14 mei 2025, 21:23:16

geïrriteerd pikken

Gestart door Helene, 30 maart 2004, 19:34:31

« vorige - volgende »

Helene

Ik heb inmiddels, na een maand, door dat valkjes een enorm eigen willetje hebben! Maar de mijne begint geregeld in m'n handen/vingers te pikken als ie geïrriteerd is ofzo . Het is niet bijten, maar echt geïrriteerd pikken. Bijvoorbeeld als ik hem aai en hij heeft er geen zin meer in, of ik wil hem van m'n schouder afhalen en hij heeft dus wat anders in gedachten!
Het is dan net een klein kind wat begint te jengelen!!!

Wat kan ik hier tegen doen? Ik wil hem ook zijn zin niet geven, want dan leert hij straks dat hij met pikken zijn zin krijgt!

Groetjes Helene

Karin

Dit is normaal gedrag. Het enige wat je niet moet doen is je hand terugtrekken, want dan wint hij. Gewoon doorgaan met wat je van plan was en het voor de rest negeren. Als hij het echt heel hard doet ( ik heb een popje die dat doet , je ziet dan echt rode strepen ) blaas dan even tegen het kopje aan( vrij hard, anders vind hij het alleen maar lekker  ;D ) en zeg " nee!".

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Vogels mogen ook laten merken als ze iets niet prettig vinden, dit doen ze door te pikken. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ze dit te pas en te onpas gaan doen en ze moeten ook weten wanneer iets niet of wel kan (bv als ze de kooi in moeten).
Maar als je bv merkt dat ze vaak gaat pikken als je haar over de rug aait, en ze heeft er dus geen zin in, dan kun je daar beter mee stoppen. Dit doen ze ook bij soortgenoten en die begrijpen dan dat als er gepikt wordt, dat ze er ook niet mee door moeten gaan.

Mijn grasparkiet heeft dat ook en soms vindt ze het wel prettig en soms niet als ik haar aanhaal en in dat laatste geval pikt ze fel  >:(en laat ik het zitten, terwijl ze het later wel weer prima vindt :).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Helene

Goeie tips !!!  Ik vind ook dat mijn valkje niet alles hoeft te pikken van mij, ik vind het ook niet altijd prettig als iemand continu aan me zit te plukken   ;D
Ik vind het dus ook niet erg als hij dan gaat pikken, het is alleen als ik hem op mijn vinger wil laten zitten om hem in zijn kooi te zetten ofzo. Blazen helpt inderdaad, stopt meteen met pikken, gaat dan nog een keer door, maar na nog een keer blazen schijnt hij het te begrijpen (denk ik!).

Groetjes Hélène

shannon

hoi
ik heb nog niet zo lang een valkparkietje, mar ben nu al stapel gek op hem.
geloof alleen dat ik hem een beetje verkeerd begrepen had, wat ik dacht dat ie me vonger zachtjes pikte om met me te stoeien.
hoe dom ben ik???
volgens mij zei de man van de dierenwinkel touwens dat ie een paar maanden is en in de pubertijd zat, klopt dit???
kus shannon en pluk

Violet

hmm het kan allemaal wat verwarrend zijn :)

mijn valkje die wil soms inderdaad soms stoeien en dan gaat hij pikken ... hij kan dan soms wel even flink hard bijten, maar ik merk duidelijk verschil tussen als ie even genoeg heeft van me lol of dat ie een beetje wil spelen

weet alleen niet of stoeien standaard gedrag is :D