9 mei 2025, 13:26:08

raar eitje

Gestart door claudjuh, 8 juni 2004, 01:49:47

« vorige - volgende »

claudjuh

vandaag keek ik bij de gewone parkieten,die hebben ook eitjes, en zag dat 1 ei over bijna een lange zijde geen schaal heeft. Eerst toch wel, dacht ik zo, want ik heb regelmatig gekeken en dit zou mij toch opgevallen moeten zijn. Het velletje om het kuiken was heel wit en dik/stug. Er lagen nog twee eieren(met deze erbij)gister is er geen uitgekomen, dus ik denk dat het vandaag dan wel morgen ongeveer zal zijn dat er weer 1 uit zal gaan komen. Ik heb een beetje gekrabd aan het schilletje  :-/, want ik dacht dat er nooit iets levends in kon zitten. Een milimeter issie nu open, ik zag meteen een hartje kloppen. Ik schrok, voelde me meteen sjit! Had ik toch eerst geschouwd!!!! Heb hem teruggelegd, 4 uur later keek ik weer en zag dat er nog niks uit was gekomen, maar het kuikentje leefde wel nog, lag warm onder zijn al geboren broers en zusjes. Zou dit nog goed kunnen komen?

groetjes claudia

Paul

Hoi Claudia,

Als een eitje op uitkomen staat en je maakt het open hoeft dat niet ernstig te zijn en kan het zeker nog wel goed komen.
Het jong moet eerst de dooier in zich hebben opgenomen en kan dan pas uit het eitje komen.
Misschien was ie daar net mee bezig en is ie nu gewoon aan het uitkomen.
Het is gewoon even afwachten.
Je kan het jong ook helpen met uitkomen maar dit kan ook een risico zijn als je het te snel uit het ei haalt.
Ik denk dat je het beste kan afwachten en gaat het goed dan heb je geluk maar houd er rekening mee dat het ook fout kan gaan.

Groetjes, Paul

claudjuh

poeh, geloof dat ik ( en het kuiken) mazzel heb gehad. Toen ik vanmiddag keek, zag ik een piepklein, wriemelend kuikentje liggen...Dus hij wilde er toch al uit, had nu alleen beetje hulp gehad. Toch vond ik het een raar ei; het kan toch niet zo gelegd zijn, met een halve zijkant? Dan had ik het echt wel al eerder gezien! Achja, ik ben eigenlijk al heel blij dattie leeft!
bedankt voor je reactie
groetjes claudjuh

Paul

Hoi Claudia,

Dus het wachten heeft toch nut gehad en ondanks dat het open was is het er toch uitgekomen :-)
Had je geholpen was het misschien te vroeg geweest dus het blijft altijd moeilijk.
Ik elk geval heb je een goeie beslissing genomen want het jong is er :-)
Het kan wel eens zijn dat de ouders een jong helpen en dat die een strook hebben weggepikt van het eitje.
Ik had laatst 4 eitjes en twee zijn er aangepikt en van eentje was ook alleen de kalk weg op een rond plekje maar dat kwam zeker door pikken van de man.

Groetjes, Paul

Groetjes, Paul

giovanni

yo Claudia:)

Wat een geluk dat het jong toch nog uitgekomen is:)

grtjs, gio

claudjuh

hoi!!
nóu, ik ben er ook heel blij mee!! Had het erg gevonden als het jonkie door mijn toedoen dood gegaan was. :( Maar gelukkig doet hij het goed, zo tussen zijn 'reuzen'broers en zussen!! :)

groetjes claudjuh