20 april 2024, 00:41:53

zonnepit

Gestart door boezempje, 2 juni 2004, 17:47:18

« vorige - volgende »

boezempje

hallo

zijn zonne pitten nu slecht voor een valkje.ik hoorden dat ze te vet zijn klopt dat???

Theetje

Hoi,

Teveel zonnepitten is inderdaad niet erg goed voor je valkje.
Ze zijn zoals je zelf al zei behoorlijk vet. Als je valkje te weinig beweging zou krijgen slaat hij dat vet allemaal op als reserve. Hier zal ie natuurlijk een beetje dik van worden.
Ik kan me wel voorstellen dat als je een wat mager valkje hebt of als de valkjes in de winterkou buiten zitten dat het weer een goede toevoeging zou zijn aan het menu, maar misschien zeg ik nu ook wel iets wat niet klopt.

Met mate mogen je valkjes best zonnepitten.
Ik heb zelf eens een zak voer gehad die voor 50% uit zonnepitten bestond. Daar heb ik een groot gedeelte maar uitgezeefd en met de hand bijgegeven. Anders hadden ze binnen de kortste keren moddervet geweest.

Groetjes

Theetje


boezempje

oke

dank je theetje voor de uitleg ;)

Stijn dc

hoi

ik sluit me volledig aan bij theetje, ze zijn zeker niet slecht voor je valkje, maar te veel is nooit goed, eender wat.

SDC:D

Paul

Hoi,

Zoals Theetje zegt zitten in sommige soorten voor heel erg veel zonnepitten :-(
We hebben toen een keer een emmer uit een zak van 25 kilo gezeefd dat was echt te gek gewoon.
Ik denk dat zonnepitten goedkoper zijn en dat ze er daarom zoveel in doen.
Ze vinden ze vaak wel lekker en een paar kunnen echt geen kwaad.
In zaad mag 13 % zonnepitten zijn geloof ik maar voor binnenvalkjes is dat misschien toch teveel omdat die minder vet verbranden.
Vliegt je valkje veel dan is een paar pitjes meer geen probleem dan verbrand ie dat vet wel snel.
Je kan ook voer kopen zonder zonnepitten dat is ook heel goed van Teurlings.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik zou toch sowieso zonnepitten geven. Er zit wel wat vet in, maar vet is ook essentieel voor mens en dier. Niet te veel antuurlijk, maar het mag toch niet ontbreken.

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,

Die van mij krijgen wel vet binnen hoor met patat, kip en frikandellen  :D
Maar ik heb een tijdje voer gebruikt zonder zonnepitten en daar zitten andere zaden door die zeker de zonnepitten vervangen maar die minder vet zijn.
Dus ze krijgen dat wel binnen wat ze nodig hebben ook met dat voer zonder zonnepitten want  het was een van de top mengsels van dat bedrijf.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ja, maar mijn valkjes krijgen geen vier sterren menu, zoals de jouwe :):). Nee, fijn dat ze af en toe eens ee nstukje vlees of zo krijgen.

SDC:D