6 mei 2025, 09:25:03

lange boven snavel

Gestart door daan giphart, 15 mei 2004, 15:27:27

« vorige - volgende »

daan giphart

Onze valkparkiet kareltje is nu bijna half jaar oud, we hebben hem uit het blok gekregen.Nu groeit zijn snavel te lang door en we hebben al redelijk wat geprobeert om hem ergens op te laten kauwen, knagen zodat de snavel slijt.

Heeft u suggesties hierover en wat te doen als de snavel echt te lang wordt? wat geeft een goed resultaat.Hij heeft regelmatig vers wilgen hout, sepia, enz

Alvast bedankt

Tara

Hoi Daan,

ben je zeker dat de snavel te lang wordt? Vaak zie je dan een stukje aan de echte snavel hangen, dit heb ik ook nog meegemaakt met Falko, die overleden is, maar da's al erg lang geleden.

Als het niet vanzelf wil slijten, kan je best naar een dierenarts (die er veel van kent!) gaan om het wat af te knippen. Zelf kun je dat ook, maar dat zou ik niet snel doen want als je dan in het leven knipt ...

Sterkte!

Groetjes, Tara

daan giphart

bedankt voor de reactie, er zit inderdaad een stuk aan de snavel wat er anders uitziet, dat wordt dus te lang.

heb je suggesties over knaag, knauw, materialen waaraan hij de snavel wat kan slijten?

groet

Tara

Hoi Daan,

een kalksteen kan wel helpen hoor, dat al eens geprobeerd? Misschien dat dat helpt, zoniet, toch door een deskundige laten doen :-).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

een te lange bovensnavel is meestal een blijvend probleem. Als ie niet vanzelf gaat afslijten, ga je om de zoveel maanden/weken naar de DA moeten voor een knipbeurt.

SDC:D

daan giphart

bedankt voor de reakties tot zover, ik ga een stukje kalksteen prberen te krijgen ergens.kijken of dat helpt.
Ik kan altijd nog naar de dieren arts.
ik moet dat toch omdat ik gezien heb dat de snavel iets scheef groeit en aan een kant dikker kijkt te zijn?

suggesties?

Groet

Tara

Hoi Bart,

is het al zo erg dat de snavel scheef groeit :o. Dan moet ie echt snel worden geknipt, volgens mij zal een kalksteen niet veel meer helpen hoor!! Die kan je best gebruiken nàdat je de snavel hebt laten knippen!

Groetjes, Tara