19 april 2024, 21:55:32

jong als 2e valk

Gestart door tineke, 5 januari 2003, 17:55:54

« vorige - volgende »

tineke

Onze Peppie die nu 5 maanden oud is hebben we gekregen toen hij/zij (ik weet het geslacht niet) 6 weken oud was.  We hebben de handopvok zelf verder volbracht (heel veel aan de informatie op de site gehad). en hebben er een hele lieve volledig handtamme huisgenoot aan.  Omdat we toch regelmatig overdag afwezig zijn en we het idee hebben dat Peppie dan toch wel wat eenzaam is hebben we gisteren een 2e valk aangeschaft. Ook die is pas 6 weken oud en nog 2 maal daags aan de pap.  Voorlopig hebben we het nieuwe jong even in een " eigen"  kooi gezet, ze staan nu ieder aan een kant van de bank dus kunnen elkaar wel zien en horen.  Hoe pakken we het nu het beste verder aan, want het is uiteraard de bedoeling dat ze straks gaan " samenwonen".  Moeten we wachten tot de nieuwe huisgenoot " van de pap"  af is, of beginnen we er zo snel mogelijk mee? Zijn er mensen met soortgelijke ervaring die ons tips kunnen geven?

Paul

Hoi Tineke,
Mijn valkjes die ik jong kreeg aten al helemaal geen pap meer, tussen de 5 en 6 weken eten ze namelijk meestal al volledig zelfstandig maar vaak zeuren ze er om omdat het makkelijk is dat ze gevoerd worden e omdat ze het denk ik lekker vinden.
Wat betreft het aan elkaar wennen zal dat geen probleem zijn.
Je andere valk is 5 maanden dus ook nog erg jong en je kan ze gewoon bij elkaar in de kooi zetten.
Wel in het begin even kijken hoe ze op elkaar reageren maar ik denk dat dat al meteen weinig problemen zal opleveren.
Ik weet niet of je je valkjes ook los laat in huis anders kan je ook eerst even Peppie loslaten en kijken of ie naar de jonge valk toegaat en hoe ie erop reageert.
Valkjes zijn erg nieuwsgierig dus ze zullen snel bij elkaar zitten  :)
Veel plezier met je nieuwe valkje.

Groetjes,  Paul

Natalie

 Ik heb mijn tweede valkje direct bij mijn eerste valkje in de kooi gezet toen ik hem kreeg, en dat ging eigenlijk direct goed. Ik ben het nieuwe valkje 's ochtends gaan ophalen zodat de beestjes nog de hele dag hadden om aan elkaar te wennen. Ik ben er die dag wel zo'n beetje bijgebleven om alles een beetje te observeren. De kweker van mijn beide valkjes vertelde mij dat wanneer ze het eerste uur dat ze bij elkaar zitten niet gaan vechten of lelijk doen, het wel goed zou zitten, en bij mij is dat inderdaad het geval. Dus ik hoop dat dat bij jou ook uitkomt. Succes! :)

Speedy

Hoi mede valk eigenaren ;D

Ik zit nu dus ook in de twijfelfase, help)))) :(
Als ik zou willen, kan ik over 5 weken dus een jong kopen, maar waar doe ik nu goed aan?
Het is dus dan niet te zeggen wat het voor geslacht is, dus dat is een verassing, mannetjes fluiten gewoon veel leuker, dus zou ik dat super gaaf vinden, mits ze dus samen met elkaar overweg kunnen.
Met een vrouwtje is het kans op eieren, die met regelamat kunnen worden gelgd, en dat is eigenlijk niet echt mijn bedoeling.
Oh wat moeilijk toch.
Maar het allerbelangrijkste is, en daar werd ik al voor gewaarschuwd door de kweker, de mgelijkheid zit er in, dat Speedy dus niet meer zo met ons zal zijn, maar meer naar de andere vogel, omdat het kolonie dieren zijn.
Er zijn hier toch ook valkparkiet bezitters die er wel meer dan 1 of zelfs 2 hebben?
En die zijn toch ook nog tam?
En fluiten toch ook alles na?
Speedy is zo gezellig, die fluit echt alles na wat we hem geleerd hebben, behalve praten doet ie (nog) niet.

Graag zou ik nogmaals ee goede raad willen van jullie,
Bedankt
 Trudie