12 mei 2025, 06:12:34

Kwartel in voliere?

Gestart door breezer, 14 juni 2004, 03:29:21

« vorige - volgende »

breezer

Hoi

ff een vraagje kan een kwartel kwaad in een voliere waarin allen maar valken zitten?
Is mij verteld dat kwartels de bodem goed schoonhouden en dat is eigenlijk wel nodig met die knoeiers van mij  :D :D

Groetjes Ramona

suus

Hoi Ramona,
Ja hoor, kwartels kunnen prima bij valkjes in. Ik weet dat Lique bijvoorbeeld dat ook heeft.
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Ramona,

Zelfs mensen thuis hebben ze soms in een kamervolliere erbij.
Maar behalve het gemorste zaad hebben ze ook nog eigen voedsel nodig hoor dat je niet denkt dat ze alleen maar van afval leven :-)
ook uitkijken dat je altijd maar 1 haantje en de rest hennetjes neemt want anders word het zeker vechten en vaak met dodelijke afloop :-(
Als je wilt broeden met ze zorg dan dat je natuurbroed kwartels neemt anders broeden ze meestal niet hun eigen eitjes uit.

Groetjes, Paul

breezer

Hoi Paul

Als je chinese dwergkwartels neemt dan kun je maar 1 haantje en 1 hennetje nemen en die broeden zelf hun eitjes wel uit heb ik gelezen, maar wat eten kwartels dan?

Ik weet er nog niet zo heel veel van, maar mijn moeder vertelde dat het zo'n leuk gezicht is van die kwartels onder in de kooi en moeten die dan ook in het nachtverblijf kunnen?

Groetjes Ramona

Lique

Hoi Ramona,

Wij hebben ook kwartels.
Chinese Dwergkwartels, een haantje en een hennetje.
Het is een koppeltje en ze ziten in het binnengedeelte van de voliere.
Ze hebben daar een stukje waar ze kunnen lopen.
Ik wilde ze naar buiten doen, alleen hebben we laatst een muisje gezien.
Geen goed idee dus. Ze blijven lekker binnen.
Ze hebben altijd water tot hun beschikking en ik voer ze extra eivoer, grit, maagkiezel en fazantenvoer.
Dit zijn kleine geperste staafjes. Dit vinden ze erg lekker.
Ook geef ik ze wat tropisch voer. Dit zijn heeel kleine zaadjes.
Ze pikken natuurlijk ook heel wat kleine zaadjes van de valken, die zed laten vallen.

Ze hebben een paar schuilhuisjes wat nodig is.
Verder zijn het echt leuke diertjes, en ik raad je zeker aan, om er 2 aan te schaffen.

groetjes Lique

Stijn dc

hoi

je kan natuurlijk altijd kwartels bij je valkjes houden. Alleen zou ik geen kwartels bij andere vogels houden. Waarom? Dat weet ik niet, maar ik probeer zo veel mogelijk de soorten gescheiden te houden. Moest ik kwartels houden zou ik er een apart hok voor hebben, met veeeel beplanting ==> natuurlijke bescherming. Zodat ze in alle rust een nestje kunnen uitbroeden. VOlgens mij is dat 1 va nde grote redenen waarom kwartels nooit broeden, gebrek aan beschuttign.

SDC:D

Paul

Citaat
Als je chinese dwergkwartels neemt dan kun je maar 1 haantje en 1 hennetje nemen en die broeden zelf hun eitjes wel uit heb ik gelezen,

Hoi Ramona,

Als je maar 1 haantje en 1 hennetje hebt is dat natuurlijk altijd goed maar 2 haantjes en twee hennetjes word echt oorlog tussen de haantjes bijvoorbeeld.
Ook de jonge haantjes moet je weg doen want dat gaat ook ruzie worden maar een haantje mag wel samen met meerdere hennetjes.
Ook chinese dwegkwartels broeden vaak niet zelf als ze geen natuurbroed zijn, je kan wel de eitjes onder een lamp uitbroeden bijvoorbeeld dat schijnt goed te lukken alleen moet je de jongen nog een tijdje warm houden als ze geboren zijn maar ze eten al wel zelf dus je hoeft ze nooit zelf te voeren.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Ik heb wel meerdere hennen bij een haan gehad en dat ging ook goed. Ze moeten dan wel aan elkaar gewend zijn... Sommige haantjes hebben nogal paardrift en een probleem bij Chinses dwergkwartels kan zijn dat ze elkaars rug kaalpikken. Wat Stijn zegt, klopt idd. ze moeten veel schuilplaatsen hebben.

