4 mei 2025, 12:52:45

spreid pootjes en hoe te verhelpen

Gestart door moonwitch (diana), 13 juni 2004, 20:46:00

« vorige - volgende »

moonwitch (diana)

13 juni 2004, 20:46:00 Last Edit: 13 juni 2004, 21:10:52 by moonwitch
Hoi Allemaal

Vandaag kwam ik tot de ontdekking dat er bij 2 van m'n jongen 1 van de pootjes helemaal naar buiten staat.
Nu heb ik hier gelezen dat het dan om spreidpootje gaat en dat, dat nog te verhelpen is alleen ik weet niet hoe ik dat moet aanpakken vandaar mijn vraag.
Ik hoop dat iemand snel een antwoord kan geven.
De jongen zijn nu bijna 1 week oud.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

boezempje

hai diana

zoals ik heb gelezen moet je dat met een stiekje om de pootjes doen  om ze bij elkaar te houden een week lang.

groetjes esther

Inger m

13 juni 2004, 22:06:51 #2 Last Edit: 13 juni 2004, 22:08:24 by Cinnamon_valk
Hoi,
Als het idd een spreidpootje is (niet poot uit de kom ofzo), dan kun je de poten bijelkaar binden in een natuurlijke stand! Op die manier zorg je ervoor dat het pootje zich verder op een normale manier gaat ontwikkelen. Vaak zie je aan beide poten een spreidstand. Maar als het bij beide jongen zo is wijst het evt wel op spreidstand. Hoe is de bodem van de nestkast? Deze mag niet glad zijn. Heb je evt een foto?

Mandy heeft dit gedaan bij jonge grasparkietjes (ik denk dat je haar wel een IM kunt sturen, want hier zijn foto's van gemaakt).

Je gebruikt hiervoor een ringetje aan beide poten (geen elastiekjes! om de poten). Bij gebrek aan ringen zijn tayripjes mss ook een mogelijkheid, zolang het niet strak om de poot kan blijven zitten. Door de beide poten nu in juiste stand onder lichaam te brengen, kun je de pootstand verbeteren.
Je kunt hiervoor ws gewoon een touwtje gebruiken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

boezempje

oke geen stiekje

ik wist het ook niet zeker

Inger m

Hoi,
Mss dat dat tussen de pootjes weleens toegepast wordt, maar iig niet om de pootjes zelf heen ivm risico op afknellen.

Ik denk zelf touw, omdat elastiekjes kunnen uitrekken en dan heeft het niet zoveel nut meer, maar ik heb zelf geen spreidpoten gecorrigeerd bij parkieten. Daarom kijken bij hoe Mandy dit heeft aangepakt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tommy

hoi
je kan ook en im sturen nar lique die heeft het ook al een keer gehad dacht ik.
grt annemieke

Karin

Op deze sites staat uitleg over dit probleem. Vooral de methode met de makeupsponsjes schijnt goed te werken. Mail me even privé, ik heb nog een mailtje van iemand met duidelijke foto´s als uitleg die ik je kan toesturen.

http://www.cagenbird.com/splayed_leg.htm

http://groups.msn.com/CockatielWorld/spraddleleg.msnw

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Diana,

Dit zijn de foto's van Mandy het gaat hier om een grasparkietenjong maar bij een valkje gaat het net zo.
Bij Mandy heeft het prima geholpen.
Ik heb even de foto's uit Mandy's berichtje geleend dus met dank aan Mandy voor de duidelijke foto's.

Groetjes, Paul

Mandy

Inderdaad dat zijn ze, ik heb er niets meer aan toe te voegen, alles is al gezegd! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl