18 mei 2024, 03:50:35

plukken van moeders

Gestart door marianca., 19 mei 2004, 20:53:59

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Maianca,

Wat een leuke foto's van de kleintjes.
Ze zien er wel goed uit zo op de foto hoor :-)
Je begint het al aardig door te krijgen hoe een digitale camera werkt merk ik :-)
Als je ze in de kooi zet laat je de ouders er nog wel bij neem ik aan?
Of wil je ze zelf gaan voeren?
Ze kunnen in elk geval wel uit het broedhok want ze hebben al aardig wat veertjes en ze gaan tegen elkaar aan liggen voor de warmte.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Ze zijn leuk he.Ja,ik denk ook wel dat het heel goed gaat met ze :).Merk alleen als ze eruit zijn ze niet zo levendig zijn en wat angstig.Als ik me nu helemaal voorover buk naar het bakje waar ze dan inzitten komen ze allemaal heel dicht bij me,echt leuk.Denk ook wel dat ze wat bang zijn omdat er nog 11 valkparkieten zitten in voilieres en dat ze daarm wat bang zijn.Als ik ze omstebuurd in de hand neem en naar de voilieres ga zijn ze wel weer heel levendig en heeeeeel nieuwsgierig :).
Ja,ik zet vaders en moeders erbij,heb al een nieuwe kooi klaar staan en ingericht :).Als jij zegt dat ze eruit kunnen zal ik dat maandag doen.Dan hebben peppie en sammie ook meer ruimte als ik werken ben :)Onder andere vragen staan een hoop foto s van mij.Maar ik denk dat ik eens aan een dagboek begin.Hoe werkt dat :-/

Groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Ze hebben al aardig veertjes en de ouders zullen er niet meer op zitten om ze warm te houden.
Dan kan je ze rustig in een andere kooi zetten hoor de ouders blijven ze gewoon voeren en ze hebben wat meer rust omdat er geen andere vogels in de buurt zijn om ze te storen.
Als je ze door de ouders laat voeren en je pakt ze regelmatig vast en aait ze dan worden ze net zo tam als dat je ze met de hand voert alleen loop je geen risico dat het fout gaat en het is beter voor de jongen.
In een apparte kooi binnen kan je dat dan prima doen :-)
Je kan bij dagboeken gewoon een berichtje openen en daar alles in zetten over je valkjes.
Een dagboek is eigenlijk gewoon hetzelfde als een bericht alleen post je wat meer dingen over je valkjes daarin hoe het bijvoorbeeld met ze gaat en met hun jongen bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Ohh ik hoop zo dat je niet meer boos bent.

Ik had besloten om de kleintjes toch maar in het blok te laten omdat het misschien tegen de natuur ingaat als je ze zelf eruit haalt :-/.Ik bedoel,ik weet zeker dat het kan als jij het zegt maar ik was er eigenlijk zelf nog niet helemaal zeker van.Als ik ze eruit had vond ik ze zo angstig toe naar de alles wat er rond om hun gebeurd(niet naar mij,dan zijn ze echt rustig in de hand)...dus ik dacht,laat de natuur maar zijn werk doen en de kleintjes zelf laten bepalen wanneer ze het blok willen verlaten.

Nou ja,en wat gebeurde net....Moekie zit voor het blok en maakt een geluid en ik zie een koppie van een kleintje :D gohhh zo leuk.Dus..ik weet nu zeker datik wacht en peppie en sammie moeten maar geduld hebben,zal niet lang meer duren.Trouwens,ik denk dat ze ook weer broeds is,heeft hele grote poepjes en zit weer dik.Maar ik denk dat ik haar niet weer laat broeden.

Groetjes
marianca

Paul

1 juni 2004, 06:35:13 #34 Last Edit: 1 juni 2004, 09:24:48 by Paul
Hoi Marianca,

Hier is Kuifje,een jong van Peppie en Sammie


Ik ben niet boos hoor niks aan de hand verder :-)
Ik heb ook even de foto van Kuifje hierboven neergezet voor je.
Het kan helemaal geen kwaad als je afwacht en ze zelf laat uitvliegen dat is natuurlijk de meest natuurlijke manier :-)
En als je daar zelf een fijner gevoel bij hebt moet je dat zo doen vind ik.
Ze zijn in het begin altijd een beetje angstig maar dat gaat wel over hoor hun nieuwschierigheid is veel groter :-)
Je ziet ze eerst heel nieuwschierig uit het invlieggat kijken en na een paar dagen zitten ze ineens op de bodem :-)

