7 mei 2025, 19:33:45

Vervoerskooitjes

Gestart door Mandy, 19 mei 2004, 04:40:38

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi

ik gebruik altijd z'on houten bak(je) met een deksel op zodat ze in het donker zitten. Dat zorgt voor veel meer rust dan een plastieken doos vind ik, omdat alles nieuw is, en als ze dan in het donker zitten veel minder gestresseerd zijn.

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,

Met wilde valkjes is dat inderdaad wel beter dat ze niks zien.
Mijn tamme valkjes vinden het altijd schitterend om in de auto naar buiten te kijken en dan is een doorzichtig bakje juist weer beter voor.
In die ronde balkjes is het ook redelijk donker dus dat zal ook wel goed gaan voor de meeste.
Maar ze kunnen zich zonder meer niet verwonden in zo'n plastic bakje omdat de randen glad zijn.
Het is dus al stukken beter dan in een kooi vervoeren.

Groetjes, Paul

Mandy

Klopt, dat heb ik er op mijn site ook bijgezet. ;)

Dus bv. als Henry straks B1 komt halen die ik niet tam kan maken en naar binnen kan halen, adviseer ik dan ook een dicht vervoersbakje mee te nemen (uiteraard met een paar handige luchtgaatjes... ;D ) of anders een doek die hij om een doorzichtige bak kan doen. En zeker al omdat hij met de trein reist en dat dus veel stress voor B1 zal zijn.

En handig gedaan Andrea, mooie duidelijke foto's. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

hoi

inderdaad, in een kooi zou ik geen valkje vervoeren, maakt niet uit hoe tam ie is. Mss heb je wel gelijk dat een tam valkje het fijn vind om in de auto rond te kijken. MAar als ie toch is in paniek slaagt, net omdat ie iets ziet :-/

Paul

Hoi Stijn,

In zo'n bakje kunnen ze zich amper verwonden het is allemaal glad van binnen.
Ik een doosje kunnen ze ook heel gestrest zitten hoor ze horen toch geluiden en kunnen niks zien dat lijkt me ook niet fijn voor ze.
Ik heb ook wel eens een wilde valk in een kooi vervoerd moet ik tot mijn schande bekennen en die had zijn hele vleugel tot bloedens aan toe opengeslagen en er waren heel veel pennen uit de vleugel.
Dus een kooi is echt een afrader.
Als mijn valkjes zouden schrikken zijn ze zo weer gekalmeerd als je ze even toespreekt dus echt ptoblemen heb ik daar nooit mee gehad.

Groetjes, Paul

Andrea

Hallo,

Ik merk tussen het aquariumbakje en het bakje van ik nu heb dat er aan beide voor en nadelen zitten.
Sparkle is tam en gaat het liefst overal mee naartoe. Het aquariumbakje was fijner, omdat ze graag alles wilt zien. Omdat ze regelmatig met mij meegaat schrikt ze niet gauw.
Maar het bakje wat ik nu heb is steviger en ik kan er speeltjes in ophangen. Daar maakt Sparkle gretig gebruik van.
Straks moet ik kijken als Binkie er is hoe dat gaat. Dan haal ik ws de schommelring er uit zodat ze ruimer kunnen zitten.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Stijn dc

hoi paul,

ja, iedereen maakt wel eens een foutje, maar mss had je toen nog neit veel ervaring met valkjes, ik weet het niet, maar goed, het kan gebeuren. Een kooi is inderdaad geen afrader. Mss horen ze alles wel in een doosje/ houten kistje, maar een vogel in het donker gaat bijna neit bewegen, daar kan je bijna alles mee doen, dus zal ie zich ook neit verwonden.