8 mei 2025, 20:13:55

voeding bij jongen

Gestart door caroliendewit, 16 juni 2004, 16:28:28

« vorige - volgende »

caroliendewit

Hallo Allemaal,
Ik heb nu 4 jongen sinds 2.5 week en het gaat heel goed. De ouders voeren ze goed en ze groeien als kool. Nu heb ik nog een vraagje:
ze krijgen nu geruld Cede via de ouders. Weten jullie of ik er binnenkort ook zaadvoer door moet gaan doen of gewoon door moet gaan met Cede totdat ze zelf zaad gaan eten. Ze moeten wel klimmen om bij hun bakje zaadvoer te kunnen, dus ik moet er misschien ook maar een bakje op de bodem zetten. Wie kan mij helpen???
Groetjes Carolien

Inger m

16 juni 2004, 17:05:38 #1 Last Edit: 16 juni 2004, 17:06:38 by Cinnamon_valk
Hoi,
Het is me niet helemaal duidelijk?
Dus de jongen zijn 2.5 week en zitten nog in de nestkast? In dat geval zullen de ouders hen eivoer geven, maar ook gewoon zaad wat ze zelf eten. Als ik de kroppen van de jongen bekijk zitten daar ook vaak zaden in (en eivoer, groenvoer en alles wat de ouders eten). (ik neem aan dat de ouders ook beschikking hebben over zaad?).

Als de jongen uitvliegen als ze 5-6 weken zijn, moet je gewoon zorgen dat ze zowel eivoer als zaadmengsel tot hun beschikking hebben en hier ook gemakkelijk bijkunnen (dus ook op de grond), vaak zullen ze binnen enkele dagen ook zaden pellen (ze zien ook dat de ouders dit doen). Trosgierts eten (jonge) vogels ook erg graag.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

caroliendewit

Hoi,
De jongen zitten niet in een nestkast maar gewoon op de bodem van de kooi. Ze beginnen nu ook al rond te lopen en de boel te verkennen. De ouders hebben inderdaad zaad tot hun beschikking. Ik geef ze ook regelmatig trosgierst. Ik hoop dat het zo al wat duidelijker is.
Groetjes Carolien

Inger m

Hoi,
Waarom zitten ze niet meer in een nestkast? In principe zullen ze idd pas zaad gaan eten als ze een week of 5-6 oud zijn, dan zijn ze instaat om zelf voedsel op te nemen.

Het lijkt me erg jong als ze dit al doen met 2.5 weken, mss nemen ze uit speelsigheid/ nieuwsgierigheid weleens wat in de bek en krijgen wat binnen.

Ik zou ze op die leeftijd ws ook nog geen zaad aanbieden, omdat ze nog gevoerd horen te worden door de ouders, kun je ze niet in een open doos ofzo zetten? Dat bootst een beetje de natuurlijke situatie van een nestplaats na?

gr Inger
problem.

caroliendewit

Ze hebben nooit in een nestkast gezeten omdat het vrouwtje gewoon op de bodem haar eitjes heeft gelegd. Ze eten nog niet zelf, maar krijgen het wel van de ouders. Dus dat gaat goed en het trosgierst is in principe ook voor de ouders hoor niet voor de kleintjes.
Groetjes Carolien

Inger m

Hoi Carolien,
Wat grappig dat ze op de grond zijn gaan broeden! (is me nu duidelijk hoe het zit)
Bij mij broedt er nu een stel in het nachthok van de cavia...heeft wel een heel grote nestkast...

Ik denk zelf dat de jongen pas zelfstandig zullen gaan eten, als ze eraan toe zijn, dus mss nu nog beetje uitproberen, mss zijn ze wat eerder, omdat ze al buiten de nestkast zijn en het hun ouders ook zien doen.

Ik zou dus de situatie dan maar zo laten als dat het is...komt vast wel goed en als de jongen wat groter zijn (circa 5 weken) en ze bv trosgierts pellen, kun je het zaadbakje ook op de grond zetten. In principe laat ik de vogels zelf de keus en hou het zaad en eivoer in aparte bakjes.

gr Inger

gr Inger
problem.

caroliendewit

Hoi Inger,
Ik heb idd ook aparte voerbakjes. Inmiddels staan er 2 bakjes eivoer op de bodem van de kooi want ze eten echt veel. Ze eten nu bijna met z'n viertjes 7 koffieschepjes eivoer weg. Nou ja pa en ma eten er natuurlijk van.
Ik ga het idd even aankijken hoe het nu verder gaat.
Groetjes Carolien