En je kan de ouders nu inderdaad beter even een paar maanden rust geven na dit nestje dat is denk ik het beste voor ze.
Dus zogauw de jongen zijn uitgevlogen meteen het broedhok weghalen voor ze weer gaan leggen.
Maar meestal zie je ze dan ook weer regelmatig paren voor ze weer eitjes gaan leggen.
Hier heb ik het nog niet meegemaakt dat de ouders eitjes tussen de jongen gaan leggen voor een volgend nest maar soms doen ze dat wel.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Bedankt voor je reactie en ff dit :-*(moet kunnen he) :D :D.
Leuk dat je de foto hebt geplaats,wilde net in het dagboek ook plaatsen maar lukt weer niet.Moet dat ff rustig bestuderen :D.

Met kuifje gister was echt leuk.Ik was in de keuken en hoorde geluidjes anders dan anders.Ik ging de ruimte in waar ze staan en zie iets klimmen in de kooi bij sammie en peppie.Ik dacht...huhhh wat of wie is dat ???En ja hoor,het was kuifje :o.Eenmaal bijna boven aangekomen tuimelde hij langzaam ieta lager en lande in het bakje waar grit en maagkiezel inzit :D :D.Ohhh dat was zo leuk,bleef ook lekker zitten en ging de restje van trosgierst wat erin lag te eten :D.
Naderhand toen ie genoeg van die hoogte had heb ik hem terug gezet bij zijn broertjes en zusje op de bodem en al die mormelkes eens bewonderd.Ze aten,alhoewel 2 ervan,zelfs al aan de trosgierts :D :D.Goh,dat is zo vertederend om te zien.
Na een poosje heb ik ze lekker terug in het blok gezet,ze waren best wel moe :).
Dus ja,ik denk dat ik de natuur zijn gang laat gaan en hun zelf laat beslissen wanneer ze uit het blok willen.Zal niet meer lang duren want er is een herrie in het blok van slaande vleugelkes en geklauter naar de opening :D :D.
En moeders heeft weer drollekes daat zeg je U tegen en zit weer lekker dik :-[.Ze is weer zwanger hoor.Ik hoop dat ik snel genoeg erbij ben als ze weer gaat leggen.Ik wil toch liever dat ze nu in haar nieuwe kooi komt en lekker ff ontspant met sammie en haar kroost :).

groetjes
marianca

Oja,als de jongen uitvliegen moet ik dan drinken en trosgierst op de bodem leggen/zetten?
Ik heb ook gelezen dat de jongen dan graag nat witbrood hebben en dat je ze dat mag geven :-/.

Paul

2 juni 2004, 03:32:42 #36 Last Edit: 2 juni 2004, 03:33:17 by Paul
Hoi Marianca,

Het is altijd leuk om te zien hoe de kleintjes stuntelen om naar boven te komen he :-)
Het is al heel goed dat ze nu aan de trosgierst eten des te sneller leren ze ook grotere zaadjes eten.
Eerst gaan ze er wat mee spelen maar na een tijdje kunnen ze die ook echt pellen :-)
Als ze eenmaal met de vleugels zo klapperen komen ze er vaak ook snel daarna uit dus het zal inderdaad niet zo lang meer duren nu.
Als de jongen uitvliegen zet ik meestal wel een plat bakje zaadjes op de bodem maar het water doe ik in  het normale waterbakje dat vinden ze echt wel.
De eerste tijd worden ze toch ook door de ouders nog gevoerd en dan krijgen ze via de pap die de ouders voeren ook nog vocht binnen.
Je kan rustg wat vochtig brood neerleggen misschien gaan ze er wel wat aan pikken het is in elk geval zacht voor ze.
Je hebt ook kans dat de ouders het eten en daarna weer aan de jongen voeren.
Succes met de kleintjes.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo allemaal,

Nou deze morgen was echt leuk :).Een jonkie hing met zijn nieuwsgierig kopje uit het blok :D :D.Pa en Ma zaten hoger op een stok zovan...ja kom dan als je het aandurft tenminste :D.Die 2 keken mij aan zovan...tjee vrouwke wanneer verlaten die nu het nest en kunnen we weer opnieuw beginnen.(peppie is behoorlijk broeds denk ik).Toen ik naar boven snelde om de camera te halen en terug kwam was de kleine weer terug gegaan,ik denk door sammie want die zat toen ook weer in het blok.Het zal zoals paul zegt waarschijnlijk niet meer lang duren en de eerste zal uitvliegen.Vanmiddag haal ik ze weer lekker eruit om te knuffelen en ff in de kooi op de bodem te zetten :).
Oja,ik hoorde net bij hun piepgeluidje en ging kijken,2 jonkies waren zich aan het voeren :D.Is dit ook normaal of hebben ze zo een honger :-/.

