28 maart 2024, 19:06:18

hij wil de kooi niet in..

Gestart door melissie_spetter, 2 januari 2003, 02:05:33

« vorige - volgende »

melissie_spetter

mijn valk spetteris bijna 4 maanden oud en al vanaf het begin wou hij zijn kooi niet in in het begin heb ik het natuurlijk wel geprobeert maar dat gaat ie heel hysterisch op de bodem van haar kooi heen en weer lopen en aan de tralies knabbelen om eruit te gaan... wat nu? moet ik er wat aan doen of is het verstandiger als ik hem op de bovenkant van de kooi laat staan.

thnx hea!

groetjes +  :-* :-* melissa en spetter

Simon de wolf

Hallo melissa,

je moet hem gewoon oppakken en in zijn kooi zetten, dat doet mijn valk namelijk ook en hij is ook ongeveer even oud.
Hij zit dan gewoon te zeuren pak hem gewoon op en zet hem in zijn kooi.

groetjes

Simon

tip:geef hem een speeltje waar hiij mee kan spelen

Karin

Ik geef mijn valkje altijd een beetje trosgierst of gewoon nieuw voer als hij terug gaat in de kooi, dat is een soort belonining en dan vint hij het minder erg.
Karin

Natalie

Hoi!

Mijn valkjes wilden de kooi ook niet in, in het begin. Ik moest ze telkens (met zachte hand) terugzetten. Ik had wel het geluk dat ze beiden al op mijn hand kwamen zitten, dus ik hoefde ze dan niet te vangen. Tegen de tijd dat de kooi dan in zicht kwam gingen ze er allebei weer vandoor. Ik heb er verder eigenlijk niets bijzonders aan gedaan. Na verloop van tijd gingen ze zelf hun kooi opzoeken als ze moe waren of wilden eten en drinken. Ik heb trouwens in het begin nooit iets te eten of drinken aangeboden buiten de kooi, zodat wanneer ze honger hadden vanzelf de kooi wel weer opzochten.

Timmety

ja dit heb ik ok, en nog steeds, maar ik pak hem gewoon vast, en dan leerd hij dat hoop ik wel.
Tim

melissie_spetter

7 januari 2003, 23:51:43 #5 Last Edit: 7 januari 2003, 23:52:47 by melissie_spetter
dus het is volkomen normaal en ik moet hem gewoon in zijn kooi zetten? maar mijn probleem is dan nog dat speciaal zand op de bodem heb liggen kan ik dat dan beter eerst vervangen door houtsnippers (geen zaagsel hoor), of heefd iemand een betere tip voor me?

groetjes +  :-* :-* melissa en spetter

Natalie

Hoi Melissa!

Ik heb ook gewoon zand (wit schelpenzand) op de bodem van de kooi liggen, en bij mij heeft dat nog nooit problemen gegeven. In de dierenwinkel is mij verteld dat zand en houtsnippers allebei gebruikt kunnen worden. Het zand bevalt mij eigenlijk wel, dus ik denk dat ik dat gewoon blijf gebruiken

Paul

8 januari 2003, 00:23:26 #7 Last Edit: 8 januari 2003, 00:25:49 by Paul
Hoi Natalie,
Zand kan zeker op langere termijn voor problemen zorgen.
Het stoft heel erg en de valkjes krijgen dat stof dus ook binnen als ze er in rond lopen.
Houtsnippers vinden ze wel leuk maar geeft wel veel meer stoep.
Probeer eens een keer wat ik ook gebruik, die corbo korrels.
Ze pikken er ook vaak in want het is eetbaar omdat het van mais gemaakt is en het is veel makkelijker te vervangen dan zand.
Met zand zit het soms vast aan de bodem maar die korrels blijven veel beter losliggen.
Ik ben er in elk geval heel erg tevreden over en wil niet anders meer.
Wat betreft het in de kooi terug gaan, mijn valkjes gaan eigenlijk allemaal zalf terug de kooi in als het nacht word en als ze willen eten.
Alleen taco blijft er vaak uit want die slaapt vaak op de ventilator naast het bed.
Die zit het liefste bij ons in de buurt :-)

Groetjes,  Paul

Mirjam-Moniek

Hoi Melissa

Ik ken het probleem. Gewoon terugzetten is inderdaad de oplossing. Wat verder nog kan helpen is het gedrag van schreeuwen en heen en weer lopen volkomen te negeren. Niets zeggen (ook niets betraffends, want dat is ook aandacht) en ook niet naar je vogel kijken. Haal je vogel alleen uit de kooi als hij rustig is. Als je vogel bijv. altijd druk gaat doen als jij uit bed komt, probeer hem dan al uit de kooi te laten VOORDAT hij zo doet. Ik weet niet hoeveel jij je vogel uit de kooi hebt, maar zorg ervoor dat hij ook in de kooi zit als jij in dezelfde ruimte zit. Doe je je vogel altijd in de kooi en ga je daarna direct naar bed of de deur uit, dan associeert je vogel de kooi met alleen zijn. Verder kan het helpen als je je vogel af en toe aait door de tralies als hij in de kooi zit en tegen hem praat. Zodat in de kooi dus niet betekent, geen aandacht meer krijgen. En natuurlijk helpt het de kooi interessant te maken met (steeds nieuwe) speeltjes en lekkere dingen. Je kan dus een hoop doen en als je dat consequent volhoudt, zal je vogel ermee ophouden of het minder doen. Zo af en toe mag een vogel wel "vervelend" doen, toch?
Veel succes ermee!

P.D.

Hoi Melissa

Wat bij mij goed werkt, is lekkere dingetjes in de kooi. Ik zie het nu niet meer als straf hebben, om in de kooi te gaan, maar als op mijn plaatsje zijn.
Toen ik nog alleen was, zonder de andere valkjes, wou ik er ook nooit in. Vrouwtje stopte me er alleen maar in als ze weg moest. Ze lokte mij ook met trosgierst. Als ik in de kooi kwam, kreeg ik trosgierst, nou waar zou jij voor kiezen?
Lekker vliegen of lekker eten.... nou voor mij was de keuze makkelijk gemaakt. En nu ga ik gewoon in de kooi als het moet.

Knipoogje van P.D.
  

melissie_spetter

10 januari 2003, 22:05:27 #10 Last Edit: 10 januari 2003, 22:06:43 by melissie_spetter
ik heb alles geprobeert wat jullie hebben gezecht maar niks helpt... ik heb hem nu dus altijd uit de kooi, hij gaat alleen naar binnen als hij wil eten of drinken maar dat is het. het lekkers dat ik in de kooi hang wil hij ook niet. ik heb best een grote kooi maar hij doet niks hij staat voortdurend op zijn kooi en dat gaat goed en ik ben dus van plan d'r daar te laten zitten... tenzij het slecht voor d'r is.. is het eigenlijk slecht voor d'r?

groetjes +  :-* :-* melissa en spetter