29 maart 2024, 16:04:10

Zou hij ook ziek zijn????

Gestart door Vickyke, 2 juni 2004, 18:19:16

« vorige - volgende »

Vickyke

Hallo

Ik ben onlangs twee jonge valkjes verloren(spot en gizmo) door een infectie(denken we).  
Nu heb ik gezien dat onze jup(lutino,hij is ongeveer 5 jaar) bol zit op de bodem van zijn kooi.  Hij is gewend van een voliere(bij schoonvader) te zitten en zit sinds een week of vier terug binnen in een kleinere kooi.   Hij verliest veel pluimpjes dus ik dnek da hij in de rui is.  

Zou het daardoor komen dathij zo bol zit?  Onze voliere moet nog gebouwd worden dus voorlopig zit hij in een kleinere kooi.
Ik hoop dat deze ook nie ziek wordt en dat het door de rui is.

groetjes vicky

Inger m

Hoi,
Een vogel die bol zit op de bodem van de kooi klinkt sterk verdacht als een ziekle vogel. Tijdens de rui kunnen ze wat slomer zijn, maar meestal valt dat wel mee en gedragen ze zich normaal.

Eet en drinkt hij wel goed? Het kan geen kwaad om hem warm weg te zetten (warmtelamp) en wat druivesuiker te geven. Als je denkt dat hij ziek is, dan kun je het beste meteen een dierenarts raadplegen. Een vogel die zn ziekte uit, is meestal al goed ziek, omdat ze ziekteverschijnselen zolang mogelijk verbergen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vickyke

hallo inger

Gisteren heb ik hem nog goed zien eten.  Ik had mijn vogels wat muur gegeven en hij heeft ook goed gegeten daaraan.

Normaal fluit hij altijd deuntjes maar het valt mij sinds gisteren op dat hij bijna nie fluit.  Ik ga hem zodadelijk apart zetten maar deze is geen tamme.  
Ik ga straks ook even de dierenarts opbellen om zeker te zijn dat ze niet allemaal besmet geraken moest het een of ander infectie zijn.

groetjes vicky

Inger m

Hoi Vicky,
Wees maar alert op gedragsveranderingen, zeker als hij ook nog bol zit.
De jonge valkjes zijn overleden tijdens handopfok, dus het hoeft niet hetzelfde te zijn. Het kan ook opzich zelf staan.
Hebben de vogels contact gehad met elkaar?

Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt.

Succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vickyke

hallo

nu heb ik er derjuist gezien dat als hij slapen (met kop in de pluimen) hij op twee poten slaapt.  Is dit goed of niet ? Ik dacht da ik ergens gelezen had dat dit niet goed zou zijn.

groetjes vicky

Vickyke

Het valt echt op dat hij niet goed is dit is niet van zijn gewoonte.  Normaal fluit hij heel de dag.  Nu zit hij heel stil op zijn stokje.

Ik heb derjuist naar de dierenarts gebeld en hij gaat vanavond eenslangs komen.  Ik hoop niet dat het ernstig is.... :-/

groetjes vicky

Stijn dc

2 juni 2004, 20:24:31 #6 Last Edit: 2 juni 2004, 20:24:57 by stijn_05
hoi, ik hoop dat vanavond alles goed gaat, en dat je valkje binnen de kortste keren terug beter is.
veel succes.

SDC:D

Vickyke

hey

De dierenarts heeft  wat stoelgang meegenomen morgenavond mag ik bellen voor de uitslag.  Het zou kunnen dat het een parasiet is.  Hij heeft iets gegeven voor in het water te doen.  Als het viraal moest zijn kan hij er niks aan doen en dan is het te hopen dat hij er door komt.