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Wat leuk dat ie al met zijn kopje voor het gat zat :-)
Meestal zijn ze er dan 1 a 2 dagen later ook uit als ze dat doen.
De jongen worden constand gevoerd dat is normaal hoor.
Meestal is de krop vol als je naar ze kijkt dus ze worden constant bijgevoerd.
Geef ze inderdaad lekker veel aandacht door ze eruit te halen dan zijn ze meteen al tam als ze groter worden :-)
Ik ben benieuwd wanneer de eerste de grote sprong gaat wagen :-)

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Deze middag schrok ik toch wel :o.Wilde de jonkies eruit halen om lekker te knuffelen en zag tot mijn grote verdriet dat de kropjes bij al de vier jonkies na genoeg leeg waren :(.Ik heb Sammie en Peppie ff op het matje geroepen :D en de jonkies maar terug in het blok gedaan.Sammie en Peppie waren wel net wakker,ze sliepen bij de jonkies in het blok,en gingen eten.Hier worden trouwens alle valken in de middag na een lange lange lange middagdut tegelijk wakker :D.Toen ze wat gegeten hadden gingen ze voeren,tjeeeeeee was ik blij :).Toen ze klaar waren,wat echt wel ff duurt,heb ik de jonkies ff lekker geknufd en op de bodem van de kooi gezet.Tja,wat ik toen allemaal zag was zo leuk :D :D.Ze waren zo levendig alle 4,echt leuk.Van klauteren tot het hoogste punt..en natuurlijk ook vallen :D tot lekker vleugelspreiden en dan vast houden aan een laddertje op de bodem en die vleugels eens goed laten wapperen :D :D.Na een tijdje gingen Sammie en Peppie de jonkies op de bodem voeren,ja toen was ik helemaal happy :D :D.Maakte me toch wel zorgen dat ze dat niet zouden doen als ze verhuizen naar de nieuwe kooi.Ik bedoel,je hebt gezegd...en dat geloof ik ook wel,dat de ouders nog doorvoeren op de bodem zoals iedereen natuurlijk weet.Maar je bent pas gerust als je het met eigen ogen ziet :).Alles moet je zelf en keer zien en dan weet ik nu ook bij Sita en Kokkie dat ik me geen zorgen hoef te maken :).

groetjes
marianca

marianca.

Hallo paul en natuurlijk de rest,

Vandaag toen ik thuis kwam van mijn werk liep mijn man eerst richting kooi...er is er een uit zegt ie 8).Ik geloofde hem niet :D en jawel hoor,daar zat kuifje op de bodem :D.Ik maakte het blok open en haalde de andere 3 ook lekker eruit om eerts ff te knuffen en dan ook op de bodem te zetten...ik schrok want de kleintjes waren geplukt :( op hun rugje.Peppie bleef in het blok maar ik dacht wat te zien te hebben,,,vroeg haar dus vriendelijk om eens op te schuiven en ze deed dat ook.En ja hoor,daar lag het dan..een eitje :o.Nou,ik was best boos ivm het plukken..heb het eitje gepakt en weg gegooid.

En,ja...voel ik me zo een akelig gemeen mens he.Mijn man merkte al op dat ik stil was en had dus in de gaten dat ik er toch wel verdrietig om was.

Heb ik goed gehandeld :-/.Omdat ze zo geplukt hebben en de kleintjes toen ze alle 4 eruit waren zo actief bezig waren wil ik ze morgen met ma en pa omzetten in hun nieuwe kooi en de kleintjes dus op de bodem plaatsen.Ze klimmen als de beste hoor,kuifje zat al op het hoogste punt :D :D.
Maar,het blok is dan wel weg.Krijgt Peppie dan geen last met de eitjes die eigenlijk nog hadden/moeten komen :-/.Ik wil natuurlijk niet dat ze ziek of wat ook gaat worden.Kan je mij hierin advies geven.

