5 mei 2025, 18:24:57

Ik weet niet hoeveel ik moet geven.

Gestart door Suzanne, 21 mei 2004, 19:43:06

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Omdat mijn jongste valkje ziek is heb ik hem apart in een kooi zitten met een warmtelamp er boven. Hij is nu 6 weken en 2 dagen oud en werd nog door zijn ouders gevoerd. Alleen nu moet ik het overnemen. Ik weet alleen niet hoeveel handopfok ik moet geven (hoeveel ml) en hoe vaak per dag. Ik heb net wat lorivoeding met warm water aangemaakt met wat brinta er door heen en dextrose. Hij lijkt het lekker te vinden.

En dan heb ik nog een vraag: hoe weet ik of zijn krop leeg is? Ik kan het niet zien omdat er allemaal veertjes voor zitten.

Dit onderwerp hoort waarschijnlijk bij handopfok thuis, maar ik wil graag snel antwoord.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

suus

Hoi Suzanne,
Je hoort ook wel dat valkjes van 6 weken al zelfstandig eten, dus ik denk dat je niet vaak hoeft te voeren. Ik denk dat ik zelf zou beginnen met kijken hoe het gaat en hoe het met de krop gesteld is. Als je veertjes wegblaast, zie je de krop zitten.
Verder zou ik er trosgierst bij leggen en zaadjes (niet te veel zonnepitten ). Kijk of hij / zij daar ook al aan gaat knabbelen.
Als je net eten heb gegeven zou ik vanavond laat nog eens kijken en dan morgen vroeg. Als hij zelf al wat pikt zou ik denk ik 2 x per dag gaan voeren. Dit alles is voor een gezonde valk. Bij een zieke valk weet ik het niet. Hoe ziek is ie?
Maar wacht nog wel andere reacties af
succes!
groetjes suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Suzanne

Hoi Suus,

Hij is aan het afvallen. Daarom wil ik hem bijvoeren. Begin van de week woog hij 76 gram en nu nog 67 gram. Ik heb trosgierst en gewoon voer op de bodem van de kooi gelegd. Ik zie hem af en toe wel wat knabbelen aan de trosgierst, maar omdat hij niet lekker is (de dierenarts zegt dat het mogelijk papegaaienziekte kan zijn  :o. Ik hoop echter een luchtweginfectie) eet hij niet goed.

Hoe groot moet de krop dan zijn wil hij voldoende gegeten hebben? Ik denk dat ik nu 1 ml bij hem naar binnen heb kunnen krijgen. En nu zit hij te snavelknarsen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

suus

hoi,
Toen ik onze vogels handopfok gaf, kregen ze ongeveer 7 a 8 ml per keer.
gr. suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Suzanne

Hoi,

Daar kan ik iets mee! En hoe oud waren je vogels toen?

Groetjes Suzanne

Suzanne

En ik heb nu iets van 3 ml bij hem naar binnen gekregen. Heb daarnaast ook nog een paar druppels water (ook met dextrose er in) naar binnen gedruppeld, omdat ik niet weet of hij genoeg vocht binnen krijgt met handopfok.

In ieder geval merk ik dat hij wel gelijk levendiger is geworden. Hij moppert tenminste als ik met een keukenrolletje bij zijn snaveltje kom om die een beetje schoon temaken  :D.

Groetjes

Suzanne

suus

De valkjes waren toen rond de 6 weken net als die van jou nu is
Verder, heb ik geen dwang hoeven doen, ze aten vanzelf, en als ze klaar waren dan gaven ze het ook wel aan.
wel bekkie poetsen nadien, anders blijven de veren erg aan elkaar zitten en raken besmeurd......
succes
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico