4 mei 2025, 14:27:59

Lucht in krop

Gestart door Tara, 18 mei 2004, 22:37:12

« vorige - volgende »

Tara

Ik ga waarschijnlijk een valkje moeten grootbrengen straks, tijd zal ik gelukkig genoeg hebben vanaf nu, het zit zo, van de 6 jongen van dat nest is hij de enige, zijn enig broertje of zusje is vandaag overleden ook, ik vind het supererg! En ik wil alles voorkomen, qua leeftijd moet het al lukken volgens mij, hij's al best groot. Maar eerst wil ik nog even weten, vaak zit er lucht in de krop als ik een valkje bijvoer ofzo, terwijl er helemaal geen lucht in de spuit zat, hoe komt dit, en is dit erg? Gelieve snel te antwoorden ...

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Als een valkparkiet door de ouders wordt gevoerd, wordt in een best hoge snelheid het voer opgebraakt en gegeven aan het jong. Het voeren gaat dus erg snel.
Wanneer je met de hand voert gaat dit vaak wat rustiger, terwijl het jong wel snel zal proberen te slikken, daardoor komt lucht mee naar binnen. Een beetje lucht is niet zo erg (dat hebben jongen bij de ouders ook), veel lucht neemt de plaats van het voer evt in beslag en lijkt me ook niet goed. Je kunt de krop wat masseren om de lucht er voorzichtig uit te krijgen.

Hoe komt een nest van 6 jongen vrijwel helemaal dood. Ik begreep dat je vorig jaar Polyoma in je voliere had, dit kan er niet ineens weer uit zijn. Oudere vogels kunnen gezonde dragers zijn. Mss kun je een jong laten onderzoeken?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

mja, ik heb al vaker gezegd dat het dan toch geen polyoma bleek te zijn, de valkjes zijn niet meer ziek, en de jongen hebben daar ook geen symptomen van, de andere jongen maken het prima, ik denk dat het gwn door onervarenheid is, want de andere jongen maken het superprima :-/.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi TaRA,
Zover ik weet heb jij dat niet geschreven, maar was het dan helemaal niet aangetoond? Of zijn ze nu gewoon weer 'gezond'? Is mij niet helemaal meer duidelijk. Vreemd dat ze dan eerst de jongen wel voeren en later pas in de steek laten. Kan onrust een rol hebben gespeeld?

Sterkte!

gr Inger
problem.

Tara

Hoi Inger,

ik heb toch meerdere keren vermeld dat er 2 onderzoeken zijn geweest, waarvan de ene zei dat het polyoma was, en de andere zei dat het iets met de lever was, maar dat het daarvoor geen polyoma hoefde te zijn, ikzelf denk dat het papegaaienziekte is geweest, want ikzelf heb ook problemen gehad moet ik zeggen, ook enkele symptomen gekregen, het is nu al een tijdje dat ze zijn behandeld geweest, en alles gaat super.

Ik denk niet dat onrust iets was, want ik ging 's morgens kijken, voor ik vertrok, en 's avonds toen ik thuiskwam, dus veel lijkt me dat niet.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Vandaar dat het mij ook niet helemaal duidelijk was. Zo te lezen heeft de DA ook geen uitsluitsel kunnen geven. Zowel Polyoma als papegaaienziekte is wel dmv tests aan te tonen.
Ik zou toch wel meer zekerheid hebben willen hebben in beide gevallen.

Ik bedoel eigenlijk onrust in de voliere zelf, of de vogels elkaar bv lastig vallen of dat het wat druk is?

gr Inger
problem.

Tara

Hoi Inger,

oh, dat bedoel je, neej dat vind ik eigelijk niet, vaak gaat Pucky wel eens aan het invlieggat zitten, maar da's ook alles, ze doen niks om 'm weg te jagen, maar echt onrust, nee, want het kwartelwijfje broedt zelfs :-/. De duif is gekortwiekt zodat ook hij niks kan verstoren, dus ja ..

Groetjes, Tara