop niet.
Kan je niet iets van een lamp bij de kooi zetten en dan dit jong erbij leggen of zo.
Zou het sneu vinden als het zou overlijden.
Ik voed jonge vogels vanaf de eerste dag. Dat zijn dan wel wilde vogels maar is bijna het zelfde. Als dit jong het tien dagen red heb je een grote kans op een goed jong. Als hij na tien elf dagen blijft kwakkelen kun je beter even nadenken wat je er mee wil.
Wel top dat ze ouders hem voeren anders is het echt een hele dobber om ze groot te krijgen.
Als je hulp nodig hebt met voeren of zo dan bel je me maar.
Groetjes annemieke

Paul

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle tips maar het heeft toch niet mogen helpen :-(
Hij mankeerde echt wat hij piepte om te beginnen al meteen niet om voer en hij ha maar heel af en toe ontlasting het verteerde gewoon niet snel genoeg.
Het tweede jong werd wel meteen gevoerd en ook toen ik het eerste erbij legde probeerde de ouders wel met de snavel bij zijn bekje te komen maar hij deed het niet open.
Dus het heeft echt aan het jong gelegen en niet aan de ouders want de tweede is na een dag al 6 gram en de eerste was na 3 dagen nog steeds maar 4 gram.
De derde komt vandaag uit dus die zal ook wel goed gevoerd worden.
Ik heb in elk geval gedaan wat ik kon maar helaas heeft het niet mogen baten.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

jammer dat het niet gelukt is, maar mss is het beter zo. Zoals jij het beschrijft lijkt het me om een zwak jong te gaan. Het was echt heel tijdrovend geweest om het met de hand op te voeren, maar waar stond je dan. Mss had het niet lang meer geleefd dan.