19 mei 2025, 06:58:34

Poep ophouden

Gestart door Kirsty, 18 juni 2004, 19:56:53

« vorige - volgende »

Kirsty

Ik heb een beetje een rare vraag...
Maar volgens mij houdt mijn vogel haar poep op als we niet thuis zijn. Is dat normaal??
Want zodra we thuis zijn en haar vaak ook uit de kooi halen om gedag te knuffelen, komt er een "dikke flats". Ik denk dus dat ze de tijd die ze alleen zit ook niet poept!
Wat kan ik daaraan doen? Zou ze misschien niet in haar kooi willen poepen? 's Avonds doet ze het wel gewoon in haar kooi.

Heeft iemand een tip?

Cwazi

18 juni 2004, 21:05:40 #1 Last Edit: 18 juni 2004, 21:08:13 by Cwazi
*grin* lijkt me stug, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit natuurlijk. Je kan dit heel eenvoudig testen, geef haar een brandschone kooi voor vertrek. Heb je daar geen tijd voor kan je er desnoods een laag keukenrol (zonder opdruk) in doen (en hopen dat ze dat niet helemaal versnippert want dat is een leuk klusje ;) )

Vogels hebben een snelle spijsvertering, dit komt omdat ze zo licht mogelijk moeten blijven om te kunnen vliegen. Ze verbruiken met vliegen veel energie, maar maag/darm inhoud moet allemaal meegesleept worden. Hoe meer "vliegvogel" hoe vaker ze zich ontlasten. Veel tamme vogels weten dat wanneer ze uit de kooi mogen ze hun geliefde rondje kunnen gaan maken. Dan ontlasten ze zich dus optimaal, vandaar de grote flats.
Heb je wel eens een vogel aan het schrikken gemaakt? Moet je eens zien hoe een grote flats ze dan verhoudinggewijs laten vallen.

Conroleer het maar voor je eigen gemoedsrust. :)
Als de rest van de ontlasting, die in de kooi dus als je er gewoon bent er normaal uit ziet hoef je je nergens zorgen over te maken.

Stijn dc

hoi

het lijkt me erg sterk dat je vogel dat kan. Broedende popjes doen het wel, maar dat is dan uit voorzorg om de kast niet vuil te maken. Maari kdenk dat jouw valkje "het" gewoon laat valleen wanneer ie maar wil :)

SDC:D

Tara

Hoi,

volgens mij houdt ie het niet op hoor, maar wat ik hier vaak heb met enkele valkjes is dat ze het ophouden als ze op mijn schouder zitten (Malaia doet dit bv. maar Plukkie deed dit ook)

Als ik hun dan ff ergens anders zet komt er een hele grote plak uit z'n kontje. Is hiet niet gewoon ook zoiets? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat hij het juist ophoudt als er niemand is :D.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Kirsty,

Zoals Stijn al zei houden de broedende vogels in het broedhok ook uren of de hele dag of nacht de ontlasting op.
Als ze dan uit het broedhok komen laten ze een verschrikkelijk grote flats vallen.
Poept je valkje normaal wel in de kooi als jullie er zijn?
Anders denkt ze misschien dat de kooi een broedhok is en dat ze het daarom schoon wil houden.
Maar ik denk eerder dat je valkje gewoon slaapt als jullie weg zijn en hij word wakker als je thuiskomt en daarom is het meer omdat ze in de slaap ook alles ophouden.

Groetjes, Paul

Violet

Kiki heeft het ook ... als we een tijdje weg zijn dan zoekt ie altijd een fijn plekje in huis en gaat daar zitten slapen/soezen tot we terug zijn ... dan even strekken ... vaak een poepje laten  :D en daarna wacht ie tot je m op komt halen. Als het te lang duurt gaat ie rondvliegen.

Maar ik denk dat er niks vreemds aan is. Ze zitten waarschijnlijk gewoon rustig en 'sparen' het als het ware op.