10 mei 2024, 21:07:23

opgewonden valkparkiet

Gestart door Xandra, 1 juni 2004, 20:46:50

« vorige - volgende »

Xandra

hallo, ik heb een valk "herman" (nu diudelijk een mannetje) Hij is 1 jaar oud en wil broeden. Dit houd in dat hij constant op mijn hand probeerd te rijden en denkt ddat mijn duim het mooieste vrouwtje van nederland is???
Wat kan ik hier aan doen en als het "gewoon" mannen gedrag is hoe lang gaat dit duren??

Inger m

Hoi,
Lastig probleem, hij is jou als partner gaan zien en wil dus ook paren. Ik zou dit hinderlijke gedrag sowieso niet toestaan, want dat kan erg lastig worden. Een vogel moet jou niet zien als een partner, maar als een maatje.
Dus zodra hij probeert te paren met je hand, haal je hem van je hand af. Hij zal ws wel weer een ander voorwerp vinden  ;).

Ik denk dat dit gedrag (naar jouw hand toe) wel weer zal verminderen hierdoor. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen een tam valkparkietenmaatje voor hem te zoeken (mag ook een man zijn, als je geen jongen wit, let wel op, voorzichtig laten wennen). Ik schrijf dit omdat valkparkieten sociale vogels zijn en beter samen gehouden kunnen worden. Ze hoeven niet minder tam te worden hierdoor.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

je kan er weinig aan doen denk ik. Aleen een vriendinnetje voor hem halen of castereren, maar dat laatste zou ik nooit laten doen.

SDC:D

Marianne

Hoi Xandra,

Ik zou je ook voorstellen om een maatje voor Herman te gaan zoeken.
Valkjes zijn graag met meerdere bij elkaar en misschien helpt dat.

Succes met Herman.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Richard1967

Hallo allemaal,

Nou ik heb ook 2 valkjes, Pietje en Sjors. (2 mannen)
Maar Sjors die rijd ook op mijn hand, dus een maatje erbij zetten helpt dan ook niet veel. :-[

Ik vind het niet al te smakelijk, en het gebeurd soms wel 3 keer per dag. :-X

En in een ander forum staat dat je het moet toelaten. :-/

Groetjes Richard

Inger m

Hoi,
Ws ziet ie jouw hand als een handig 'slachtoffer' en nee, als je het niet prettig vindt, moet je het ook niet toelaten, ik vind drie keer per dag ook erg vaak. Een popje zal een man (behalve dan tijdens broedseizoen) niet toelaten om met haar te paren, maar als je het toelaat heb je kans dat hij het wel naar zn zin heeft en vaker gaat doen, ;) (athans zo redeneer ik als ik het zo lees). Dus als hij met je hand gaat paren, zet je hem gewoon weg.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

 Hoi Xandra,

Een van mijn tamste mannetjes Stan doet dat ook op mijn hand.
Hij trekt echt aan je vingers om je hand iop een bepaalde manier te krijgen en gaat zich dan uitleven  :D
Ik heb er zelf geen problemen mee en de vorige eigenaar heeft het altijd toegelaten bij hem en hij is het gewend dat het mag dus wil ik hem dat niet afleren.
Ik heb ook een popje wat echt stapel op hem is en helemaal voor hem gaat zitten maar hij weet echt niet wat ie dan moet doen lijkt wel :-(
Het popje is toen door een ander mannetje bevrucht en Stan heeft wel heel erg goed meegeholpen met broeden en de jongen grootbrengen.
Dus hoe dat moet weet ie wel  :)
Zelf laat ik het dus maar zo want het is bij hem toch moeilijk meer af te leen denk ik.

Groetjes, Paul

Richard1967

Ik denk ook dat de vorige eigenaar het heeft toegelaten.
Ik zet hem ook wel af en toe weg, want inderdaad 3 keer per dag is wel veel.
Maar ik denk dat het ook moeilijk af te leren is.
Om dat hij het altijd heeft mogen doen.

Groetjes Richard

marianca.

CitaatIk denk ook dat de vorige eigenaar het heeft toegelaten.
Ik zet hem ook wel af en toe weg, want inderdaad 3 keer per dag is wel veel.
Maar ik denk dat het ook moeilijk af te leren is.
Om dat hij het altijd heeft mogen doen.

