7 mei 2025, 20:47:31

Diarree?

Gestart door Hanna, 10 april 2003, 22:44:11

« vorige - volgende »

Hanna

Nielsje is hier nu bijna een week en in de eerste 3 dagen dat hij hier was, kreeg hij voer dat ik meegekregen had van de kweker.  Zijn uitwerpselen waren normaal, maar sinds hij lorivoeding van CéDé krijgt, zijn z'n uitwerpselen wel heel erg lopend geworden.  Ik ben eergisteren nog maar naar de dierenarts geweest voor z'n teentje en die zei dat Nielsje er heel goed uitzag.  Dat is ook zo.  Hij wordt nieuwsgieriger met de dag, vliegt al eens rond en eet heel goed.
Moet ik misschien iets bij de voeding doen zodat hij weer normale uitwerpselen krijgt?  Ik moet zeggen, het voer van de kweker was veel vaster dan CéDé.  Daar zaten echt al zaadjes in.  CéDé is meer poederachtig.  Zou het daar aan liggen?  Nielsje is nu een week of 7 oud.

Hanna

Ik heb het gevraagd in een dierenspeciaalzaak.  Heb gezegd dat ik een valkparkietje van 6 weken had en dat ik dus handopfokvoer nodig had.  Hij zei dat die lorivoeding van CéDé goed was.  Nu, ik had hier op het forum ook gelezen dat sommigen het gebruikten voor hun valkparkieten, dus dacht dat het wel ok was.
Wat moet ik dan wel geven?  Hij kan nog niet alleen valkparkietenzaad eten hoor.  Daar is ie nog te klein voor.

Saskia

11 april 2003, 01:49:20 #2 Last Edit: 11 april 2003, 01:59:27 by Saskia
Elmo was 6 weken en die at al zelfstandig,maar het verschild natuurlijk per valk.Wel zielig hoor voor je valkje.
Ik hoop dat hij gauw weer de oude is.

Paul

Hoi Hanna,
Ik heb ook een valkje grootgebracht met lorivoeding van Cede maar zeker als ze 7 weken oud zijn moet je er gewoon wat eivoer doorheendoen.
Ik deed zelf de helft eivoer en de helfs Lorivoeding en hij at het van een lepeltje en daarna dook hij al vrij snel het bakje zelf in waar de voeding in zat.
Als je nog een week verder bent kan je door het mengsel ook kleine zaadjes mengen dus dan 1 theelepen lorivoeding, 1 theelepen eivoer en 1 theelepel kleine zaadjes van het valkparkietenvoer.
Als je het voer te nat maakt kan ie ook dunne ontlasting krijgen dus het moet niet te vloeibaar zijn maar hij moet wel zijn vocht binnenkrijgen als ie nog niet zelf eet.
In de kooi al wel elke dag een bakje water hangen en ook een bakje zaadjes dan gaat ie daar langzamerhand zelf wel van eten en kan je de pap afbouwen.

Groetjes,  Paul

Hanna

Hoi Paul, ik doe er al wel grasparkietenzaad in, maar nog geen eivoer.  Zal daar eens voor kijken.  Water en zaad hangt al in z'n kooi, maar hij kijkt er nog niet naar.  Ik heb nu ook een trosgierst in z'n kooi gehangen, hopelijk gaat ie daar wat aan knabbelen.  Ik zie wel, hij gedraagt zich in elk geval normaal.  Het is een schatje.

Hanna

Hoi,
Ik heb het mengsel wat aangepast en doe nu een half koffielepeltje CéDé en twee koffielepels grasparkietenzaad.   Niels lust het en hij heeft geen last meer van diarree.  Ik denk dat hij al gauw enkel zaad zal eten, want hij pulkt al wat van de trosgierst die in z'n kooi hangt ook.

Paul

Hoi Hanna,
Het kwam dus toch door een teveel aan vocht in het voer denk ik dus niet zo erg.
Je weet in elk geval de oorzaak en het is dus geen ziekte of iets dergelijks :-)
Als ie al aan de trosgierst begint zal ie ook weldra met de zaadjes beginnen en zelf gaan eten.
Het belangrijkste is in elk geval dat zijn kropje goed gevuld is dan zal ie weldra een grote Niles worden :-)

Groetjes,  paul