Paul,
Wat broeden onder de lamp betreft, heb ik nog niet gehoord dat dit succesvol gelukt is, omdat het vrij lastig is. Ken jij voorbeelden? Je kunt ze wel onder andere vogels laten uitbroeden (bv valkparkieten), dat is al een aantal keer gelukt (bij Tara, Lique en bij mij...)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

broeden onder een lamp? Lijkt me sterk moest het lukken?
Volgens mij is een broedkast dan wel beter, maar er gaat natuurlijk niets bove nnatuurbroed.

SDC:D

Paul

Citaat
Paul,
Wat broeden onder de lamp betreft, heb ik nog niet gehoord dat dit succesvol gelukt is, omdat het vrij lastig is. Ken jij voorbeelden? Je kunt ze wel onder andere vogels laten uitbroeden (bv valkparkieten), dat is al een aantal keer gelukt (bij Tara, Lique en bij mij...)

Hoi Inger,

Volgens Lique was dat onder een lamp heel goed te doen en bij Mariette is het ook gelukt zelfs.
De eitjes zullen misschien niet allemaal uitkomen maar er zullen er zeker tussen zitten.
De meeste goedkope broedmachine's zijn ook niet veel anders dan een warmtelamp in een gesloten ruimte.
Alleen de betere en duurdere broedmachine's werken ook met luchtbevochtiging maar dat kan je zelf onder een lamp ook doen met een plantenspuit bijvoorbeeld.
En natuurlijk de temperatuur goed in de gaten houden met een thermometer.

Groetjes, Paul

tommy

hoi
ik heb ook kwartels lopen in me gemengde voliere.
Is een leuk gezicht hoe de kanarie's van ze schrikke als die dikke proppen het op een lopenzetten.
Mijn valkjes hebben er geen last mee.
Ze moeten wel een paar plekken hebben waar ze kunnen schuilen.
Ik heb teracotta potten op ze kop staan met een stuk er uit gevijld waar ze lekker onder kunnen zitten.
Hanen vechten tot er een de baas is of de ander dood. Is dus niet slim om te doen. Zet wel een platte schaal neer op de grond om ze uit te laten drinken.
Ze nemen graag een stofbad met fijn zand. Ze kunnen heel hoog springen en ze kunnen ook stukjes vliegen.
Als je kwartels koopt vraag dan of ze broedmachine kwartels zijn of natuurbroed.
Kwartels zijn zo massaal in broedmachine's gefokt dat het natuurlijke instinct van broeden eruit is.
grt annemieke

Inger m

Hoi Paul,
Ja theoretisch zou het moeten kunnen. Ik dacht dat Lique het wel onder een lamp gelegd had nadat het bij de valken had gelegen, maar dacht dat het niet uitgekomen was... Van mariette had ik verder niks meer gehoord?

Ik vind dat het niet aan te raden is om het onder een lamp te leggen, het is niet optimaal en je bent er toch verantwoordelijk voor dat er gezonde kuikens uitkomen. In broedmachines is het broeden niet altijd even gemakkelijk. Maar er kan zoveel misgaan met embryo's bij verkeerde temp/ luchtvochtigheid wat betreft ontwikkeling. Bovendien zijn er Chinese dwergkwartels genoeg (je raakt er zelfs moeilijk vanaf, met name de hanen) en als ik ze bij de handelaar zie zitten, vind ik dat vaak niks om te zien.
Ik hoop dat er eens wat meer mensen zich gaan inzetten voor natuurbroed met deze soort...das echt heel leuk!  ;)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, vin ik ook. Ook vind ik dat er meer met andere soorten moet gekweekt worden. De japanse bijvoorbeeld, of de californische kuifkwartel. Ook raad ik de europese kwartel ten zeerste aan. Dat is toch in elk geval weer een inheemse soort.

SDC=D