28 maart 2024, 22:08:21

Hoe herken je kropverzuring

Gestart door moonwitch (diana), 21 mei 2004, 12:17:25

« vorige - volgende »

moonwitch (diana)

Hallo

Ik heb wel vaak gehoord over krop verzuring.
Dat je valkje het krijgt als je bijvoed en de krop is niet helemaal leeg.
Maar hoe zie je dat hij kropverzuring heeft en wat kan je er eventueel aan doen.
Ik vraag dit omdat normaal bedelt lucky altijd om voer, maar vanochtend leek hij niet echt geintresseerd, vandaar mijn vraag.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Tara

Hoi,

je verkent kropverzuring vaak pas na een week, je ziet dan echt dat de krop erg traag leegt, de ontslasting kan zwart zijn, de krop kan ook er erg raar uitzien.

Vaak kun je niets anders doen dan het voorkomen, ik las wel eens dat yoghurt kan helpen, maar dat weet ik niet zeker?

Verder, hoe oud is je valkje? Want vaak hebben ze geen behoefte meer aan de handopvoeding, en moeten ze overgaan op zaad.

Groetjes, Tara

Inger m

21 mei 2004, 15:21:37 #2 Last Edit: 21 mei 2004, 15:22:51 by Cinnamon_valk
CitaatHoi,

je verkent kropverzuring vaak pas na een week, je ziet dan echt dat de krop erg traag leegt, de ontslasting kan zwart zijn, de krop kan ook er erg raar uitzien.

Vaak kun je niets anders doen dan het voorkomen, ik las wel eens dat yoghurt kan helpen, maar dat weet ik niet zeker?

Verder, hoe oud is je valkje? Want vaak hebben ze geen behoefte meer aan de handopvoeding, en moeten ze overgaan op zaad.

Groetjes, Tara

Ik hoop niet dat je het echt pas herkend na een week (!), want dan is het al erg ver gevorderd en vraag ik me af of dat wel mogelijk is. Kropverzuring begint met het trager legen van de krop. Door verkeerde voeding (temp. , samenstelling, consistentie), maar ook door bacterie of schimmelinfecties.

Voer dat daardoor te lang in de krop blijft kan gaan fermenteren (rotten) en daardoor zal het ook gaan stinken.

Als de ontlasting zwart wordt is er sprake van een ernstig spijsverteringsprobleem en/ of de vogel heeft al een tijdje geen voeding meer gehad.

Yoghurt (met bacterien) wordt weleens gegeven voor een goede darmflora. Ook zonder dat er sprake is van kropverzuring.
Bij de eerste verdenking van kropverzuring wordt ook wel aangeraden om wat appelmoes te geven.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

moonwitch (diana)

21 mei 2004, 22:01:22 #4 Last Edit: 21 mei 2004, 22:07:27 by moonwitch
hoi allemaal

Bedankt voor jullie reakties.
Toevallig was er een goede vriend van mij vandaag, die even naar de vogel heeft gekeken en hij zei dat de vogel niets mankeerde ( hij is al heel lang een kweker van kromsnavels).
Volgens hem was het inderdaad zo dat de krop dan erg traag leegde en dat ze vreselijk zuurachtig uit hun bek stonken.
Nou dat is gelukkig niet het geval, lucky stinkt niet uit zijn/haar bek en zijn krop leegt normaal. Lucky is nu ongeveer 4 weken oud maar loopt  ongeveer een week achter met zijn/haar nest genoten, die deze week allemaal al zijn uitgevlogen. Verder geef ik ook al een stukje trosgierst waar zij/hij dan zaadjes vanaf plukt, dit om te leren op zaad over te gaan.
Dus zoals jullie nu lezen was ik ongerust voor niets.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Inger m

Hoi diana,
Beter ongerust om 'niets', dan dat er wel wat aan de hand is en je hebt het niet/ te laat door...

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

goed dat het dan toch niets blijkt te zijn. Beter ongerust maken en het vinden dat niets doen en te laat komen

SDC:D

R.Hermans

Mijn valkje had ook kropverzuring.Zijn krop was erg dik en werd steeds harder.Op aanraden van een deskundige heb ik hem druivesuikertoegediend met een spuitje en daarna zijn kropje gemasseerd tot het voer zijn snavel uit kwam en het kropje leeg was.Daarna moest ik hem yakult geven.
Van de dierenarts heb ik druppels gekregen PREPULSID dit moet ik bij elke voeding geven 2 druppels in het papje.
Dit alles is inmiddels 1 week geleden en het gaat prima.
Hij neemt in gewicht toe maar krijgt pas te eten als zijn krop helemaal leeg is.
De dierenarts vertelde me dat als er kropverzuring in het spel was ,de vogels meestal binnen 24 uur overleden als je er niet erg snel bij was.Hopelijk hebben jullie wat aan mijn verhaal.
VEEL SUCCES!!!

