5 mei 2025, 14:10:23

kiemzaad

Gestart door Annouschka, 31 mei 2004, 15:48:25

« vorige - volgende »

Annouschka

Hoi,

ik heb al veel gehoord dat mensen kiemzaad geven aan hun valkjes, ik zou daar ook mee willen starten alhoewel er wel wat werk in kruipt.
Ik weet waar ik kiemzaad kan vinden maar ik heb hier eens gelezen over een kiemmachine ofzoiets, ik vraag me af hoe zo'n ding eruit ziet en waar ik het in België kan vinden.  En wat de bevindingen zijn van mensen die kiemzaad geven, hebben die mensen daar echt resultaat van of niet ??

Groetjes
Annouschka

Inger m

31 mei 2004, 16:07:06 #1 Last Edit: 31 mei 2004, 16:09:47 by Cinnamon_valk
Hoi Anouschka,
Ik gebruik een kiemapparaat en speciaal kiemzaad en het werkt goed! Zolang je zorgvuldig te werk gaat en vgl de gebruiksaanwijzing.

Een kiemapparaat bestaat uit 5 bakjes bovenop elkaar met een overhevelingssysteem. één keer per dag doe ik in de bovenste bak circa 1 cm water, dat via de heveltjes overloopt naar de volgende bakken. Door het systeem blijft er in elke bak voldoende water staan (er zitten gleufjes in de bak). De onderste bak fungeert als opvangbak. Er moet goed worden opgelet of het water idd goed doorstroomt, soms lukt dat niet gelijk.

Ik heb speciaal kiemzaad, gekocht op de vogelmarkt (maar het zal wel in de betere dierenspeciaalzaken ook verkrijgbaar zijn, ook gewoon voer zou moeten kiemen).
Het zaad spoel ik goed uit en verspreid ik over de bak, niet tye dicht bijelkaar ivm zwellen. Ik gebruik een beetje Aviclens in het water, dit is een veilig ontsmettingsmiddel voor kiemzaad.

Het zaad begint na circa 24 uur te kiemen. Ik geef het zelf als de kiemen 1-2 cm groot zijn, maar kan ook al veel eerder. Ik meng het door het eivoer heen en het wordt goed gegeten.

Zaden kiemen geeft wel wat extra werk, maar als je het goed doet, gaat het prima en de vogels eten het graag!

gr Inger

nb. Mogelijk kun je via dit bedrijf een kiemapparaat bestellen, zij verkochten ze wel op de vogelmarkt: http://www.firmaheesakkers.com/800.html
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

het kiemen van zaden kan ook zonder machine, maar dan ios het moeilijker. Ik heb er geen ervaring mee, alleen moet je oppassen dat het al niet slecht is voor je het geeft. Na je het gegeven hebt, wordt het ook snel slecht.

SDC:D

Inger m

31 mei 2004, 16:37:41 #3 Last Edit: 31 mei 2004, 16:38:56 by Cinnamon_valk
Hoi,
Kiemzaad mag vooral niet te vochtig worden, want dan kan het gaan schimmelen of rotten. Overigens zul je op de worteljes ook een soort witte haartjes zien, dit zou geen schimmel zijn, maar haarworteltjes. In het begin had ik te veel zaad in een bakje gedaan en ging het schimmelen (blauw schimmel) en rotten (stank). Op zich kun je ze best een tijdje laten groeien als het maar goed in de gaten wordt gehouden.

Voordat ik het geef, spoel ik het in een zeef af onder warm water en ruik ik er ook even aan, als het stinkt zou ik het niet meer geven. Kiemend zaad heeft vanzichzelf wel een wat zoetzure lucht.

gr Inger

nb. Ik geef het door het eivoer heen, maar ze hebben het eigenlijk binnen een uur wel helemaal op, ik geef een flinke pluk. Het droogt vooral uit als je het te lang laat liggen.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Annouschka,

Ik heb zelf ook een kiemapparaat en daar kan je ook van vitakraft speciaal bio green kiemzaad voor kopen.
Maar je kan ook gewoon graszaad bij een tuincentrum halen dat is ook prima bijvoorbeeld en gras mogen ze hebben en ze vinden het vaak leuk om er mee bezig te zijn :-)
Als je een kiemapparaat in de winkel koopt kost het vaak 30 euro en hetzelfde apparaat kost op een vogelbeurs 10 euro.
Ik zou dan zeker even de beurzen in de gaten houden.
Je kan ook voor in de keuken plantjes kiemen daar worden die apparaten ook vaak voor gebruikt.
Op die an mij stond de bovenste schaal vullen tot 1 cm onder de rand en via een hevelsysteem loopt het water naar de volgende schaal tot het in de onderste bak is.
Er blijft dan in ribbels een klein laagje water achter en de zaadjes gaan kiemen.
Hier vind je een stukje over zo'n kiemapparaat:
http://www.groenedag.org/R1/NL/Prod/Bios/fmEigKie.html
Dat kiemapparaat kost daar 24 euro bijvoorbeeld.
Je kan ook zaadjes eerst een paar uur laten weken in een kopje water en ze daarna op een vochtige doek leggen dan heb je na 2 dagen ook gekiemde zaadjes.
Je kan de doek dan vochtig houden zodat de zaadjes groter kunnen groeien.
Maar in een kiemapparaat gaat het wat makkelijker denk ik dan heb je wat minder geklieder.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

allemaal bedankt voor de tips!  Ik ga zeker kijken als ik naar Filip Meul ga voor zo'n machine, daar verkopen ze ook zelf samengesteld kiemzaad, het gewone zaad is daar al heel goed dus dat kiemzaad zal ook wel ok zijn.
We hebben hier ook nog bloemzaden laten ontkiemen tussen 2 vochtige velletjes keukenrol, dat lukt maar soms ook niet en ik zou het zonde vinden van het zaad moest het telkens weer mislukken.

Groetjes
Annouschka

Stijn dc

hoi

het is elke keer maar een kleine hoeveelheid die je dan weg moet gooien als het mislukt, maar vele kleintjes maken 1 groot ,dus dat wordt wel kostelijk na een tijd.

SDC:D