11 mei 2025, 06:37:58

Help Mij

Gestart door Heidi, 18 oktober 2004, 23:37:01

« vorige - volgende »

Heidi

14 dagen terug hebben we een valkparkiet gekocht van 3 maanden oud. Hij was handtam in de winkel, hij kwam zo op de vinger zitten van de winkelier nu is hij boos als we onze vinger naar hem reiken ,hij is zo boos dat hij altijd probeert te bijten , de winkelier gaf ons de raad om hem eerst een week te laten gewennen aan zijn nieuwe omgeving en kooi en dat deden we ,als ik nu hier overal lees dat andere mensen hun valkje op ongeveer één week al veel bijgeleerd hebben zoals fluiten en op de vinger laten zitten,wel dan is mijn valkje een speciaaltje ,hij laat zich niet horen ,heeft dus nog niet gefloten en heeft echt schrik van mijn vinger en ik kan hem dus niet uit de kooi halen terwijl andere mensen hun valkje al uit de kooi halen na één week,wie kan mij goede raad geven,want ik weet niet meer wat ik moet doen en ik heb ook schrik om verkeerde dingen te doen HELP

ValkFreeK

ik snap het niet, volgens mij is het geen jongen valkparkiet dan want als het een jonkie is dan maakt het niet echt uit...... maar is het al een oude ja dan zou hij wel gehecht geworden zijn aan de winkelier, dus ik weet daar geen raad mee srry!! ???

Inger m

Hoi,
Ik denk niet dat de valkparkiet 'boos' is, maar juist angstig. Een vogel die zich bedreigd voelt, zal geneigd zijn te bijten. Dit betekent dat je eerst het vertrouwen van de vogel zal moeten winnen alvorens je vinger naar hem uit te reiken. <Ga regelmatig voor de kooi zitten en tegen de vogel praten, biedt hem evt wat te eten aan (trosgierts) en laat hem naar jou toekomen ipv andersom. Wacht tot hij er aan toe is om zelf naar je toe te komen.

Iedere vogel en iedere situatie is anders en de 1 zal de vogel snel tam hebben, mss al in het nest veel aan mensen gewend en de andere vogel heeft gewoon meer tijd nodig...

Dus heb vooral heel veel geduld met deze vogel!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

18 oktober 2004, 23:43:50 #3 Last Edit: 18 oktober 2004, 23:45:16 by Cinnamon_valk
Citaatik snap het niet, volgens mij is het geen jongen valkparkiet dan want als het een jonkie is dan maakt het niet echt uit...... maar is het al een oude ja dan zou hij wel gehecht geworden zijn aan de winkelier, dus ik weet daar geen raad mee srry!! ???

Hoi Valk Freak,
Dat ben ik niet met je eens. Niet iedere vogel is binnen een week tam (wat ik sowieso al tamelijk snel vind). Een vogel van 3 maanden is tamelijk jong, maar ook oudere vogels kunnen nog best tam te maken zijn (vaak met wat meer geduld).
Als je geen inhoudelijk antwoord weet op een vraag, kun je een reactie beter achterwege laten...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi,

ben het eens met Inger bij beide reacties. Je moet idd het vertrouwen winnen, het is een geheel andere omgeving, logisch toch dat hij nog wat moet wennen? Die verkoopster kende hij misschien al een tijdje, misschien vertrouwde hij die persoon, nu is het allemaal nieuw, hij kent je niet, logisch dat ie bang is. Probeer eerst zijn vertrouwen te winnen, dit kan je a.d.h.v. lekkernijen zoals trosgierst bijvoorbeeld.

Groetjes, Tara

heidi

Mag ik de kooi van mijn valkje nu al open zetten als ik dat doe komt hij eruit ,maar ik krijg hem er zeer moeilijk weer in,is het dan wel aan te raden om hem uit zijn kooi te laten komen ,ik heb schrik omdat als ik hem terug in zijn kooi wil zetten ik er lang moet voor proberen om hem te krijgen en zo op die manier gaat het mischien wel langer duren vooraleer ik het vertrouwen  heb gewonnen

Tara

CitaatMag ik de kooi van mijn valkje nu al open zetten als ik dat doe komt hij eruit ,maar ik krijg hem er zeer moeilijk weer in,is het dan wel aan te raden om hem uit zijn kooi te laten komen ,ik heb schrik omdat als ik hem terug in zijn kooi wil zetten ik er lang moet voor proberen om hem te krijgen en zo op die manier gaat het mischien wel langer duren vooraleer ik het vertrouwen  heb gewonnen

Hoi,

ik zou nog even wachten om hem eruit te laten, want met dat vangen kan je 'm weer banger maken. Je moet vooral proberen dat hij eerst op je hand stapt voor je 'm uit zijn kooi laat, want dan zal hij echt heel wild zijn anders en is het dus een stuk moeilijker hem in zijn kooi te krijgen en zeker kan je 'm bang maken en ben je weer bij af.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Heidi,

Als je trosgierst in je hand pakt kan je dat een stuk uit laten steken dan hoef je niet zo dicht bij hem met je vingers.
Als ie dat dan gaat eten pak je het elke dag dichter bij je hand vast tot je valkje uit je hand eet.
Daarna kan je proberen of hij met trosgierst op je hand te lokken is.
Sommige valkjes duren echt wel langer dan een week hoor en een valkje van 3 maanden moet je zeker tam kunnen krijgen als ie in de winkel ook al op een vinger zat.

