28 maart 2024, 15:00:09

Zand of houtsnipper

Gestart door tineke, 5 januari 2003, 17:41:18

« vorige - volgende »

tineke

Mijn valk Peppie is nu bijna 5 maanden oud en heeft tot gisteren zand als bodembedekking van zijn kooi gehad. Bij de dierenzaak adviseerde men echter om daar houtsnippers voor te nemen. Bij wijze van proef gisteren een zak(je) gekocht en in zijn kooi gedaan.  Ik moet zeggen dat Peppie het prachtig vindt, hij is de hele dag druk in de weer met " het slopen"  van de snippers, maar............. dat is toch ook een beetje mijn zorg. Ik weet niet of hij daarmee per ongeluk hout in z'n krop krijgt en of dit gevaar kan. Heeft iemand ervaring?

V_Valkie

5 januari 2003, 17:45:05 #1 Last Edit: 5 januari 2003, 18:00:05 by V_Valkie
bedoelt U soms zaagsel,wat ook voor bijvoorbeeld konijnen en cavia's word gebruikt?


als het gewoon zaagsel is kan het denk ik geen kwaad.

bij "kooien" en dan : bodem bedekking op deze site staat het volgende:

"Bodembedekking

Schelpen zand is van oudsher veel gebruikt als bodembedekking, tegenwoordig wordt steeds vaker als bodembedekkers een houtsnipper gebruikt. Een voordeel is dat houtsnippers niet wegwaaien als de valkparkiet zijn vleugels opslaat. Met schelpenzand gebruikt het vaak dat het schelpenzand dan door de kamer ligt. Een krant volstaat ook niet altijd, er zijn valkparkieten bijna die binnen een kwartier een krant hebben veranderd in een hoop papier en een keer de vleugels wijd en alles ligt onder de snippers."


Peter

5 januari 2003, 18:13:44 #2 Last Edit: 5 januari 2003, 18:57:00 by admin
Hoi Tineke,

Wij gebruken zelf ook alleeen maar houtsnipper het stoft niet en ze spelen er uren mee. Wij kopen het altijd op een vogelbeurs of bij een groothandel daar heb je zak van 25 kg voor iets van 7 euro en bij ons goed voor een maand of 2. Ik had nog een foto gevonden: (Deze is van Cisca maar let op de snipper die gebruiken wij)


Groetjes,
Peter

Lique

[shadow=beige,left,300]
Hoi,

Schelpenzand kan ook in de ogen van de valk komen, en dat is ook niet goed. Houtsnippers zijn inderdaad beter, omdat ze ook nog lekker kunnen knagen, een beetje tijdverdrijf:)

Groetjes @ngelique

[/shadow]

Paul

5 januari 2003, 19:22:24 #4 Last Edit: 6 januari 2003, 04:17:16 by Paul
Hoi Tineke,
Schelpenzand is zo als Angelique zegt gevaarlijk omdat het in de oogjes kan komen maar ook door het stuiven van het zand kunnen ze ook stof in de longen krijgen heb ik wel eens gelezen.
Zelf gebruik ik iets anders waar ik erg tevreden mee ben.
Het stoft niet en is heel makkelijk te vervangen en absorbeert erg goed vocht.
Dat heet Corbo bodembedekking en is van het merk Esve.
Dat word van mais gemaakt en ze pikken er soms ook nog in.
Het geeft ook nog minder troep dan die houtvezels en is echt een aanrader.
Het lijkt op een soort kattenbakkorrels maar het is ook speciaal voor vogels.
Het is misschien iets duurder dan zand of houtvezel maar voor mijn valkjes wil ik alleen het beste  :D

Groetjes,  Paul

Ralf

houtsnippers zijn beter deze nemen meer vocht op!!!
en waaien ook niet op!!

Groetjes ralf

metal_goddes

Hoi,

Zoals paul al zegt is corbo een hele goede bodembedekking, maar het heeft als nadeel dat het vrij snel gaat schimmelen,
(dit geld alleen voor diegenen die het in een buitenverblijf willen toepassen, in kamervolières/kooien is het perfect)
Ze nemen wél meer vocht op als houtsnippers, het absorptievermogen van corbo ligt op circa 300-400%
Corbo wordt ook veel toegepast als bodembedekking voor ratten e.d knaagdieren omdat het praktisch stofvrij is.

Zaagsel kan je beter niet gebruiken, dit waait erg snel op, maar het absorbeert wel erg goed en het is dus wel goed te gebruiken in nestkasten.

Schelpenzand moet je absoluut niet gebruiken, ik had het vroeger ook in een vogelkooi en toen kwam het in de oogjes van het vogeltje, met een nare oogontsteking als gevolg.
(het kan ook het hoornvlies beschadigen, de gevolgen daarvan zijn vele ernstiger)
Houtsnippers zijn verkrijgbaar in de maten 6 (fijn), 8 (grof) en 10/12 mm (extra grof), zelf gebruik ik 8 mm, maar het is natuurlijk maar net wat je zelf het fijnst vindt.  :)

Groetjes, Ilse



Mandy

Hoi Tineke, :)
Ik heb ook goede ervaringen met corbokorrels voor binnen, voor mijn voliére buiten gebruik ik houtsnippers.
Als je geen schelpenzand meer gebruik vergeet dan niet om je valk wat grit te geven, normaal pakken ze hun grit tussen het zand uit als je dit al niet zou geven. Grit is belangrijk voor het kneden/verteren van het voedsel in de maag.
Je kan het los kopen of als gritblokken.
Succes. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

cisca

Hoi Hoi.
zoals je op de foto kunt zien gebruik ik ook houtsnippers,ik vind het ideaal en het stuift niet en het neemt vocht op.
De valkjes vinden het heerlijk als de vollieres weer schoon zijn met nieuwe snippers,ze zitten dan echt een uur lang te spitten en te spelen met de snippers .
Het kan absoluut geen kwaad ze eten er niet van maar vinden het gewoon leuk om mee te spelen.