Help! weet nie wa te doen met ziek valkje!!!

Gestart door Vickyke, 22 mei 2004, 21:37:31

« vorige - volgende »

Vickyke

Zou het daardoor komen die kropverzuring? doordat hij te lang pap heeft gekregen en te veel? Ik heb al wat gaan zoeken op het net maar vind er nie zo veel over...

Ik ben zelf nog maar een beginner.  Ik heb hier nog een zestal valkparkieten zitten. Waarvan twee koppels diewe  ook nog maar juist hebben gekocht maar deze zijn wel al volwassen.

groetjes vickyke

Tara

Hoi Vicky,

kropverzuring wordt veroorzaakt doordat je voert als er nog teveel voeding in de krop zit. Met 8 weken duurt het veel langer tegen dat een krop leeg is en als je die dan 4x volgens de DA moet voeren, kan dat niet zijn dat die 4 keer is geleegd.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Vickyke,

Op zicht is het niet erg als ie met 8 weken nog elke dag een beetje pap krijgt maar ze moeten dan al zelf ook al wat gaan eten.
Het probleem is dat ie de pap nog in de krop heeft en dan al weer nieuwe pap krijgt.
De pap onder in de krop word dan nooit verteerd en gaat gisten en rotten.
Daardoor krijgen ze krop verzuring en daar gaan ze meestal aan dood :-(
Maar houd hem onder een lamp warm op 29 graden met een thermometer erbij en geef hem water met druivesuiker een paar keer maar geen voer meer tot de krop helemaal leeg is.
Momenteel is vocht belangrijker dan voer.
Je kan hem ook een beetje yoghurt geven daar zou ie ook wat van op kunnen knappen.
Maar houd er rekening mee dat ie erg ziek is en het wel eens niet zou kunnen halen :-(

Groetjes, Paul

Vickyke

Hey Paul

Hij zit nu onder de lamp en heb hem der juist water gegeven met suiker. Maar het kwam er weer uit langs zijn neus en bek. Samen met wat opgedroogd bloed. Heeft het nog zin dat ik nog water geef? en hoeveel moet ik dan per keer geven en is dit dan om het halfuur of zo?
Ik ga het alleszins nog proberen je weet nooit of hij er nog doorkomt.....
Zijn ademhaling is beter vanaf hij onder de lamp zit... Ik ga hem goed in de gaten houden

groetjes vicky

Anita1

 :( ik vind dit een zeer triest verhaal.zulke vogels mogen ze niet verkopen nog.ik vind dit echt heel erg.ik hoop dat je het gaat redden met die kleine. heel veel sterkte hoor.knuffie anita

Inger m

Hoi Vicky,
Kun je (telefonisch) contact opnemen met een dierenarts? Persoonlijk denk ik dat de vogel al erg ver heen is en dat verder lijden hem bespaard zou moeten worden. Het kan ook zijn dat de krop zelf inmiddels ontstoken is (bloed) en dat het dier ook medicijnen nodig heeft. In iedergeval heeft deze vogel direct diergeneeskundige hulp nodig...

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

23 mei 2004, 00:27:12 #21 Last Edit: 23 mei 2004, 00:35:44 by Chewbakka
Hoi,

dit vind ik heel erg, ik heb hier ook 2 kleine valkjes die ik nog met de hand opvoed van 8 weken,mijn valkjes zijn nu 8 weken en ik geef ze maximum 2 maal pap per dag, 's morgens en 's avonds, zoals al gezegd 4 keer is veel te veel, en dan nog met darmpjes gaan werken tot in de maag????

Je kan altijd terecht in de dierenkliniek in Merelbeke.
Ik denk ook dat er niet veel meer aan te redden valt maar je kan het altijd nog proberen.  

Groetjes
Annouschka

Annouschka

Hoi,

even het telefoonnummer van de dierenkliniek in Merelbeke, adres ken ik niet maar het ligt bij de afrit van de E40.

Telefoonnummer:09/264 74 38

Groeten
Annouschka

Paul

23 mei 2004, 01:43:08 #23 Last Edit: 23 mei 2004, 03:01:54 by Paul
Hoi Vickyke,

Dat water komt uit zijn neusje omdat het in zijn luchtwegen terecht komt.
een valkje dringt niet echt veel dus je hoeft dat maar een paar keer per dag te doen nu of je kan een bakje met water met druivesuiker erin  naast het zetten zodat ie zelf kan drinken als ie dorst heeft.
Verder kan je zelf weinig doen een dierenarts zou misschien nog antibiotica geven maar vaak met de reis en de stress halen ze zo'n rit vaak niet :-(
Warmte is momenteel het beste voor hem.
Ik hoop dat ie het red.
Probeer ook een beetje eivoer naast hem neer te zetten zodat ie zelf kan eten als ie honger heeft want dat kan ie al best zelf eten.

Groetjes, Paul

Vickyke

Hey

Bedankt voor jullie tips! Door de warmte en het suikerwater is hij er een beetj doorgekomen.  hij staat weer wat steviger en hij heeft derjuist weer een beetje water met druivesuiker gedronken.   Hij heeft via het spuitje mooi water gedronken zonder dat het er weer  uitkwam.

Morgen gaan we naar de dierenkliniek in merelbeke en hopelijk wordt hij dan weer helemaal beter.

groetjes vickyke

Paul

Hoi Vickyke,

Houd hem in elk geval warm en zorg dat ie niet te warm word met een thermometer steeds controleren.
Hopenlijk gaat ie het halen.
Probeer zo snel mogelijk dat ie zelf gaat eten je kan hem nu ook geraspte appel geven dat is goed voor ze en kan helpen tegen kropverzuring door het zuur wat in de appel zit.
Sterkte met de kleine en laat even weten hoe het afloopt.

Groetjes, Paul

Lique

Hoi Vicky,

Super, dat hij weer wat beter op zijn pootjes staat.
Je kan hem rustig wat vaker druivensuiker in water geven, alleen is het ewl goed dat het warm water is, anders kan hij te veel afkoelen.
We duimen allemaal met je mee, en we hopen dat het geen kropverzuring is, maar iets "onschuldigs"

groetjes Lique

Annouschka

Hoi,

dat is al wat redelijk nieuws, heb je al gebeld naar de dierenkliniek?  Hopelijk zijn ze morgen open, ik denk wel dat ze daar iets van vogels afweten, t'is universitair dus..  Ik zou anders in Oost-Vlaanderen niks weten hoor en een lange reis is zeker niet goed voor een ziek valkje ivm stress enzo.

Hopelijk haalt ie het, we duimen voor je.

Groetjes
Annouschka

Vickyke

Hey

Kga morgen eerst bellen naar de dierenkliniek om zeker te zijn of ze open zijn.  En kga ook zien of hij het wel zou aankunnen.  Als hij nog te zwak is mss nog even wachten tot maandag.

Maar hij reageert redelijk als hij mij ziet. Hij fluit heel zachtjes.  
De temperatuur is zo'n 33 graden onder de lamp. Eivoer staat ook bij hem alsook  drinkwater met druivesuiker.
Moet ik de pap dan helemaal achterwege laten? of is het beter dat ik hem nog wat bijvoer met de pap maar dan twee keer ipv 4 keer? Wanneer zou ik eventueel terug een beetje pap moeten bijgeven zodat hij goed opkrachten komt?

groetjes vickyke

Tara

Hoi Vicky,

volgens mij is de kans groot dat hij nou nog geen honger heeft. Maar als hij honger heeft, niet voeren voor de krop helemaal leeg is, nu hopen dat ze nog wil legen.

Groetjes, Tara