Voor de kleintjes wil ik op de bodem ipv alleen beukenhoutsnippers ook nog een bakje met zaagsel zetten voor als ze gaanslapen,is dat goed :-/.

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Als ze nog heel klein zijn willen ze nog wel eens in een bakje blijven zitten maar als ze wat ouder worden gaan ze er snel uit.
Je kan beter een klein handoekje in een hoek van de kooi leggen en ze daarop zetten denk ik.
Dat is lekker zacht en warm en ze kunnen er makkelijk op komen en een bakje valt vaak om.
Dat plukken is inderdaad nooit leuk maar de veertjes groeien wel weer snel terug hoor.
Op zicht kan het geen kwaad als je het ei hebt weggehaald en als ze geen broedhok meer hebben heb je kans dat ze niks meer gaat leggen nu.
Als ze echt een ei gaat leggen zal dat gewoon op de grond zijn maar ze zal er niet mee blijven zitten dus dat kan geen kwaad.
Ik hoop dat ze niet zo veel meer gaan plukken verder maar daar kan je verder helaas niks aan doen :-(
Wel heel erg leuk dat er nu eindelijk een uitgevlogen is ik dacht al dat het snel zou gebeuren :-)
Succes met de kleintjes.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Bedankt voor de snelle reactie.die handdoek is een goed idee,maar ik merk wel als ik met ze knuffel dat ze snel in de kleding blijven hangen met hun nageltjes.Zal dat met die handdoek dan niet gebeuren :-/.

Over Peppie...dus ik ben geen heksenOma :D :D.Gossie,dat meissie wil weer zo graag kleintjes :(.Maar ik zal het niet doen nee,ik wil dat ze ff rust.Als jij zegt dat het geen kwaad kan als ik de eitjes weg neem is het oke ;)

groetjes
marianca

Mandy

4 juni 2004, 04:42:15 #43 Last Edit: 4 juni 2004, 06:10:21 by Mandy
Ik kan jammer genoeg de foto van 29-5 niet zien, van je 4 jonkies. Maar leuk dat het verder goed gaat en de eerste al is uitgevlogen, de rest zal wel snel volgen. ;)
Wat ik trouwens doe is met een week of 3 al wat trosgierst in het blok leggen. Als je ze stiekem in het blok begluur kan je zien dat ze instinctief al van alles in hun snavel nemen en een beetje op het zaagsel knabbelen, of wat je ook in het blok heb liggen. Zo leren ze alvast kennis maken met zaadjes en dit is het makkelijkste te eten voor die kleintjes. :P
Dat je het ei hebt weggehaald kan geen kwaad hoor, in dit geval kan dat ei juist aanleiding geweest zijn om weer meer te plukken. Ze willen de jongen er dan uit werken om aan de volgende ronde te beginnen. Als je pas later een 2e ronde wilt kan je de eieren een weekje bewaren en dan weer in het blok leggen zodat ze er dan verder op gaat broeden en ondertussen zijn de andere jongen dan ook al wel uitgevlogen. Of je haalt gewoon alles weg en geeft ze ff een pauze en laat ze over een poosje misschien nog een nestje groot brengen. Kan allemaal, kijk maar wat je zelf prettig vind.  :)
Succes verder met de kleintjes. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

4 juni 2004, 05:44:41 #44 Last Edit: 4 juni 2004, 05:48:18 by Paul
Hoi Mandy,

Er was een storing op de server ik had er vanavond ook problemen mee maar ze werken nu gewoon weer hoor dus je kan de foto weer zien :-)
Ik ben blij dat jij dezelfde mening over het ei weghalen hebt dat geeft weer wat meer vertrouwen al meerdere hetzelfde zeggen :-)
Als het een beginnend nest is zou ik het laten liggen maar ze heeft al een nest daarom zei ik ook dat weghalen geen kwaad kon :-)
Wat zijn we weer eensgezind he :D
En Marianca een handdoek gaat altijd wel goed hoor daar zet ik ze hier tijdens voeren ook altijd op en ik heb nooit problemen gehad met blijven hangen.
Het komt ook omdat de handoek plat ligt en ze kunnen zo hun pootje lostrekken als ze vast zitten.
Hangen ze in een gordijn is dat veel lastiger omdat hun hele gewicht er aan hangt bijvoorbeeld.
Probeer gewoon even uit als je er een op een handdoek zet maar ik denk dat dat prima gaat.
Meerdere mensen gebruiken een handdoek in dit soort gevallen.

Groetjes, Paul