28 maart 2024, 09:26:31

Geen eivoer willen?

Gestart door Kelly Stark, 11 januari 2003, 02:15:48

« vorige - volgende »

Kelly Stark

Hallo allemaal,

Ik heb net van dat eivoer voor ons Treesje gekocht. Het beestje heeft dat eigenlijk nog nooit gekregen en ik dacht dat het maar eens tijd werd om hem dit te geven. Hij wordt altijd helemaal zot als ik hem zo'n stokje geeft met eivoer en honing. Dus ik dacht dat hij dit wel tof zou vinden.

Nu hang ik het bakje met eivoer in de kooi en hij begint me daar te krijsen van jewelste. Na een tijdje werd ik dat beu en heb ik het er maar weer uitgehaald. Ik heb zijn etensbakje genomen en ik heb er een beetje eivoer onder gedaan. Maar ook dat had meneer gezien en hij begon te protesteren dat dat er dus uit moest.  :-/

Pas toen er geen spoor meer was van het eivoer, is hij rustig gaan eten. Hoe komt het dat hij die stokjes op een uur opeet en hier niet aan wil komen? Hoe kan ik hem daar aan laten gewennen?

Groetjes Kelly
Kelly

Speedy

Hoi Kelly,

Je hebt net zo'n eigenwijs als ik heb.
Speedy wil het ook niet in zijn voerbak, alleen als ik het hem buiten de kooi geef.
En ook met het nieuwe voer, dat zo lekker moet zijn volgens verschillende mensen hier, eet hij niet meer uit zijn etensbakkie.
Ik ga het er straks uithalen en maar weer gewoon voer erin doen.
Snap er ook niks van.

Groetjes,
Trudie:)

Kelly Stark

Tja verdorie, die eigenwijze beestjes toch he. Maar we zien ze graag he.  :-* In ieder geval, er staat op die doos dat een vogel in de rui dit eten best dagelijks krijgt. En sowieso dat altijd een derde van de voeding eivoer mag zijn. Nu, hij zit echt wel heel erg in de rui zenne. Het fladdert hier veren zo erg dat ik zijn water om het uur moet verversen.

Weet er echt niemand hoe ik hem hieraan kan laten wennen? Het is wel iets dat enorm ruikt hoor. Het hangt hier nu al een tijdje in de kooi (moet dit trouwens elke dag vers, ja toch?) en hij komt er nog niet eens naar kijken.

Kelly
Kelly

Speedy

Hoi Kelly,

Ik ben er nu achter gekomen, dat Speedy het wel wil eten, als ik er maar bij ben.
Dus gezellig samen eten.
Hij eet nu ook sla van mijn lippen af.
En het voer, wat hij dus eerst niet wilde eten, zit nu in een ander schaaltje en dat heb ik op de bodem gezet van zijn voliere, nu eet hij het wel.
Ik denk dat ik daarom morgen even nieuwe voerbakjes ga kopen, omdat ik nu toch ook het vermoeden heb, dat hij er niet lekker uit kan eten.
Je moet even proberen dus meer geduld met hem te hebben en samente gaan eten.

Succes.


Kelly Stark

Hoi,

Daar zit nu net het probleem. Treesje is al 8 jaar en ik heb hem van mijn vader die hem nooit uit zijn kooi liet. Hij is dus niet tam. Dus kunnen we ook niet gezellig samen eten. Hij eet wel als wij gaan eten maar ik denk dat dat komt omdat hij eten als een sociale bezigheid ziet. Ik weet het echt niet  meer. Ik kan het hem ook niet uit mijn hand geven want daar is hij bang van. Nog ideeën???

Groetjes Kelly
Kelly

Speedy

Nee dan is het erg moeilijk denk ik, ze zeggen dat je met veel geduld toch nog zijn vertrouwen kan winnen, misschien met trosgierst.
En als het eivoer niet helpt, dan misschien maar beginnen met vitamine druppels in zijn water geven.


Kelly Stark

Hoi Trudie,

En waarvoor dienen die druppeltjes? Ik wil dat eivoer vooral geven omdat ze het blijkbaar zo'n lekkernij zouden vinden. Hij doet het al 8 jaar zonder en hij is nog altijd even gezond dus... Zelfs met trosgierst gaat het niet hoor. Hij begint al naar me te blazen als ik er een nieuwe in wil hangen. Mijn vriend is hem nu uit de hand aan het voeren. En dat lukt niet echt want hij pikt eigenlijk naar je hand en dan per ongeluk in dat lekkers dat je vasthebt en dan ineens valt zijn 'eurocentje' dat het toch wel iets lekker is.

Maar daarna, als het op is komt hij rap in je hand pikken. Dus het is een beetje een shizofrene vogel  :D

KELLY
Kelly

Speedy

o de druppels is voor de rui, dat ze er makkleijker doorheen komen en voor de gezondheid van de vogel, dus ook voor beter weerstand.
Nee ik zou niet weten hoe je het dan moet doen, ik ben bang dat het eivoer voor niks gekocht is en dat je het aan de buitenvogels kan gaan voeren.


Paul

Hoi Kelly,
Net als bij mensen heb je een gevarieert voedsel nodig.
Ze hebben behalve alleen zaad ook groente en fruit nodig.
Soms zit daar gelukkig ook wat in de snoepstokken die ze vaak wel eten.
Mijn valkjes eten ook amper groenvoer en ook geen fruit en de vitamine's die ze dan niet binnenkrijgen zitten in die vitaminedruppels.
Niet zo goed als vers maar beter iets dan niets lijkt me.
Mensen eten ook vaak vitaminetabletten als ze en tekort hebben.
Eivoer is niet alleen als snoep maar zitten ook eiwitten in die ze vooral tijdens het broeden en in de rui zeker nodig hebben.
Kwaad kan het niet in elk geval.

Groetjes,  Paul

cisca

Hallo.
Als treesje al 8 jaar is wordt het denk ik heel moeilijk om haar ander voer bij te geven zeker als ze het nooit gehad heeft.
Nu is eivoer ook niet het hoogst noodzakelijke bij mij krijgen de valkjes die jongen hebben het en de jongen zelf.
Het is prima om valkjes met jongen eivoer te geven omdat deze toch het nodige op moeten bouwen om de jongen te voeren.
maar het is echt geen probleem wanneer treesje het niet wil hoor.

Kelly Stark

Hallo,

Ah dan is het ok. Hij eet wel komkommer en appel en wortel en zo. Dus het is niet dat hij geen vitaminen binnekrijgt zenne.

Alleszins bedankt voor de reacties en ik kan nog altijd proberen om het te geven. Proberen gaat mee he.

Groetjes Kelly
Kelly