28 maart 2024, 09:40:31

hoe tam kan een valkparkiet worden

Gestart door Roderick_, 24 augustus 2002, 09:38:44

« vorige - volgende »

Roderick_

Ik zie wel eens mensen die een bericht posten en die daar in zeggen dat hum valkparkiet handtam is. Hoe tam kan je hem krijgen als die of je hand gaat zitten en op je schouder, dan is die toch tam of niet.Wanneer spreek je echt over tam??

Peter

Hoi Roderick,

Wanneer een valkje echt tam is moeilijk te zeggen. Het hangt ook veel van de valk zelf af. De meeste zitten op je hoofd of schouder. Ook vinden ze het lekker als je ze over het kuifje kriebelt. De vleugels vinden ze meestal niet zo fijn.

Het is dus moelijk te zeggen wanneer een valkparkiet "tam is" voor ons is het zo als de valkparkiet leker bij je zit op de schouder en geknuffeld wil worden en je overal in huis achtervolgt.

Groetjes,
Peter

Silvia_

Onze valkparkiet volgt ons ook en zit lekker op je schouder. Dan kroelen we met hem of hij zit zich te wassen. Dat vinden wij ook tam.

Ik hoop dat jouw valk wordt / is want dat is het leukst!

groetjes Silvia

connie

Hallo Roderick, Mijn Toby heb ik nu een aantal weken en is volgens mij behoorlijk tam.  Hij heeft en stok aan de buitenkant van de kooi en als hij daar op zit vliegt ie mijn kant uit maar landt dan verkeerd meestal op de grond. Hij is nog een beetje bang van mijn hand en daarom heb ik een zitstok gekocht in de dierenwinkel en daar gaat hij dan opzitten en dan draag ik heb zachtjes overal naar toe. Ik hou ehm ook wel tegen me aan en dan zit ie zachtjes in mij nek te knabbelen en aan mijn blouse. Dat vind ik al erg tam. Hij eet ook trosgierst uit de hand. dat heeft hij al vrij vlug gedaan.Hij vliegt de kamer rond maar weet nog niet goed te landen. Maar dat komt ook goed daar ben ik van overtuigd. Groetjes Connie :D

danielle

ik heb nu net een babyvalk van 5 weken en heb hem 2 dagen, deze is al helemaal tam maar moet alleen nog leren vliegen, ik snap de problemen met tam maken eigenlijk niet, want mij lukt het altijd in een dag en ze praten en fluiten altijd!

cisca

Hoi
De moeilijkheid is niet het tam maken van je valkje maar het karakter van het valkje.
Als je een valkje hebt dat vanuit het nest al vaak in handen is geweest zul je er makkelijker mee om kunnen gaan dan een valkje wat zo uit het nest komt en nog niet in handen is geweest deze zijn meestal wat schuw en bang mede omdat ze een aantal weken in een donkere kast hebben geleeft en dan ineens de buitenwereld zien,met zulke valkjes moet je echt een beetje geduld en liefde hebben en dan wordt het echt je beste maatje.

wendy

Als je een hele jonge vogel hebt (zoals Danielle) is het eigenlijk ook geen kunst om ze tam te maken. Als ik heel eerlijk ben vind ik dat een valk pas weggehaald moet worden uit zijn geboorte-omgeving als deze kan vliegen! Ze kijken namelijk van de ouders de kunst af.

Pedro (mannelijke naam, maar het is een vrouw) kreeg ik op volwassen leeftijd. Ze was ontzettend schuw in het begin. Als je langs de kooi liep zat ze al naar je te blazen en heen en weer te schudden. We hebben dat gewoon genegeerd en haar geen aandacht gegeven.
Nu is Pedro echt heel erg tam, we hebben er drie vogels bij gekregen, maar ze is echt niet minder tam geworden. Ze vliegt naar je toe, voelt zich op haar gemak bij je. Als ze in een vreemde omgeving is dan wijkt ze ook echt niet van mijn zijde. Ik kan springen en gek doen en ze blijft gewoon op mijn hoofd zitten. Ze laat zich kroelen en zelfs......als ik haar kusjes geef op haar vleugels dan gooit ze haar staart omhoog en komen er kirrende geluidjes uit (bereid om te paren). Dat laatste vind ik zelf wat ver gaan, Pedro is zover vermenst dan ze mensen zelfs als paringspartners ziet.

Maar ook niet alle valken zijn tam te krijgen, dat zit ook in de aard van het beestje. Ik vind dat mensen zich dat goed moeten realiseren voordat ze een valk aanschaffen. De kans zit erin dat deze nooit tam word, en wat dan? Dan worden ze gewoon weggegeven, of er word niet meer naar omgekeken. Valken zijn ook leuk als ze niet tam zijn! Pino, kregen we als tweede vogel erbij, die is nu nog steeds niet tam. We hebben hem al een paar jaar. Hij is niet bang voor ons, maar we moeten niet met onze handen naar hem toe gaan. Maar het is echt hartstikke leuk om te zien dat hij weer eens op ontdekkingsreis gaat in de kamer, hij zoekt de gekste zitplaatsen uit en maakt er opgewonden geluidjes bij. Ondanks dat hij niet tam is heeft hij wel meer lef dan mijn tamme Pedro. En hij is een perfecte vliegenier, hij sjeest ook vlak langs je heen of raakt net met zijn poten nog de bovenkant van je hoofd. De visite moet hier weleens bukken..... dat is toch geweldig aan vogels!

Groetjes,

WEndy

Diana

Mijn valk komt na je toe lopen, knuffelt met je, kan je alles mee doen, gaat met je douchen, loopt overal met je mee naar toe, geeft kusjes en als hij eenmaal op je zit krijg je 'm er NIET meer af, dit vind ik dus wel tam.
(ik heb het hier over Coco)

en ik vind als een valkparkiet om je zit en als je met 'm kan knuffelen hem echt wel tam!