28 maart 2024, 20:16:38

Niet in bad.

Gestart door mikael van vyve, 19 december 2002, 12:51:16

« vorige - volgende »

mikael van vyve

Hallo,
Ik zit met een probleem dat ik maar niet kan oplossen.
Mijn valkparkiet wil niet in zijn badje.
Ik heb al geprobeert het in de pombak te doen, maar dat helpt ook niet. Hij stinkt nu uuuuuren in de wind.
Is het goed dat ik met hem onger de douche ga of niet.
Als het wel mag, hoe warm moet het dan zijn?

V_Valkie

Je kunt hem onder een plantenspuit houden met water op kamertemperatuur en gewoon onder de douche een beetje aan de zijkant houden als de valkmeer wil komt ie wel dichterbij.

Tara

Hoi Mikael, maar als je de valk onder de plantenspuit houdt, moet die wel op nevelstand staan, het is maar een tip ;) Groetjes, Tara

Mandy

Hallo Mikael,

Je kan al proberen om 'm mee onder de douche te nemen.
Laat 'm dan wel eerst even aan die vreemde omgeving wennen en zet 'm bij je op een zeeprekje/boven op de douchecabine ofzo. Zet er ook niet meteen de douchestraal op maar douche eerst zelf. Van de dauwdruppels in de douche krijgt ie misschien zelf al zin om mee te gaan douchen. Je ziet dit doordat ze dan hun veren bol gaan zetten en draaiende bewegingen gaan maken om druppels op te vangen. Spetter 'm een beetje nat. Als je ziet dat ie het nog niks vindt, probeer het dan de volgende dag weer. Als het na een paar dagen/week nog niet is gelukt probeer 'm dan met een plantenspuit nat te sproeien, inderdaad nevelstand.
En nooit warmer als kamertemperatuur, want te warm water haalt het vetlaagje, wat ze beschermt tegen vuil en stof, eraf.
Zorg ervoor dat ie nog tijd genoeg heeft om te drogen en z'n veren te poetsen voordat ie gaat slapen, dus liefst 's ochtends.
En let op tocht, voorkom dit want ze hebben zo een kou te pakken. Het liefst je vogel minimaal 1-2 x per week douchen/nat sproeien.
In de zomer; goed weer met zo min mogelijk/of beter nog windstil weer kan je je valk ook buiten nat sproeien en laten drogen, niet in de brandende zon!
Je kan ook in een dierenwinkel een speciale spray voor te badderen kopen met daarin een soort extra reiniging, misschien voor nu wel even lekkerder omdat ie zo ruikt.
Veel succes!
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl