Help! weet nie wa te doen met ziek valkje!!!

Gestart door Vickyke, 22 mei 2004, 21:37:31

« vorige - volgende »

Vickyke

Hey

Ik heb sinds twee weken een valkje dat wordt opgevoed met het spuitje. Hij is nu 8 weken.  Ik had er eigenlijk twee maar eentje is er overleden.  De dierenarts zei dat de krop nie ledigde en dat ik nu 4 keer perdag moest pap moest geven met een stukje darm eraan.  

Die ene is dus uitgehonderd  gestorven en nu dacht ik dat gizmo er door was maar nu heeft hij weer overgegeven en zit hij weer heel stilletjes in een hoek.  Hij wankelt op zijn pootjes.  Hij is ook weer vermagert je voelt het borstbeentje heel goed zitten.

Wat moet ik nu doen??? IK wil dit vogeltje ook nie verliezen.

En weet er soms iemand een dierenarts in oostvlaanderen belgie??

alvast bedankt!
vicky

Vickyke

vergeten vragen,

 zou het kunnen dat dit de kropziekte is?
Dit is nu al de tweede vogel...... en kweet nie naar welke dierenarts ik zou kunnen bellen....

groetjes vicky

Tara

Vicky ...

Een valkje van 8 weken moet normaal al lang op zaad zitten, je zegt dat je'm 2 weken hebt, met 6 weken zijn ze vaak al zelfstandig.

4 keer voeren op een leeftijd va 8 weken is veel te veel! Je mag maar maximum 2 x voeren dan, zelfs 1 x kan al!

Voerde je wel steeds als de krop leeg is? Want volgens mij is de kans wel groot op kropverzuring als ik dit zo lees.

Hoe ziet de poep eruit?

Je kan even kijken bij 'Dierenartsen' hier op de site of je misschien iets vindt. Ik hoop dat hij het haalt hoor!

Groetjes, Tara

Lique

22 mei 2004, 22:13:21 #3 Last Edit: 22 mei 2004, 22:43:25 by Angelique
Hoi Vicky,

Dit klinkt inderdaad als kropverzuring :-/

Je moet zo snel mogelijk naar Dr. Feld bellen

Dr. Feld
van Bemmelstraat 1 - hoek Kapelweg
Amersfoort-Zuid
Tel 033-2864772

Hopelijk is hij nog te redden...

Succes!

Inger m

Hoi Vicky,
Neem zo snel mogelijk contact op met een goede dierenarts in de buurt (zie Tara). Het klinkt heel slecht als ik het zo lees.

Helaas is handopfok erg moeilijk en kunnen beter zelfstandige etende valkparkieten worden aangekocht. Met circa 6 weken horen ze al zelfstandig te kunnen eten (al worden ze dan soms nog wel gevoerd door de ouders), het spenen is lastiger bij vogels die handvoeding krijgen...

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vickyke

Hey

bedankt voor je snelle reacttie!

Wel toen we hem gingn halen kreeg hij nog drie keer de spuit hij was toen bijna zes weken dnek ik.

Ik was aan het afbouwen vorige week omdat hij al zaadjes begon te eten.  Maar toen is spot gestorven hij was even oud. Gizmo kreeg het de dag nadien ook we zijn naar de dierenarts gereden en zei dat ik het spuitje tot in zijn maagje moest doen met een darmpje eraan.  Ik moest toen vier keer per dag geven zo'n 5 ml zodat hij er weer zodoorkomen en omdat hij maar 60 gr woog.

Ik gaf hem sinds gistern maar drie keer meer omda hij precies al wat beter was.  Maar blijkbaar had ikhet mis.

ik voel aan dat hij een hard bolletje heeft aan zijn krop.  zijn ontlasting is waterachtig en het ruikt vies.

Kan ik hier nog iets aan doen? hij reageert bijna nie.  HIj wil ook nie meer eten.

groetjes vicky

Tara

Hoi Vicky,

je kan best dr. Feld bellen, hij woont wel in Nederland, maar via de telefoon kun je ook heel wat leren, hij kent echt heel veel over valkparkieten. Zie berichtje lique voor tel.nr.

Succes hoor!

De ontlasting is niet zwart/bruin maar groen?

Vickyke

Hij heeft vandaag nog geen ontlasting gehad.  Zijn tong staat gezwollen en heeft een blauwe schijnen en er komt water in zijn bek.

Zijn pootjes staan wat verkrampt en kan totaal zijn evenwicht nie houden, zijn oogjes vallen weer dicht.

Kga eens bellen naar de dierenarts.  

groetjes vicky

Tara

Hoi Vicky,

dat ziet er echt niet goed uit voor 'm, waar zie je dat blauw? Zijn bekje slaat blauw waarschijnlijk ook, hoe zit het met de krop?

Heel veel succes, hopelijk hou je ons op de hoogte!

Groetjes, Tara

Lique

22 mei 2004, 22:31:32 #9 Last Edit: 23 mei 2004, 02:10:59 by Angelique
Hoi Vicky,

je moet hem heel gauw wat warm water (ongeveer 39 graden) met een flinke schep druivensuiker geven.
Zorg wel dat hij het weg slikt, anders kan hij erin stikken.
Je hebt nu direct hulp nodig.
Zorg voor een warmtelamp, of doe voor 15 seconden een handdoek in de magnetron (microwave ofzo) en zorg dat deze om hem heen komt te liggen, zodat hij de warmte voelt.

Pak een extra spuit, zonder iets erin.
Als hij overgeeft, zuig je met de spuit zijn overgeefsel op, zodat hij hier niet in kan stikken.


vickyke

ik heb derjuist wat water met suiker willen geven maar het kwam er weer uit en der zat precies bloed bij.
zijn pootjes zijn helemaal verkrampt.....

Lique

22 mei 2004, 22:37:11 #11 Last Edit: 23 mei 2004, 02:12:33 by Angelique
Dit is een heel slecht teken, hij kan heel gauw dood gaan.

Misschien is het beter om hem te laten 'gaan' en hem niet meer proberen te redden.

Dit is zeker weten kropverzuring.

Voordat een valkje overlijdt gaat het meestal zo:
Hij kan nu verder gaan verkrampen. Op een gegeven moment  neemt hij een snak naar adem, strekt hij zich helemaal uit zodat zijn poten naar achteren komen,  en blaast zijn laatste adem zachtjes uit.

Dan zal het gebeurd zijn....



(Ik vind het alleen een erg slechte zaak, dat je handopfok moet opbouwen, om hem meer te laten wegen.
Zo vaak, en zoveel kán ook niet goed gaan.)

Tara

Hoi,

wat erg ... Ja ... Kropverzuring ... Sterkte ... Valt niks meer aan te doen, knuf hem nog maar eens rustig, en volgende keer, zorg dat je valkje net zelfstandig is, zijn ze ook super aanhankelijk ...

Sterkte ..

Vickyke

Hey

Er is dus idd niks meer aan te doen....

Het water komt zelfs langs zijn neus derweer uit.
Ik heb vorig jaar ook bij dezelfde kweker een valkje gekocht en die heb ik ook verder opgevoed met de spuit en daar had ik geen enkel probleem...
Dus ik dacht da het weer geen probleem zou zijn dat het wel ging lukken.... zo zie je maar weer.......

Bedankt voor jullie vlugge reacties!!
Maar het heeft niet mogen baten...... :'(

Groetjes vicky

Tara

Hoi,

je moet 'm vooral warm houden ... Het is echt jammer ... Maar het is zeker niet goed op die leeftijd nog te voeren, en zeker niet nog zoveel :(.

Sterkte.

Groetjes, Tara