Groetjes, Paul

Coot

19 oktober 2004, 12:30:20 #8 Last Edit: 20 oktober 2004, 16:14:56 by Coot
Hoi Heidi,

Ook ik had het zelfde probleem >:(. Alleen was volgens de verkoper mijn valkje nog wat jonger(wat ik dus niet zeker weet). De eerste paar weken had ik er ook geen vertrouwen in dat ik hem tam zou krijgen :-[. Er zijn enkele factoren die ervoor gezorgd hebben dat het wel zover gekomen is.

Je moet in ieder geval veel geduld hebben.

Ook moet je er gewoon elke dag veel tijd in blijven steken.

En als je vragen hebt moet je die gewoon hier stellen. Heb ik ook gedaan. Er zijn hier mensen op het forum die veel ervaring en kennis hebben. Ik noem geen namen, maar als je hier op het forum goed rond kijkt weet je wel wie ik bedoel  ;). Door hun tips uit te proberen, weet je wat bij jou valkje wel en niet werkt en zo.

Mijn Rambo is van de ene op de andere dag een stuk rustiger geworden. Door ook toen nog veel geduld te blijven hebben, ben ik steeds beetje bij beetje verder gekomen en nu is hij niet meer bij me weg te krijgen ;D.

In ieder geval veel succes.

Groetjes,

Marco

Riny

Hallo Heidi
Probeer gewoon eens langs de kooi te zitten met je hand in de kooi.
Dan merkt je valkje dat jouw hand hem niets doet.
Als hij eenmaal dat vertrouwen heeft komt hij er wel op zitten.
VEEL SUCCES Riny

paootje

Hoi,

Mijn Charlie was ook zo 3 maanden toen ik haar 2 jaar geleden kreeg.Ze moest ook eerst niets van me weten en bijten dat ze kon. Ik heb toen iedere dag zaadjes op mijn hand gedaan en ben met mijn hand in de kooi gegaan( wel een paar keer per dag), na een aantal dagen kwam ze op mijn hand zitten om er uit te eten. Na 2 of 3 weken was ze zoooo tam. Het heeft echt bloed, zweet en tranen gekost en heeeel veeeel geduld, maar het is het wel waard geweest. en heus het kan om je valkje nog tam te krijgen.
Veel succes,

Groetjes, Paola

san

Ik heb mijn Weirdo vanaf het begin laten wennen aan een snoepstaaf. Dat was minder eng dan mijn vinger en na een paar dagen ging ze er ook op zitten. Daarna was mijn vinger niet zo'n grote stap meer. Voordeel van de snoepstaaf was ook dat ze dat ding als een soort redding zag; als ze uit haar kooi was en niet meer wist hoe ze terug moest dan ging ze dankbaar op de snoepstaaf zitten en liet zich naar haar hok brengen. Natuurlijk heeft ze die snoepstaaf niet in haar kooi want dan is het lokkertje eraf.
In de vakantie is ze echt tam geworden; een week samen in een camper, steeds dicht op elkaar. Ze schrikt nu eigenlijk nergens meer van en komt gezellig erbij zitten. Als wij gaan eten gaat ze naar haar kooi; ook eten. (dit doet ze uit zichzelf)
O ja, Weirdo was niet handtam toen ze uit de dierenwinkel kwam en ze is nu drie weken bij ons. Ze is wel vrij jong, van 2004.

Sanna

CitaatJe moet in ieder geval veel geduld hebben.

Mijn Rambo is van de ene op de andere dag een stuk rustiger geworden. Door ook toen nog veel geduld te blijven hebben, ben ik steeds beetje bij beetje verder gekomen en nu is hij niet meer bij me weg te krijgen ;D.

Hoi Heidi,

Wat Marco zegt is waar, als een vogel moeilijk tam te krijgen is heb je vaak een omslagpunt. Zolang jij maar lang genoeg volhoudt, geeft hij zich op een keer ineens over. En daarna gaat het heel hard.

Ik heb het een keertje gehad met een grasparkiet, die had 4 maanden in de dierenwinkel gezeten. Het heeft me een jaar gekost (ik geeft toe, extreem voorbeeld :D) voordat hij zich overgaf aan me.

Nu heb ik het met mijn 4e valkje. Hij komt uit een buitenvoliere en was een maand of 5 oud toen ik hem kocht (ik wilde die mutatie zooooo graag hebben :P). 3 Weken lang ben ik intensief met hem bezig geweest. Omdat hij nog in quarantaine moest, stond hij boven op mijn kamer, alleen. Iedere morgen en avond, zolang het donker was, heb ik met hem geoefend. Ik heb het bijna opgegeven, omdat ik dacht dat hij binnen misschien nooit gelukkig zou worden en ik hem dan maar beter aan iemand met een buitenvoliere kon geven. Maar eindelijk! .... gisteravond heeft hij zich aan me overgegeven ;D ;D ;D. Hij zit nu op mijn vinger en laat zich kussen.

Geduld, geduld, geduld! En laat je nooit door hem afschrikken. Geen plotselinge bewegingen maar beweeg je hand altijd rustig bij hem in de buurt. Zoals de meesten al zeggen, kun je hem eerst lokken met iets lekkers wat hij niet kan weerstaan en langzamerhand jouw vinger er tussen schuiven. Ik zou je ook aanraden om, wanneer je hem er nu al uitlaat, dat dan bijvoorlbeeld alleen 's avonds te doen. Het is nou eenmaal makkelijker om hem in zijn kooi te zetten wanneer je de kamer even donkerder maakt. Als hij nou eenmaal een keertje op je vinger komt zitten, heb je meer kans dat hij blijft zitten tijdens het naar zijn kooi brengen wanneer het schemerig in de kamer is.

Heel veel succes ermee he? En geef niet op, je krijgt hem vast wel tam!

Groetjes! Sanna