13 mei 2025, 01:18:10

Kon dit eigelijk kwaad?

Gestart door Tara, 2 juni 2004, 20:01:53

« vorige - volgende »

Tara

Hoi,

velen weten dat mijn nestje met 6 jongen helemaal was mislukt (ouders waren Elmo + Tysia + Samoerai).

Nu is Samoerai niet echt meer bij Elmo, het is geen trio meer.

Maar ik vroeg me echter iets af, toen de jongen geboren werden, hadden die een krop vol, ja da's wel goed, maar niet zomaar een volle krop, maar eentje die ze eigelijk pas na een dag of 3 hebben, zo vol deden die ouders de krop, kon dit eigelijk kwaad voor de jongen of niet?

Groetjes, Tara

marianca.

Hallo tara,

Triest dat het niet heeft mogen lukken :(.Met die krop zo vol zie ik hier ook bij de jonkies van Sita en Kokkie.Bij Peppie en Sammie was dat eigenlijk ook zo,was echt alleen buikje en krop :D.Ik weet niet of het kwaad kan,de experts op dit gebied zullen wel snel reageren ;).

Ik zie nu bij de jongen van Sammie en Peppie,die al 4 weken zijn,dat de krop soms helemaal leeg is(zag ik vandaag).Maar ik hoor ook dat Sammie voert ;D.Ik vraag me dan ook af of dit wel goed is als de krop helemaal leeg is :-/.Weet jij dat?

groetjes
marianca

PS...is wel meestal tegen voedertijd,als alle valken weer wakker worden en beginnen te vertellen en spalen gaan ze weer voeren.

Stijn dc

hoi

meestal stoppen ze de krop helemaal vol, of ook weer niet. Maar kwaad kan het volgens mij niet hoor;

SDC:D

marianca.

Citaathoi

meestal stoppen ze de krop helemaal vol, of ook weer niet. Maar kwaad kan het volgens mij niet hoor;

Hallo stijn,

Als de krop soms helemaal leeg is,zoals bij de jonkies van peppie en sammie,kan dat kwaad :-/.Moet ik alert blijven :-/

groetjes
marianca

Inger m

Hoi,
De krop is vaak goed vol ook bij hele jonge vogels. Ik denk niet dat dit kwaad kan. De ouders zullen de jongen niet overvoeren, dit is ook afhankelijk van het bedelen van de jongen. Op welke leeftijd zijn de jongen overleden?

Bij oudere jongen zie je ook dat de krop vaak wat leger (vooral 's morgens is). Als ze verder een gezonde indruk maken (en later gewoon gevoerd worden), kan dit geen kwaad.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi,

nou Inger,

sommige zijn kleiner gestorven, en sommige toen ze al een week of 3 waren ...

Vind het raar, eerst gaat het zo goed, en dan plots... :-/.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Ik vind het ook heel vreemd dat er bij jou zoveel jongen gestorven zijn, hopelijk gaat het nu beter.
Maar zou een infectie ingezeten kunnen hebben, maar goed zolang je het niet laat onderzoeken, weet je het ook niet.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

2 juni 2004, 21:04:49 #7 Last Edit: 2 juni 2004, 21:43:46 by stijn_05
Hoi Inger,

tja, ik begroef de jongen meteen, heb het helaas niet kunnen onderzoeken, maar ik ga als er nog een sterft (hopelijk niet) kijken of ik het jong zou kunnen opsturen naar dr. Feld, dan weet ik gelijk weer wat meer, hij heeft veel ervaring, duzzz....

Maar tot nu toe gaat het goed met het jong bij Malaia, ik denk dat er degelijk iets mis is gegaan bij de andere koppels ... Afwachten hoe M-J het maakt :-).

Groetjes, Tara

marianca.

CitaatHoi,
De krop is vaak goed vol ook bij hele jonge vogels. Ik denk niet dat dit kwaad kan. De ouders zullen de jongen niet overvoeren, dit is ook afhankelijk van het bedelen van de jongen. Op welke leeftijd zijn de jongen overleden?

Bij oudere jongen zie je ook dat de krop vaak wat leger (vooral 's morgens is). Als ze verder een gezonde indruk maken (en later gewoon gevoerd worden), kan dit geen kwaad.

gr Inger

Hallo inger,

Bedankt Inger voor je reactie.Nu ben ik ook wat gerust gesteld :)Als je altijd goed gevulde kropjes ziet en dan heel leeg schrik je wel.Maar ik heb ze net gecontroleerd en de kropjes waren nu matig gevuld :).Dus,ze zullen als de jonkies ouder zijn ook wel minder voeren,denk ik zo :-/.

groetjes
marianca

Tara

Hoi Marianca,

da's logisch, dat als ze ouder zijn, ze minder worden gevoerd, want ze moeten met de tijd stilaan afbouwen ook he :-). Maak je niet zoveel zorgen, als je wat later op de dag kijkt en de kropjes zijn vol, is er niks aan de hand :-).

Groetjes, Tara

marianca.

hallo Tara,

Bedankt.Maakte me inderdaad heeeeel erg zorgen.Was bang dat ze waren gestopt met voeren omdat ze alweer kippie aan het doen zijn,heb ze vanmorgen betrapt :o.Heb ze ff op hun plaats gewezen en gezegd dat ze eerst maar eens hun jonkies groot moeten brengen :D :D.Begrijpen er natuurlijk helemaal niks van,gingen gewoon lekker door :D :D.
Als er nu binnenkort een eitje komt prik ik er een gaatje in(heb dit deze week ergens gelezen)en laat haar wel uitbroeden.Maar ik wil niet dat ze nu al weer jongen gaat groot brengen,ff een rust pauze ;).

groetjes
marianca

veel succes met de andere jonkies

Stijn dc

hoi

vaak merk ik dat de kropjes van de vogels 's morgens zo goed als leeg zijn, logisch ook omdat er 's nachts niet gevoerd word. Dus maak je maar geen zorgen;

marianca.

Hallo Stijn,

Ik maak me nu geen zorgen meer ;).Sowieso na al dat wat jullie gemeld hebben en dat pa en am alweer goed gevoerd hebben ;).Ik had de jonkies vandaag in de late middag op de bodem van de kooi gezet...ja,kan uren typen hoe leuk dat was,vooral om die kleintjes te zien en heo ondernemend ze zijn,maar dat zal ik maar niet doen :D :D.Waar ik heel blij om was is dat pa en ma op de bodem gingen voeren :).Nu maak ik me ook minder zorgen als ze omgezet met hun kroost in de nieuwe kooi :).

groetjes
marianca

Zorgen maak je je altijd.Ondanks al dat goede advies wat je hier krijgt.

Paul

Hoi Marianca,

In het begin als de jongen net geboren zijn merk ik ook dat ze ze gewoon midden in de nacht ook voeren hier.
Maar later doen ze dat in de nacht veel minder of niet meer.
Zolang je regelmatig ziet dat de kropjes gevuld zijn is er zeker geen reden tot paniek.
Ik denk dat sommige ouders ook anders voeren daar kan ook verschil in zitten misschien.
Hier is eigenlijk dag en nacht licht alleen in de nacht wel wat minder omdat dan de TL uitgaat die voor daglicht zorgt.
Dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor :-)

Groetjes, Paul