28 maart 2024, 22:29:37

Zou hij ook ziek zijn????

Gestart door Vickyke, 2 juni 2004, 18:19:16

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Paul,
Over valkjes van hoe lang gelden gaat dat?
Ik heb zelf 13 jaar lang een valkje al en ik heb er een van 12 jaar en een van 8 die liggen dus allemaal boven die leeftijd.
En mijn oudste valkje is al over de 25 jaar  
Dan zouden het dus valkjes moeten zijn van de laatste 6 jaar als dat echt zo is.

Ik ben ook erg benieuwd naar dat onderzoek, maar ik denk niet dat je dat zo kunt stellen van valkjes van de laatste 6 jaar, want het gaat om een gemiddelde leeftijd, dus er worden natuurlijk ook veel exemplaren ouder dan die 6 jaar.

Daarnaast kan het ook aan de onderzochte populatie liggen (ik neem aan dat die representatief is), maar voeding en verzorging spelen ook een heel belangrijke rol. Mss waren de vogels die bij jou zo oud zijn, bij een ander lang niet zo oud geworden...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vickyke

Hey

De dierenarts heeft gezien da er parasieten in zijn stoelgang zitten.  Nu moet ik zeven dagen dat poeder geven en afwachten wat hij doet.  Ik hoop nie dat mijn andere vogels het ook krijgen  die worden trouwens preventief behandeld met het zelfde poeder.

Nu ben ik vergeten vragen waar die studie te lezen is.. :-/
De volgende keer ga ik het hem zeker vragen.

groetjes vicky

Paul

Hoi Vicky,

Goed dat je het hebt laten onderzoeken nu weet je in elk geval wat het is en je kan het ook goed behandelen nu.
Jup zal nu zeker snel opknappen met de juiste medicijnen :-)
Beterschap met Jup en het komt wel goed met hem hoor.

Groetjes, Paul

Vickyke

Hey

We zijn nu een week verder en jup zit nog steeds stil in zijn kooi.  Da laatste drie dagen heb ik hem er twee maal per dag er uitgenomen en het water met het poeder zo in zijn bek laten druppelen.  Hij eet wel goed.  Als ik er muur wil inleggen zou hij zo door de tralies heen komen om er in te kunnen bijten.

Hij slaapt ook weer op een pootje.  Zou het dan mss van de ouderdom kunnen zijn ?  We denken dat hij zo'n 6 à 7 jaar oud is(hebben hem 5 jaar geleden gekocht maar wisten niet hoe oud hij was)  Mijn andere vogels hebben nergens last van.

groetjes vicky

Inger m

10 juni 2004, 14:39:21 #19 Last Edit: 10 juni 2004, 14:40:48 by Cinnamon_valk
Hoi Vicky,
Fijn dat het weer beter met hem gaat! Hij kan idd wat sloom zijn, maar omdat hij ziek is geweest heeft dit erg veel van zn lichaam gevraagd en kan het even duren totdat zn lichaam weer hersteld is. Maak de medicijnenkuur af en zorg dat hij goed blijft eten. Dat hij op een poot zit is een erg goed teken.

Ik meen me te herinneren dat hij parasieten had? Je kunt in overleg met de dierenarts bekijken of je de mest nogmaals laat onderzoeken om te kijken of de behandeling voldoende effectief is geweest als hij toch sloom blijft!
6-7 jaar is nog niet echt oud voor een valkparkiet. Ze kunnen 15-20 jaar worden en bv. Paul heeft er eentje van zo'n 25 jaar! Dus daar zou het niet aan hoeven te liggen.

gr Inger

nb. bij antibiotica en andere medicijnen kan het vaak geen kwaad om daarna wat extra vitamine toe te dienen.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vickyke

Hey inger

Ik heb vandaag wat extra vitaminen bij zijn drinken gevoegd.  HIj is wel erg vermagerd.  Ik ga morgen ne keer bellen naar de dierenarts om te horen of het nog een keer moet onderzocht worde zijn mest.  Hij poetst zijn veren ook regelmatig en strekt zijn vleugels soms ook helemaal open.

Ik hoop dat hij er helemaal doorkomt.  Kheb hem derjuist ook wat aardbeien , komkommer met eivoer doorheen gegeven en hij ging gelijk toch gaan "proeven".


groetjes vicky

Paul

Hoi Vicky,

Zoals Inger al zei heeft ie door zijn ziekte best wel een klap gekregen en hij zal nu aan moeten sterken.
Dat ie zo goed eet is alleen maar een goed teken dus geef hem maar lekkere dingen en wat extra trosgierst daar komen ze vaak ook wat van aan.

Groetjes, Paul