Dus ik hoop op goed nieuws morgen!

groetjes vicky

Paul

Hoi Vicky,

Zo te horen weet die dierenarts er wel wat van.
Dit is de eerste dierenarts die ik hoor zeggen dat als het viraal is dat niks helpt van de medicijnen.
Veel geven dan antibiotica en dat doet niks met virussen.
Ik hoop dat de dierenarts iets gegeven heeft waar Jup snel van opknapt.
Je kan ook wat druivesuiker door het drinkwater doen dat kan er gewoon naast de medicijnen in dat kan geen kwaad en daar knappen ze ook vaak meteen wat van op omdat het ze extra energie geeft.
Ik zou even in de winkel kijken voor poeder dat werkt het makkelijkste.
Beterschap met Jup.

Groetjes, Paul

Vickyke

Hey Paul

Ja de dierenarts kent er veel van.  Het is heel toevallig dat ik hem heb opgebeld.  Dat was toen onze gizmo zo ziek was heb een dierenarts hier in de buurt opgebeld met de vraag of hij iets van vogels kende.  En ik had geluk :D
Hij zei ook dat er een studie is die aantoont dat de leeftijd van valkjes zou gezakt zijn van 15-20 jaar naar 5-6 jaar.  Wat de reden juist was heeft hij niet gezegd.


Vickyke

oeps verkeerd knopje geduwd :-/
Nou ik hoop dat ie vlug weer beter wordt.  Ik mis zijn vrolijk deuntjes.  Hij zegt ook de naam van mijn zoontje.  Daar aan zag ik da ie niet goed was. Normaal roept hij dat de hele dag door. ::)

groetjes vicky

Inger m

3 juni 2004, 02:51:47 #11 Last Edit: 3 juni 2004, 02:54:00 by Cinnamon_valk
Hoi Vicky,
Fijn dat je een goede DA hebt gevonden!
In veel gevallen wordt idd antibiotica voorgeschreven als het vgl de dierenarts om een 'virusje' gaat (ze weten dan vaak gewoon niet precies wat het is). Antibiotica naast een virusinfectie helpt wel tegen secundaire bacterie infecties als de vogel al verzwakt is door een virus. Een virus moeten ze zelf te boven komen...
Ik hoop dat je vogel snel beter wordt.

Ik weet niet of de leeftijd idd zover is teruggezakt, ik vind 15-20 jaar een behoorlijke gemiddelde leeftijd en vraag me af of die idd zo hoog lag vroeger (waar is dat op gebaseerd?). (er zijn wel heel oude exemplaren). Ik ben benieuwd naar die studie waar hij het over had. Ik kan me wat voorstellen bij inteelt en onzorgvuldig kweken. Athans er worden in grote getallen valkparkieten gekweekt tegenwoordig en echt vers bloed (van buitenaf) komt er uiteindelijk niet meer bij... (maar mss zeg ik nu echt iets stoms, daarom ben ik er wl benieuwd naar...)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Vicky,

Over valkjes van hoe lang gelden gaat dat?
Ik heb zelf 13 jaar lang een valkje al en ik heb er een van 12 jaar en een van 8 die liggen dus allemaal boven die leeftijd.
En mijn oudste valkje is al over de 25 jaar :-)
Dan zouden het dus valkjes moeten zijn van de laatste 6 jaar als dat echt zo is.
Misschien kan je die dierenarts daar nog eens over vragen als je hem spreekt over de uitslag van die ontlasting want ik vind het wel een verontrustend bericht als het echt waar is.
In elk geval hoop ik dat de uitslag aantoont dat het een verkoudheidje is of wat ander simpels dat is snel genezen en niet gevaarlijk.

Groetjes, Paul

Vickyke

Hey

Het gaat denk ik wel over de laatste zes jaar.  Het is een recente studie van aan een universiteit hier in belgie.  Hij zei ook dat het door het  idd onzorgvuldig kweken met inteelt dat je dus valkjes krijgt die niet oud meer worden.  

Groetjes vicky

Inger m

Hoi Vicky,
Dan zat ik er idd niet zover naast...Zou je hem willen vragen naar deze studie (titel, onderzoeker) dan kan ik eens kijken of ik het kan vinden (of mss weet hij waar het artikel staat).

Vast bedankt!

Hoe is het met je valkparkiet? Ik hoop dat hij snel weer opknapt!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.