9 mei 2025, 23:31:37

voer

Gestart door boezempje, 2 juni 2004, 11:57:32

« vorige - volgende »

boezempje

hallo

wat kunnen ze beter eten.valkparkieten voer of eivoer.
ik zou dat graag willen weten.

Paul

Hoi Esther,

Alleen eivoer is niet goed ze hebben zeker ook het gewone zaadmengsel nodig om gezond te blijven.
Eivoer is om erbij te geven in kleine hoeveelheden en het hoofdvoedsel moet het gewone zaad zijn.
Ook hebben ze groente en fruit nodig maar helaas eten sommige dat niet.
Je kan dan vitaminedruppels gebruiken bijvoorbeeld als ie echt niks anders wil eten dan zaadjes dan krijgt ie toch nog de nodige vitaminus binnen.

Groetjes, Paul

boezempje

hai paul

ze eten het allebij hier.maar ik dacht dat ze meer eivoer moesten eten.

dank je

Paul

Hoi Esther,

Ik denk als je de verhoudingen bekijkt dat ze dan 3/4 gewoon voer en 1/4 eivoer moeten eten.
Dat ze beide eten is heel erg goed in elk geval.
Maar het is dan niet de bedoeling dat ze voornamelijk eivoer gaan eten als ze dat lekkerder vinden.
Dus dat altijd in een kleiner bakje erbij geven en niet als hoofdmaaltijd :-)

Groetjes, Paul

Richard1967

Hallo allemaal,

Ik doe mijn eivoer mengen met het zaad, en dan ook 3/4 zaadmengsel en 1/4 eivoer.
Maar ik merk dat ze niet alle eivoer opeten, dat gooien ze eruit.

Groetjes Richard

Theo

Hoi,
ik geef mijn Pino een mengsel van parkietenzaad wat ik zelf meng.
2 kilo parkietvoer + 1 kilo grofparkietenzaad. Dit goed mengen.
Per +/- 2 dagen  krijgt ze
3  eetlepels van dit zaadmengsel + een Snufje Kiezels/grit + 1,5 A 2 eetlepels (valk)parkieteneivoer + 1 a 2 eetlepels water.
goed door elkaar roeren en dit krijgt ze als Basis voeding. Ze doet het er goed op en ze is al 15.
Eind deze maand 16 :D :D :D :D ;D ;D
Ik moet wel zeggen dat als ik Voer koop dit vanuit de winkel gelijk de diepvries ingaat.
En daar zeker 2 weken blijft liggen. Ik heb de ervaring dat er met name in de zomer maanden wel eens kleine motjes uit de zaden willen vliegen.
En nu heb ik er geen last meer van.

Groetjes Theo

Theo

Jill

8 juni 2004, 18:40:17 #6 Last Edit: 8 juni 2004, 18:41:56 by Jill
Hallo allemaal,
Ik heb weer ff een vraagie hoor!
Pietje poept de laatste paar dagen steeds in zijn voerbakje??
Dit deed hij eerst nooit..... weet iemand of ze hier een reden voor kunnen hebben?
Volgens mij eet hij er dan namelijk niet meer van, tenminste die indruk krijg ik. Ik 'roer' later op de dag altijd door zijn voer zodat er weer goede zaadjes boven komen (omdat mij verteld is dat valkjes alleen de bovenste zaadjes eten) maar nu liggen er altijd nog goede zaadjes boven op....
Gelukkig is het een klein vetzakje en heeft ie nog wel ff iets om op te teren maar dat is ook niet eeuwig natuurlijk!!
Iemand raad?
Drinken doet hij nog altijd als de beste.
Het is maar goed dat er geen bier in zijn bakje zit.... ...
...die zuipschuit zou iedere dag lazerus zijn  :D  :D :D

Jill

Paul

Hoi Jill,

Hier graven ze best wel diep in de voerbak hoor als de bovenlaag alleen vliesjes zijn.
Naar een tijdje zitten er bijna alleen maar vliesjes in de zaadbak dus ze pikken de goeie zaadjes er toch wel tussenuit :-)
Gaat ie echt op de voerbak zitten of een eindje erboven?
Als ie op een stok erboven zit kan je een soort dakjes krijgen die je boven de voerbak hangt zodat er niks meer invalt.
Het is misschien smerig maar valkjes pikken wel in hun opgedroogde ontlasting dus ik kan me niet voorstellen dat je valkje dan een probleem heeft als ie er zelf wat in laat vallen.

Groetjes, Paul

Theo

Hoi Jill,
Pino graaft ook rustig het onderste voer uit het bakje hoor. Ze pakt daarbij rustig het "onderste uit de kan". Waarbij ze ook rustig het geen wat ze niet lust uit haar bakje gooit. Eerst nog netjes in haar kooi en toen ze er achter kwam dat ze dan geen nieuwe voer kreeg gooide ze het uit haar kooi op de grond.
Misschien is een kleiner voer bakje een optie? En wat dat bier betreft ik las op deze site dat er ook Valkjes zijn die wiet krijgen. :D :D :D :D
Groetjes Theo
Theo

Jill

Hey halloa,
Pietje gaat echt op zijn bakje zitten, dus niet vanaf een stok ofzo.... dus een dakje helpt daar niet tegen!
Maar dan zal ik hem eens minder gaan verwennen als hij zijn zaadjes zelf kan vinden.......... ;D
Helaas voor Pietje dus nu....  :D
Gr Jill

Paul

Hoi Jill,

Let er wel op dat ie toch blijft eten.
Sommige valkjes kunnen heel koppig zijn als ze hun zin niet krijgen en eten zo een dag lang niet.
Ik moest een van mijn valkjes een kraagje omdoen omdat ie zichzelf plukt maar hij at bijvoorbeeld ook echt niet meer.
Na een dag werd de ontlasting al vreemd en hebben we snel de kap verwijderd en hij ging meteen eten en drinken.
Dus je kan hem wel wat pushen te zoeken maar kaat hem niet verhongeren.

Groetjes, Paul

Jill

Nee ik laat hem zeker niet verhongeren!!
Hij eet volgens mij genoeg..... zijn ontlasting is ook normaal dus zal wel goed komen denk ik.
Bedankt, groetjes Jill.