Wormen bij hele jonge valkparkiet?

Gestart door Tineke van loenhout, 17 januari 2003, 15:03:55

« vorige - volgende »

Tineke van loenhout

Sinds 2 weken hebben wij een jonge valkparkiet Rocky genaamd die nu 7 weken oud is en afkomstig uit de handopvok.  
Rocky is geboren in een buitenvoliere maar de moeder overleed na een paar weken en " vaderparkiet"  weigerde voor de jongen te zorgen.   Om de jogen te redden is de kweker daarom overgegaan tot handopvok.
Tot nu toe is Rocky  gewend geweest aan 2 papvoedingen per dag, en mede omdat wij zien dat hij zelf eet proberen we dit nu langzaam af te gaan bouwen. Sinds gisteren krijgt hij nog maar 1 keer pap (in de avond). Tot mijn schrik dreef er vanmorgen echter iets in zijn waterbak wat naar mijn idee een worm zou kunnen zijn. Het was dun, kronkelig en vrij lang (ik denk ondanks de kronkels toch gauw zo'n 4-5 centimeter). Het rare is dat wij er eerder nooit iets van gemerkt hebben.

mijn vragen:
- kan het zijn dat dat er nu uitkomt omdat hij minder pap krijgt
- kan ik zo jong al een ontwormmiddel toedienen en zo ja wat is dan het beste middel
- stel dat ik het middels geef maar hij heeft helemaal geen wormen kan dat dan kwaad?
- we hebben ook nog een andere valk van 5 maanden (waar Rocky de speelgenoot van moet gaan worden) die nu nog in een " eigen"  kooi zit (vanwege de handopvok van Rocky), maar 's avonds zijn we als gewenning wel samen los.  Zijn wormen overdraagbaar?

Wie kan mij de weg wijzen?

linda

hoi tinneke,
kijk hier op deze site eens even  bij gezondheid en dan op het laatst op 27 wormen , mischien dat je daar wat aan hebt .
groetjes  linda