18 juli 2025, 17:39:41

Puntje aan de slagpennen

Gestart door Suzanne, 27 mei 2004, 17:34:35

« vorige - volgende »

Suzanne

27 mei 2004, 17:34:35 Last Edit: 27 mei 2004, 17:36:23 by blozend_appeltje
Hoi,

Bondje heeft in 24 uur 4 slagpennen verloren. Is dat niet een beetje vreemd voor zo'n jonge vogel?

Ten tweede valt me op (als ik ze vergelijk met slagpennen die ik van de andere valkjes vind in de voliere) dat ze een raar puntje hebben. 1 van de veren had een stuk van ongeveer 1,5 cm zwart. Toen ik zijn vleugel bekeek zat daar een beetje bloed aan, dus misschien heeft deze slagpen gebloed en is het zwarte opgedroogd bloed.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

27 mei 2004, 17:45:46 #1 Last Edit: 27 mei 2004, 17:46:54 by Cinnamon_valk
Hoi Suzanne,
Dat is idd wel vreemd voor een jonge vogel. Ze verliezen normaal pas slagpennen bij de eerste rui (rond 6 maanden).
Het kan idd kloppen dat er wat bloed bijzit, omdat de veren in het begin (tijdens de groei) worden voorzien van bloed door een klein bloedvaatje. Deze gaat in regressie als de veer af is. Nieuwe veren kunnen daardoor een beetje bloeden bij bv uittrekken. Mss is de vreemde vorm hieraan ook te verklaren?

Verder heeft Bondje een beetje slechte periode achter de rug en medicijnen gehad, dit heeft ook invloed op zn lichamelijke conditie, mogelijk hebben de veren zich daardoor niet helemaal normaal kunnen ontwikkelen? Is het aan één vleugel?

Het kan ook een huidafwijking zijn, bv schimmel, maar ik zou het even afwachten (of evt even DA bellen...). Kruipersziekte komt vnl voor bij grasparkieten, die verliezen dan rond het uitvliegen hun slagpennen (groot deel), maar ik denk niet dat dat hier aan de hand is.

Als het erger wordt, zou je beter actie kunnen ondernemen. Het is overigens wel goed om na een antibiotica behandeling een vitaminekuur te geven (maar dat doe je ws al).

Succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Ik weet niet of het van 1 vleugel afkomt. Moet ik eens in de gaten houden.

Ik geef idd vitamines, die geef ik sowieso al dagelijks.

Ben er alleen nog steeds niet achter hoeveel ik moet geven voor mijn valkjes in de voliere. Op mijn verpakking staat een tabel met daarop de hoeveelheid per vogel per dag. Dus naar mijn idee moet ik dan voor 12 valkjes 12 x het aantal druppels geven. Maar sommigen zijn het daar niet mee eens. Weet jij het? Ik heb al een mailtje gestuurd naar Bogena, maar krijg helaas geen antwoord.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Als het 12 druppels die in het water opgelost moeten worden, dan gaat het om de concentratie in het water, aangezien ze niet het hele bakje zullen leegdrinken.

Persoonlijk lijkt mij nl 12 druppels per vogel best veel, vooral vit A mogen ze niet te veel van binnenkrijgen. Ik denk zelf dat het dan idd per hoeveelheid water gaat. Voor een grotere groep vogels heb je een grotere bak water, dus zou je ook wat meer druppels moeten geven.

Het is makkelijker als ze de concentratie aangeven, want met 144 druppels is je flesje zo leeg.

gr Inger
problem.

Inger m

Moet je ze elke dag extra vitaminen geven? Bij goede voeding is dat sowieso niet nodig, dan krijgen ze alles gewoon binnen. Bovendien zijn vitamines uit voeding beter opneembaar dan uit een flesje. Als ze nog weinig groenvoer eten, gewoon zeer regelmatig aanbieden. In eivoer zitten ook al de nodige vitaminen. Ik geef zelf nooit extra vitaminen aan mn vogels.

gr Inger
problem.

Suzanne

Hoi,

Ik bedoelde eigenlijk 12 valkjes x 5 druppels = 60 druppels.

Ik geef ze eigenlijk iedere dag ja, omdat ik niet altijd groenvoer in huis heb. Eivoer krijgen ze wel iedere dag. Misschien kan ik beter 1 maal per week vitamines geven dan  ::)?

Groetjes

Suzanne

Ps: beetje off topic, maar ja

Inger m

Hoi,
Persoonlijk vind ik dat vitaminen niet perse nodig moeten zijn, het wordt altijd gezien als heel gezond, terwijl je eigenlijk niet weet of ze er bv een te kort aan hebben. Ze nemen zelf op wat nodig is en daarom is goede, afwisselende voeding erg belangrijk.

