28 maart 2024, 12:52:05

buiten

Gestart door rex, 4 juni 2004, 14:51:31

« vorige - volgende »

rex

hallo
kan je een valkparkiet buiten in een ruim hok doen
en dan savonds naar binnen om mee te spelen en tam te maken
groeten harry

Tara

Hoi Harry,

het lijkt me niet gezond voor je valkje steeds mee naar binnen te nemen en dan naar buiten, de temperatuurverschillen kunnen vaak groot zijn waardoor je valkje ziek kan worden, je kan 'm beter ofwel buiten laten ofwel helemaal binnen doen.

Groetjes, Tara

Theetje

Hoi Harry,

Ik ben het met Tara eens. In de zomer zal het allemaal wel lukken, dan is het overal warm, maar bedenk dat het in de winter buiten heel koud kan zijn. Als je je valkje dan mee naar binnen neemt waar het over het algemeen toch wel een graad of 20 zal zijn is dat verschil veel te groot.

Ook denk ik dat je om hem tam te maken toch meer bij je moet hebben dan een uurtje in de avond. Hij zal dan echt een beetje mee moeten doen met de rest van het gezin. Dan raakt ie ook gewend aan alle geluiden en gewoonten in huis. Naar mijn mening is het belangrijk voor een tam valkje om dat ritme mee te krijgen. Misschien heeft iemand anders andere ervaring ermee, maar eigenlijk worden valkjes die buiten in een voliere zitten minder makkelijk tam, hoeveel aandacht je er ook aan geeft. Tuurlijk bouwen ze wel een vertrouwensband op met de verzorger, maar dat is toch iets anders dan handtam.

Houd er ook rekening mee dat als je hem buiten zet dat ie een geisoleerd binnenverblijf moet hebben voor koudere dagen. En ben je in de winter als het echt koud is echt van plan om in de avond een uur in de voliere te gaan zitten. Als je namelijk een tam valkje hebt moet je er iedere dag aandacht aan besteden anders is er kans dat ie weer verwildert. Mee naar binnen nemen is dan echt geen optie in verband met de temperatuurverschillen. Weeg deze dingen tegen elkaar af en neem dan je beslissing.

Succes ermee

Groetjes

Theetje


phaedra

hallo, ik heb me een grote binnenvoliére aangeschaft en er zitten nu 4 valkjes in, in de zomer rol ik regelmatig mijn voliére mee naar buiten en s'avonds terug naar binnen maar in de winter is dit zeker niet aan te raden door het verschil van temperatuur, maar zoals nu in de zomer doe ik dit ook regelmatig en toch blijven mijn vogels handtam omdat ik ze zelf groot heb gebracht met spuitje en indien ze terug binnen staan maak ik er nu regelmatig gebruik van om de valkparkieten eruit te nemen en er veel mee bezig te zijn, want alsook in een hok of voliére binnen om de vogels tam te houden moet je ze toch geregeld uit nemen en mee bezig zijn, zo tot de volgende keer en groetjes uit Lier