5 mei 2025, 20:40:32

Veel eitjes

Gestart door Greetje, 5 juni 2004, 05:12:32

« vorige - volgende »

Greetje

Mijn pop heeft negen eitjes gelegd. Is dit niet veel te veel om ze allemaal te kunnen bebroeden. Ik weet zeker dat ze van haar zijn, want er zit maar een koppel in de voliere.

Paul

Hoi Greetje,

Dat is inderdaad wel erg veel.
Normaal is 6 al een groot nest en 7 gaat ook nog heel soms wel maar 9 lijkt me echt te veel.
Zijn ze al bevrucht of heb je dat niet kunnen zien nog?
Je kan er misschien beter een paar weghalen dan want 9 jongen krijgen ze nooit groot.
Als ze bevrucht zijn haal je de twee of drie laatste weg die zijn niet ver nog.

Groetjes, Paul

Greetje

Misschieneen domme vraag maar hoe weet ik nu wat de laatste zijn?

Tara

Hoi Greetje,

je kan ze best eens schouwen met de lamp, bevruchte eitjes hebben rode aders, onbevruchte eitjes alleen een dooier, misschien kan je al de onbevruchte eitjes weghalen. Als ze allemaal onbevrucht zijn, kan je best een eitje of 4 weghalen en ze laten broeden voor een drietal weken op de overige, anders zou ze wel eens kunnen blijven leggen en da's niet erg gezond.

Als ze allemaal bevrucht zijn, kun je het zien dat de laatste minder bevrucht zijn dan de eerste, de eerste zullen nu al tamelijk donker zijn, en de laatste lichtjes bevrucht of nog niet bevrucht.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Greetje,

Zoals Tara al zie is het beste om ze te bekijken met een lampje.
Je hoeft de eitjes dan niet beet te pakken dat kan in het broedhok.
Ik heb hier een voorbeeldje hoe je dat moet bekijken:

De eitjes zullen er ongeveer zo uitzien alleen iets minder rood als op de foto maar op de foto kan je de aders ook zien als je goed kijkt.

Groetjes, Paul