7 mei 2025, 12:17:17

3 valkjes

Gestart door Manielle, 21 juni 2004, 20:27:19

« vorige - volgende »

Manielle

Even een vraagje. Ik heb op dit moment een koppeltje valkjes in een kamervoliere. Allebei zijn ze niet tam. Nu zou ik het wel heel leuk vinden om een tam valkje erij te zetten of als het lukt met de jonkies een jonkie te houden en deze tam te maken. Nu zou ik alleen graag willen weten of het wel kan drie valkjes in een kooi. Qua ruimte is het denk ik geen probleem, maar ik weet niet of een derde wordt geaccepteerd door een koppeltje. Maak het dan nog uit of we een mannetje of vrouwtje erbij zetten?

Groeten Manielle

Cwazi

dat accepteren zal wel lukken, maar als het een jong van het koppel is loop je wel het risico dat het pa of ma zal proberen versieren als het kweekrijp is, en vogels houden geen rekening met de familiebanden ;)

Paul

Hoi Manielle,

Drie gaat op zicht goed bij elkaar zeker als je twee popjes en een man hebt.
Je hebt alleen kans dat de derde een beetje buiten de boot valt omdat die alleen is, kan je er geen twee bij plaatsen?
Twee mannen en een pop kunnen nog wel eens gaan vechten om het popje maar dat hoeft niet altijd.
Als je een hecht koppeltje hebt komt een eigen jong er echt niet bij om het popje te bevruchten als het een man is en oud genoeg want de man van het popje zal hem daar wel op wijzen.
Het blijft natuurlijk altijd oppassen dan maar vaak zie jet het wel gebeuren.

Groetjes, Paul

Manielle

4 valkjes wordt denk ik teveel in de kooi die we hebben staan. Hoe groot moet een kooi eigenlijk zijn voor vier valkjes?

Een eigen jonkie houden gaat voorlopig niet lukken, ik geloof dat de eitjes niet uit gaan komen. Jammer. We hebben nu dus in ieder geval nog even de tijd om te bedenken of er een derde of vierde valkje bijkomt of misschien zelfs een andere vogel.

Is het mogelijk een grotere vogel bij de valkjes te plaatsen? Wat kan bijvoorbeeld? In ieder geval willen we graag een vogel die al tam is of eenvoudig tam te maken is.

Ik hoop dat jullie weer wat tips voor me hebben.

Groetjes Manielle

Manielle

Mijn kooi is 85 cm breed, 91 cm hoog en 54 cm diep.

Manielle

Paul

Hoi manielle,

Je kooi in wel aardig groot als de valkjes ook los mogen kan het wel met 4 in die kooi lijkt me hoor want het is een super grote kooi aan de maten te zien :-)
Een andere grote vogel is even oppassen wat je erbij zet.
Misschien zou een Kakariki wel lukken die zijn ook erg verdraagzaam naar valkjes toe maar een rosella zou ik bijvoorbeeld niet doen ondanks dat die heel mooi zijn kunnen die je valkjes aardig aanvallen.
En dan heb je een vogel die geen echt soortgenootje heeft en dat is ook weer zielig :-(
Dus 4 valkjes zou wel het beste zijn voor ij elkaar.

Groetjes, Paul

Manielle

Bedankt voor je antwoord Paul. We moeten dan inderdaad maar geen andere vogel bij de valkjes zetten maar gewoon gaan voor 1 of 2 nieuwe valkjes. Ik weet nog niet zeker of het er 2 zullen worden, de vogels iedere dag los laten zal niet gaan lukken, daarvoor heb ik niet iedere dag tijd. Misschien moeten we dus eerst maar beginnen met 1 valkje erbij en dan kijken of hij / zij zich niet teveel alleen voelt.

Groetjes Manielle

Paul

Hoi Manielle,

Drie kan ook heel erg goed gaan hoor ze hebben toch gezelschap aan elkaar en dan kan je later altijd nog kijken wat je doet en of je er een vierde bij wil nemen.
En een andere soort vogel zou zich juist weer alleen voelen erbij.

Groetjes, Paul