Groetjes Richard

Hallo richard,

 :D :D ja,is inderdaad veel,maar misschien vind hij van niet :D :D.Tjonge,hier op het forum kom je echt wel leuke humor tegen :D :D

groetjes
marianca

Ach,laat het manneke toch als hij er plezier in heeft,is zoals paul het ook zegt :D :D.

Inger m

Hoi,
Ja, grappig onderwerp ;):

Ach,laat het manneke toch als hij er plezier in heeft,is zoals paul het ook zegt  .

Maar sorry, een vogel die met je hand paart gaat me toch echt te ver. Ik zou niet weten waarom dat niet 'af te leren' is, is gewoon een kwestie van niet meer toestaan, dan kan ie dat ook niet meer doen. Een popje zal een mannetje dat probeert te paren met haar ook niet toestaan. In mn voliere wordt er alleen gepaard in de periode dat de eitjes gelegd worden, daarna niet meer....

En als je er zelf geen problemen mee hebt, dan kun je het ook gewoon toestaan, dat moet ieder voor zich weten, maar als je het niet wilt, moet je het consequent niet toelaten.

De reden dat ik er ook problemen mee hebt is dat een vogel je niet als partner moet zien, maar als verzorger/ maatje.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo inger,

Klopt allemaal wat je zegt ;).Als je het natuurlijk niet wilt moet je het ook niet toelaten.Maar ik vond het zo grappig allemaal :D.Ik heb een manneke,Coco.Is de tamste van alle.De dames zitten allemaal kippie voor hem maar hij doet er niks mee ???.Doet het liever op een klimtouw :D :D.
Best jammer want ik had van hem graag jonkies gehad.Zo zie je maar dat er ook valken zijn die de voorkeur aan wat anders geven dan een mooi aantrekkelijk popje :D :D.

groetjes
marianca

Xandra

Bedankt voor alle reacties.
Als hij zo doet zette ik hem al van mijn hand maar ik vroeg me ook af hoe lang kan dit gaan duren, is er een broed seizoen van mei tot juli ofzo of blijft hij hier mee door gaan totdat hij door heeft dat mijn hand geen vrouwtje is???
Wat ook opvalt is dat hij het ook bij mijn man doet en het kan niet zo zijn dat hij het bij de vorige eigenaar al mocht want ik ben de eerste eigenaar.
Wat leuk om te zien dat ik niet de enige ben met een man met vreemd gedrag....Die vogels zijn net mensen?!HAHAHA

Inger m

2 juni 2004, 20:57:48 #12 Last Edit: 2 juni 2004, 21:01:56 by Cinnamon_valk
Hoi,
Valkparkieten kennen niet zo'n broedseizoen, athans in buitenvolieres wordt meestal gekweekt van maart tot september. Vogels die binnen zitten kunnen in principe het gehele jaar broeden. (twee broedrondes per jaar, onafhankelijk van het moment)

Hij heeft vast wel door dat jouw hand geen vrouwtje is, maar goed, vind ie gewoon prettig. Ik zal niet weten of ie er uitzichzelf mee stopt, denk het eigenlijk niet.

Maar wacht anders Paul of iemand anders zn reactie af, die ervaring hebben met zo'n vogel...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Richard1967

Ik kwam er vanmiddag achter dat ie het dus ook bij mijn vriend doet.
Terwijl het echt mijn valkjes zijn.

Dus ze zien mij toch niet alleen als partner.
Dus ook niet alleen mijn hand als partner.

Groetjes Richard

Paul

Hoi ,

Ik heb nooit geprobeerd om hem dat af te leren ik hoorde toen ik hem op oudere leeftijd kreeg dat ie dat altijd bij de eerste eigenaar ook al deed.
Als ie bij je zit gaat ie op je hand zitten en als je hem dan niet zijn gang laat gaan kan ie echt heel boos worden.
Als ie dan zijn gang gegaan is is ie weer heel poeslief en kan ik hem bij wijze van spreken aan zijn staart in de ronte slingeren.
Dus ik laat het maar zo als ie daar lol in heeft.
Als er een popje naast hem zit en die zit kippetje dan kijkt ie alsof ie water ziet branden  :D
Het is een topvader hij broed super, voed desnoods een nest alleen op maar een popje bevruchten laat ie aan andere mannetjes over :D
Maar ik vind als ie dat al 8 jaar heeft mogen doen dat je hem dat nu niet meer kan verbieden.
Het geeft trouwens weinig rommel op je hand soms lijkt het of er helemaal niks op zit maar de kraan is geduldig dus ik vind het niet erg hoor.

Groetjes, Paul