Groenvoer kun je prima een tijdje bewaren in de koelkast (niet koud geven). Ik heb hier altijd een hele voorraad liggen. Verder bv ook fruit, zoals appels.

Ik geef nu ook gekiemd zaad, daar zitten veel natuurlijke vitaminen in en dat nemen ze erg goed op. Ik geef het door het eivoer heen. Kiemzaad is gemakkelijk te kweken in een kiemapparaat, maar ws ook wel door kiemzaad gewoon vochtig te houden.

Ikzelf vind dagelijks erg vaak om dat extra te geven, het zal idd wel op de verpakking staan.

gr Inger

problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Ik heb kiemzaad in huis. De eerste keer dat ik het heb "gemaakt" aten ze er helemaal niet van. De 2e keer heb ik het in een kiemapparaat gemaakt (met van die schaaltjes boven elkaar). En toen was het na 2 dagen beschimmeld voor dat er echt kiemetjes uit kwamen  :-/. Het zaad heb ik ergens eind vorig jaar gekocht.

Groetjes

Suzanne

Inger m

Hoi Suzanne,
Het mag niet te vochtig worden, maar was het wel schimmel? Er zitten nl kleine haarworteltjes aan de wortel, dat op schimmel lijkt. als het nog fris ruikt is het goed. Met kiemapparaat moet het lukken, maar niet te veel zaad per bak (1 laag dik maximaal, maar wel tussenruimte tussen de zaden ivm zwelling).

Verder kun je het beste het kiemzaad goed spoelen van te voren, moet er fris uitzien. Ik gebruik zelf druppeltje Aviclens door het water, dit is ontsmettend, maar vogelveilig.

De kiemen was ik ook weer goed af.

Ze moeten er ook aan leren wennen, het leren eten duurt vaak een tijdje, ik heb het ook een paar dagen moeten aanbieden, maar nu is het steeds zo op.

gr Inger
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Dan zal ik het snel nog eens gaan proberen. Misschien was het idd geen schimmel. Ik had niet zo veel zaad gebruikt en water volgens de gebruiksaanwijzing van het apparaat. Je hoort nog wel of het nu wel lukt.

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Ik wilde nog even reageren op de veren van Bontje als dat nog mag :-)
Het ziet er inderdaad heel vreemd uit en lijkt een beetje op dat veerrot maar dan zouden meer vogels het moeten hebben dat is het niet hoor.
Lique had een tijdje geleden precies hetzelfde en dat was met een valkje wat achterbleef in de groei daar had het iets mee te maken.
Het was verder gelukkig niet ernstig en dit ziet er net zo uit als bij lique toen.
Er zullen er nog wel een paar uitvallen maar er komen gewoon weer nieuwe goeie veren terug dus dat is niet zo erg.
Ik weet niet meer welke topic het was ik zal nog wel even kijken of ik het kan vinden.

Groetjes, Paul

Anita1

hoi suzanne.idd 60 druppels is veel te veel hoor.je moet als je vitaminen gaat geven 5 druppels in het water doen.dat is de juiste dosering.die kan je nog beter wel even aan bondje geven ,omdat ze toch een poosje ziek is geweest.en dat andere valkjes dat dan ook even krijgen kan geen kwaad.ik geef ze nu ook even aan sanyo.ivm verkoudheid.en verder geef ik alleeb viatmines als ze in de rui zijn.daarnaast hebben ze het niet nodig hoor.knuffie anita

Paul

Hoi Suzanne,

Ik heb even gezocht en het artikel gevonden die veren zien er net zo uit als bij Bondje.
Het schijnt dat sommige vroegtijdig uitgevallen veren er zo uit zien.
Dat kan inderdaad door de verkoudheid komen in combinatie met de medicijnen misschien.
Lees dit bericht maar even door dan zie je dat het er precies hetzelde uit ziet.

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=zie;action=display;num=1078335399

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Dat berichtje had ik idd ook al gelezen, maar toch bedankt.

Ik denk eigenlijk ook wel dat het om hetzelfde gaat, aangezien Bondje toch ook wel achtergebleven is in groei t.o.v. zijn broertje/zusje.

In ieder geval is hij lekker levendig.

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Ik denk ook niet dat je je zorgen hoeft te maken de twee gevallen zijn er precies hetzelfde uit.
Dus het komt vanzelf wel weer goed in dit geval :-)

Groetjes, Paul