Paul

Hoi,

Dat is zeker goed wat je schrijft.
Hoe deed je dat met dat masseren dat het voer er weer uit kwam want dat is wel interresant om te weten.
En wat is de werking van die druppels?
Is dat om de kropverzuring tegen te gaan of was dat omdat hij het al had?
Het is zonder meer een goed teken als het jong aankomt dan is dat een teken dat de krop goed leegt en zal het nu wel weer goed komen.
Ik denk inderdaad dat je er net op tijd bij was want kropverzuring overleven ze vaak niet helaas.

Groetjes, Paul

Paul

Hoi,
Ik heb nog even nagezocht wat dat geneesmiddel doet.

De werkzame stof van dit geneesmiddel bevordert de maaglediging.
ter behandeling en ter voorkoming van slokdarmontsteking als gevolg van zuuroprispingen.
Ik las dat het ook voor babies gebruikt word bij mensen.
In 2000 was het in Maerika van de markt gehaald omdat het in verband gebracht werd met hartstilstand in een paar gevallen.
Maar bij mensen is dat natuurlijk anders dan bij vogels.
Misschien is het niet zo gek om dat te gebruiken bij handvoeding van jonge vogels als het kropverzuring kan voorkomen.

Groetjes, Paul

Joyce28

CitaatHoi,
Ik heb nog even nagezocht wat dat geneesmiddel doet.

De werkzame stof van dit geneesmiddel bevordert de maaglediging.
ter behandeling en ter voorkoming van slokdarmontsteking als gevolg van zuuroprispingen.
Ik las dat het ook voor babies gebruikt word bij mensen.
In 2000 was het in Maerika van de markt gehaald omdat het in verband gebracht werd met hartstilstand in een paar gevallen.
Maar bij mensen is dat natuurlijk anders dan bij vogels.
Misschien is het niet zo gek om dat te gebruiken bij handvoeding van jonge vogels als het kropverzuring kan voorkomen.

Groetjes, Paul

Klopt Paul,mijn zoontje kreeg ook Prepulsid,omdat hij een spuugbaby was
Prepulsid zorgde ervoor dat er een schuimlaag over het eten in de maag kwam,en zo moeilijk weer uit te spugen was

Ik schrik er trouwens wel van,in 2000 uit de handel genomen,mijn zoontje is van 1998.


Paul

Hoi Joyce,

Het was Canada waar het uit de handel genomen was maar ik dacht ook ergens gelezen te hebben Amerika.
Maar dat zal in een paar gevallen voorgekomen zijn en ik denk alleen tijdens het gebruik.
Maar je zoontje heeft er gelukkig alleen maar baat bij gehad en er is niks ernstigs gebeurd nu zal het geen problemen meer geven dat is alleen zolang je die medicijnen gebruikt.
Hieronder een stukje wat ik erover vond.
En voor dieren zal het niet eens een probleem hoeven zijn want anders zou het niet verkocht mogen worden er zijn best strenge regels aan.


OTTAWA - Health Canada is warning consumers who are using the drug, PREPULSID® (cisapride), of the possibility of rare, but serious, heart complications, including arrhythmias (irregular heartbeat rhythms) and sudden death. Consumers using the drug are advised to contact their physicians as soon as possible to discuss alternative treatments.

PREPULSID® is a prescription drug, marketed by Janssen-Ortho Inc. Health Canada is requiring that Janssen-Ortho Inc. stop sale of this product. Effective August 7, 2000, the product will no longer be available from pharmacies. The manufacturer has also announced its intention to discontinue marketing of the drug in the United States.

Goetjes, Paul

Joyce28

thnx Paul,

Mijn zoontje heeft het denk ik 1 week gehad,
20 min voor een fles geven,nou dat red je echt niet hoor :D
nu denk ik gelukkig,vind dat toch maar niks :-/

R.Hermans

Op jullie vraag wanneer ik ben gaan masseren ;
Dat ben ik gaan doen toen ik zeker wist dat het kropverzuring was.
Ik ben begonnen met heel voorzichtig over het kropje te wrijven ,van beneden naar boven naar het snaveltje toe.
Langzaamaan en steeds steviger dit is voor het valkje niet leuk,maar het was of dit of dood.
Als je een tijdje bezig bent komt de inhoud van het kropje uit de snavel dit ruikt heel erg zuur en vies.
Je gaat door tot het hele kropje leeg is.Naderhand kon je aan zijn hals zien dat die vuurrood was van het wrijven maar dat is na 1 dag weg.
Het is nu meer als 1 week geleden en het gaat prima met hem.GROETJES RINY

vanta

het masseren klopt inderdaad het jong spuugt het als het ware dan uit en de krop is geledigd

mijn zoontje heeft een dik jaar prepulsid gekregen en hij is er groot mee geworden ik doe zelf als het jong slecht de krop leegt masseren en door de volgende voeding doe ik dan een klein beetje olijfolie ook daar zijn goede resultaten mee geboekt....

o ja ik bedoel geen theelepel olie he zomaar een druppie op een volledige voeding  ;)

groetjes tineke