21 mei 2025, 23:04:43

Lucht in krop.

Gestart door Marianne, 26 mei 2004, 16:28:06

« vorige - volgende »

Marianne

Hoi,

Ik zag net bij mijn jongste kleintje dat ie wat lucht in zijn krop heeft zitten.
Hoe kan dit gebeurd zijn, door de ouders?
Kan ik iets doen waardoor dit weg gaat?

Alvast bedankt!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Lique

Hoi Marianne,

Dit gebeurt heel erg vaak bij valkjes die gevoed worden.
Bij het voeren komt er ook lucht mee.
Het kan geen kwaad, maar je kan het el zachtjes masseren.
als je het koppie omhoog houdt, en dan masseren. De snavel open zetten, en de lucht is er zo uit.

groetjes Lique

Marianne

Hoi Lique,

Bedankt!
Ik ga het meteen proberen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Marianne

Gelukt!

Het ging er vrij snel uit.
Weer een zorg minder.

Groetjes Marianne

Paul

26 mei 2004, 17:17:47 #4 Last Edit: 26 mei 2004, 17:18:43 by Paul
Hoi Marianne,

Ik heb dat ook een keer gehad en dat zag er heel eng uit met al die lucht in de krop.
Maar het probleem is uit zichzelf opgelost en daarna heb ik het niet meer gezien bij de jongen.
Zeker als de jongen door de ouders worden gevoerd kan dat geen kwaad hoor.
Het is al vanzelf opgelost net als bij mij toen las ik al :-)
Succes met de kleintjes.

Groetjes, Paul

Marianne

Hoi Paul,

Het was idd een raar gezicht, nt een ballonnetje onder zijn snaveltje.
Toen de lucht eruit was en ik na een tijdje weer ging kijken zat er alleen vloeistof in. Hebben ze het kleintje alleen water gegeven, wat een rare vogels zijn het soms toch.
Net zat er flink wat eten in zijn kropje.

Groetjes Marianne

Marianne

Hallo,

Het valkje heeft het toch niet gered.
Vanmorgen lag het dood op de bodem van het blok.
Zal misschien toch te maken gehad hebben met de rare gewaarwoordigen in zijn kroppie.

Groetjes Marianne

Inger m

Hoi Marianne,
Jammer dat ie het niet gered heeft!

Ik weet niet hoe het bij jouw valkje eruit zag, maar het is vrij normaal dat jongen wat lucht in hun kropje hebben, ik zie dit bij de meeste jongen wel (bij de schouders als ze in een normale houding zitten). Dit kan door het voeren komen, maar ik heb ook weleens gehoord door de fermentatie van het voer (ik weet het niet). Ik heb er iig nog nooit wat aan hoeven doen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Marianne

28 mei 2004, 22:17:59 #8 Last Edit: 29 mei 2004, 00:15:39 by Marianne
Hoi Inger,

Het was echt alleen maar een opgeblazen ballonnetje.
Er zat wel wat voer in zijn kroppie maar het was merendeel lucht. Toen ik op zijn kroppie masseerde met zijn snaveltje ophoog hoorde je bij het onsnappen van de lucht ook een klein plopje. Naderhand zat er alleen vloeistof (helder net als water) in het kroppie. De dag erna zat er wel voer in maar vanmorgen was het toch gestorven.

Groetjes Marianne

Inger m

Hoi Marianne,
Das wat duidelijker, en dat klinkt idd niet echt normaal!
Meestal gewoon een laagje voer in een goed gevulde krop, bovenin bij de schouders zie ik dan wel wat lucht zitten.]

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik heb net bij een kleine roodrug ook een klein stukje lcuht gezien, maar echt niet veel. Mss zuigen jongen ook een beetje als ze gevoerd worden?

SDC:D

Paul

Hoi Marianne,

Ik had toen ook lucht in de kropjes maar later zag het er ook heel waterig uit.
Dat was bij twee valkjes en die hebben het beide gered.
De volgende dag was het ook weer helemaal normaal ik ben toen ook wel geschrokken want het zag er niet normaal uit.
Jammer dat die van jou het niet gehaald heeft :-(

Groetjes, Paul