18 mei 2025, 19:56:05

valkje verhuizen met eitjes?

Gestart door Paul, 4 juni 2004, 06:38:39

« vorige - volgende »

Paul

4 juni 2004, 06:38:39 Last Edit: 4 juni 2004, 09:23:52 by Paul
Hallo allemaal,

Anderhalve week geleden heb ik bij mijn broer zijn twee valkjes opgehaald omdat hij op vakantie ging.
Ze heten Casper en Kooka.
Casper is het popje die komt bij Mandy vandaan en Kooka is bij ons geboren en is een mannetje.
Het popje had 4 eitjes gelegd en zat op de bodem te broeden bij mijn broer thuis.
Ik wilde ze met eitjes en al meenemen om haar hier verder te laten broeden om ze het gevoel te geven dat hun nestje klaar was en dat ze even geen eitjes meer zouden leggen.
Maar ik wilde eerst weten of de eitjes bevrucht waren want als ze bevrucht waren zou ik ze in hun eigen kooi meenemen maar onbevrucht dan zou ik alleen de valkjes meenemen en in een kooi hier zetten.
In hun eigen kooi zou de kans groter zijn dat ze op de eitjes blijven zitten.
De eitjes waren onbevrucht want ze zat er al 14 dagen op en er was nog niks zichtbaar.
Ze hebben wel regelmatig gepaard maar toch schijnbaar niet genoeg.
Ik heb de eitjes meegenomen in een doosje met watten om ze heel te houden.
Hier heb ik ze in een kamervolliere zitten en er een bloedhok aangehangen met de onbevruchte eitjes erin.
Het popje was in de kooi heel fanatiek en niet van de eitjes af te krijgen maar hier ging ze er echt niet op zitten.
Na een paar dagen ging het mannetje steeds het broedhok in  maar niet om te broeden hij was er snel weer uit steeds.
Toen ik later keek waren er twee eitjes stukgepikt dus ik heb alle vier de eitjes weggehaald.
Ik zag ze daarna steeds vaker het broedhok in gaan en voornamelijk de man.
Een paar dagen later heb ik ze een paar keer zien paren en er werd een ei in het broedhok gelegd :-)
De ouders begonnen steeds fanatieker te broeden, in de nacht het popje en overdag is de man de hele dag aan het broeden.
Er liggen sinds vandaag nu ook 3 eitjes en ze zijn echt continu bemand door een van de ouders en ze zijn fanatiek ook je hoeft echt niet je hand in het broedhok te steken als het popje erin zit die kan me bijten :-)
Ik dacht vandaag iets te zien tijdens het schouwen van de eitjes en morgen weet ik zeker of de eerste bevrucht is of niet.
Hier even een foto van de trotse man met de eerste twee eitjes.

Nou komt mijn broer zondag terug van vakantie.
Moet ik mijn broer nou zeggen dat ie nog even twee maanden op zijn vogels moet wachten  :D
Ik durf het nu niet aan om ze te verhuizen als de eitjes wel bevrucht zijn want je hebt kans dat ze dus weer de eitjes in de steek laten en als ze dit keer wel bevrucht zijn zou dat echt jammer zijn natuurlijk.
Wat is nu het beste om te doen?
Ik denk zelf om te wachten tot de jongen een week of twee zijn en dan de hele kliek pas te verhuizen.
Wie heeft er tips voor dit moeilijke geval  :)

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Ik zou ze zelf idd ook nog niet verhuizen, omdat de kans dan groot is dat ze ze weer in de steek laten.
Als de eitjes bevrucht zijn, zou ik ze gewoon laten liggen en bij jou laten uitbroeden. (als je broer het daarmee eens is...).

Ik zou wachten tot de jongen een week of 3-4 zijn voordat ik ze zal verhuizen, dan zijn ze wat minder kwetsbaar en zitten de ouders niet echt meer op het nest. Wel verhuizen met dezelfde kooi en nestkast. Het is wel een risico, als de ouders dan toch nog stoppen met voeren, maar ik neem aan dat het tamme vogels zijn en ze zijn vast wel een beetje flexibel. Ander voordeel is ws dat ze de omgeving bij jou broer wel heel goed kennen en bij jou toen ze verhuisden niet zo goed (denk ik...). Dus dan komen ze met hun jongen weer in een vertrouwde omgeving.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo paul,

Of is het peetoom :D :D.Goh wat leuk he,komen bij jou op vakantie en leren goed kippie te doen en ja hoor,bevruchte eitjes :D.Moeilijk met dat verhuizen he.Misschien als je het gevoel en angst hebt dat het misgaat laat je ze toch allemaal bij jou tot de kleine zelfstandig eten,gek idee :-/.

Groetejs
marianca

trouwens weer mooie foto s.Een wildkleur is toch best wel mooi he,ik heb er dadelijk ook nog eens 9 bij :D :D

Paul

Hoi Marianca en Inger,

Ik heb vandaag het eerste eitje met zekerheid bevrucht gezien.
Dus het is inderdaad een probleem.
Wat mij betreft moeten ze dus nog wel een aantal weekjes hier blijven en gaan ze pas weg als de jongen een aantal weken oud zijn.
Als de jongen eenmaal wat groter zijn dan vragen ze ook wat luidruchtiger om voer en zullen de ouders ze wel voeren.
In elk geval wel makkelijk dat ze hier zitten dan kan ik ze meteen ringen :-)
Mijn broer komt zondag terug dan zal ik hem mededelen dat ie nog even zonder zijn schatjes moet  :D

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

:D :D dat vind jij erg he,dat je de valkjes bij jou moet laten groot brengen ;).Maar uiteindelijk lijkt me dat wel de beste beslissing,stel je voor er zou wat mislopen,zou echt zonde zijn.Je broer zal het allemaal wel begrijpen en hij kan ja op kraamvisite komen om zijn kleine kroost te zien opgroeien :D :D.

groetjes
marianca

Theetje

Hoi Paul,

Ja dat noemt men dou wel de lusten maar niet de lasten. Wel tijdens de broed en de kleintjes bij je houden en daarna weer snel terugbrengen  ;)

Hopelijk is je broer het ermee eens dat ie nog even blijft bij je, maar dat zal best wel. Leuk hoor kun je weer van extra kleintjes genieten. Leuk dat het in ieder geval bevrucht is hoor. Je hebt blijkbaar een goed werkende atmosfeer in huis dat het nu wel bevrucht is.

Veel plezier ermee

Groetjes

Theetje