2 mei 2025, 07:19:01

Dode vogel

Gestart door laura de haan, 9 juni 2004, 15:43:35

« vorige - volgende »

laura de haan

Hallo,

Onze valken zitten op eieren, maar er ligt een dode parkiet half onder. en mij vraag is hoe moeten wij die weg halen?
Kunnen we de valk tijdelijk van zijn eieren jagen?

alvast bedankt

Laura

Lique

Hoi Laura,

Je kan er rustig bij, om de dode parkiet te verwijderen.
Je kan met een trappetje ofzo de ouders aan de kant schuiven, als je er niet met je handen in durft, en zo kan je hem gemakkelijk verwijderen.

Als de ouders niet agressief zijn, raad ik je aan om het gewoon met je hand te doen, desnoods de ouders er uit halen.
Hand onder de valk en omhoog halen. als hij bovenaan is, zal hij weg vliegen.

groetjes Lique

Stijn dc

hoi

is het een dood jong? Een jong dat nog niet lang uit het ei is? Dat kan je ook laten liggen, het zal verdrogen en na een tijdje is het weg.

SDC:D

Marianne

Eh bah, Stijn toch.

Dat is toch niet hygienisch om een dood valkje te laten liggen.
Ik zou het meteen weghalen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Stijn dc

hoi

z'on klein valkje gaat niet rotten of zo hoor (sorry om het zo hard te zeggen) Dit verdroogt gewoon, en verdwijnt dan na eentijd. Ik zeg ook niet dat je dat moet doen, maar als je het niet wil/kan weghalen.

giovanni

jah, het verdroogd mss wel, maar hygiënisch??
Dat is het zeker niet hoor, met sommige
stoffen die kunnen vrijkomen!
Slechte aanrader

ik zou het er uithalen hoor:)

grtjs

Stijn dc

hoi

tja, maar als je de ouders nu niet kan storen omdat ze anders het nest verlaten, dan kan je toch niet anders. in het wild gebeurd het ook. Inger heeft er trouwens ook iets over gezegd, weet alleen niet meer waar.

Inger m

Slik... :-X

Jahoor het is bij mij ook weleens voorgekomen, dan krijg je een soort 2D valkjes...helemaal geplet en ze blijven nog best lang goed ook in die toestand. Jonge valkparkieten bestaan voor een erg groot percentage uit water, zeker als zo'n jong pasgeboren is, zal het snel verdrogen, een wat ouder jong kan beter wel weggehaald worden ivm verrotting, hoewel daar ws ook snel weinig meer van te vinden is.
Ik weet niet wat voor stoffen Giovanni bedoeld?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

een ouder jong zou ik ook weghalen, maar dan zitten de ouders meestal niet meer op het nest. Maar z'on jong jong, als je een zéér stressgevoelig koppel hebt, ik zou er gewoon afblijven.

giovanni

yo Inger

:D met stoffen bedoel ik gwn mss giftige stoffen
(jah, hoe moet ik het beschrijven:D) die kunnen
vrijkomen ofzow. Als ie niet gezond was ed.
Maar als je zegt dat ie hoofdzakelijk nog uit water bestaat
zou ik me dan minder zorgen maken ;)

grtjs

Stijn dc

hoi

gelukkig maar :)
ja, een pasgeboren wezen is altijd hoofdzakelijk water. Een volwassen mens is ook nog 70 procent water.

SDc:D

Paul

10 juni 2004, 00:11:18 #11 Last Edit: 10 juni 2004, 00:11:43 by Paul
Hoi,

Als je tamme valkjes binnen hebt zullen ze echt niet snel het broedhok verlaten en kan je het dode jong er rustig uithalen.
Ik zou het zelf nooit laten liggen hoor ook al bestaat het voornamelijk uit vocht.
Er komen toch bacterien in en het lijkt me niet fijn als de andere jongen daar in pikken.

Groetjes, Paul